• TyraPaloma

Hur länge är babyskydd giltigt?

Hejsan!

Jag har ett babyskydd hemma (britax nånting) som vi köpte till första barnet fött 02. Har sedan använt det 04.

Väntar barn med BF 8 januari. Är babyskyddet fortfarande användbart 08 eller är det för gammalt?

Kramar, Jennie

• Svar på tråden Hur länge är babyskydd giltigt?
  • Julia Ludwigsson

8 år läste jag att de höll kvaliteten i plasten.
    Kolla med NTF

• Cecese

Babyskydd ska man kassera när dom är 5 år.
    Vanliga bilstolen kan man ha tills den är 8-10 år.

Eftersom du köpte babyskyddet 02 kan det vara tillverkat redan 01, det borde stå någonstans på stolen. Fast hur som helst så är det för gammalt. Babyskydd håller kortare tid eftersom man bär med dom och dom får små stötar och "smällar" hela tiden. Medans en stor stol oftat står fastmonterad i bilen större delen av tiden.

• Alle
    Cecese skrev 2007-10-23 08:58:33 följande:
    Babyskydd ska man kassera när dom är 5 år. Vanliga bilstolen kan man ha tills den är 8-10 år. Eftersom du köpte babyskyddet 02 kan det vara tillverkat redan 01, det borde stå någonstans på stolen. Fast hur som helst så är det för gammalt. Babyskydd håller kortare tid eftersom man bär med dom och dom får små stötar och "smällar" hela tiden. Medans en stor stol oftat står fastmonterad i bilen större delen av tiden.
    Enligt NTF efter 7 år!
    Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Cecese
    Alle skrev 2007-10-23 09:02:06 följande:
    Enligt NTF efter 7 år!
    Det måste ha ändrats nyligen för det är inte länge sen jag kollade (max 1 år sen) och då var rekomendationen 5 år.
  • Alle
    Cecese skrev 2007-10-23 09:04:07 följande:
    Det måste ha ändrats nyligen för det är inte länge sen jag kollade (max 1 år sen) och då var rekomendationen 5 år.
    Och ser nu när jag surfar vidare på NTF att de kommer med dubbla budskap!
    http://www.ntf.se/konsument/fraga2632.asp?katid=1
    och som svar på en annan fråga
    http://www.ntf.se/konsument/fraga1381.asp?katid=15

Då anser jag att du har rätt i ditt påstående Cecese
  • Git

När jag sålde babyskydd sa min leverantör, Arnewid, att maxi cosi och be safe babyskydd bör bytas ut efter 5 år pga att plast är färskvara.

Ts... Hade jag varit som du, hade jag bytt, en lite summa jämfört med att gå och vara orolig... det är ju trots allt det viktigaste man har.

Alle... Jag säger inte att du har fel, bara vad jag fick veta. Ntf har ju sina regler för godkännandet av alla stolar och producenten en för hur länge de tycker det är lämpligt. Vet faktiskt inte om det är något som har testats.

• Alle
    Git skrev 2007-10-31 20:03:16 följande:
    När jag sålde babyskydd sa min leverantör, Arnewid, att maxi cosi och be safe babyskydd bör bytas ut efter 5 år pga att plast är färskvara. Ts... Hade jag varit som du, hade jag bytt, en lite summa jämfört med att gå och vara orolig... det är ju trots allt det viktigaste man har.Alle... Jag säger inte att du har fel, bara vad jag fick veta. Ntf har ju sina regler för godkännandet av alla stolar och producenten en för hur länge de tycker det är lämpligt. Vet faktiskt inte om det är något som har testats.
    Jag påstår inte heller att jag har rätt men NTF är ju lite som SLV - de utför tester och ger rekomendationer.
    Sen så är det ju inte bara NTFs regler att ta hänsyn till utan även CE-märkning etc - och den struntar ju i vad tillverkarna tycker.
  • Git

Du har så rätt, men hade jag varit i ts kläder hade jag bytt, hade inte du?

• Alle
    Git skrev 2007-10-31 20:19:37 följande:
    Du har så rätt, men hade jag varit i ts kläder hade jag bytt, hade inte du?
    Det hade jag absolut gjort
    När det gäller barn i bil är jag lite överdrivet nojjig.
  • BonniMix

Jag hade använt det, - för jag antar att TS haft babyskyddet sen den varit ny och varit rädd om den.. Så jag tror det ska gå bra ändå även om den är en 01-eller 02a.. och Köp en ny stol när bebin är typ 6 mån eller så.. och under tiden har du kanske inte kört så långa sträckor med bebisen...

• Argbiggan

BonniMix: Olyckor kan inträffa även under korta körsträckor!

Jag skulle ha köpt ettt nytt baby skydd.

• Cecese
    BonniMix skrev 2007-11-12 22:31:28 följande:
    och under tiden har du kanske inte kört så långa sträckor med bebisen...
    De flesta olyckor händer nära hemmet. För där är man van, slappnar av och kör inte lika uppmärksamt. Kör man längre sträckor så är man mera uppmärksam på vad som händer i trafiken.
  • BonniMix

Jo sant, olyckor kan hända där man minst anar det! Så kör försiktigt ni, speciellt nu när det är halt ute!

Svar på tråden Hur länge är babyskydd giltigt?