• Daughter

    Tips på jobb utan krav på utbildning?

    Jag behöver er hjälp!

    Jag vet att de finns där.. jobben som inte finns med på arbetsförmedlingen så ofta men som man ändå kan fiska tag på!

    Jag behöver jobba ett tag för att få upp min mammapenning och ska därför ta ett studieuppehåll efter jul. Men jag behöver hitta ett jobb innan dess! Tänkte lite på delgivningsman, ni vet när man åker runt till folk som har inkassokrav som inte kommit in. Det verkar spännande men kanske lite väl riskabelt sedan när jag blivit gravid (om jag blir det) med tanke på att det ofta är lite speciella människor som har krav ifrån inkasso.

    Vad finns det för andra jobb?! Tipsa mig om ALLT! Jag har jobbat med människor på de flesta sätt och har erfarenhet av lite allt möjligt tidigare. Funderar lite på omsorgen också då jag är vårdutbildad.

    Hjälp mig! Brainstorma!

  • Svar på tråden Tips på jobb utan krav på utbildning?
  • familjen K

    Daugther, inom pers ass kanske det bara är en fördel om man kam jobba hela dygn, det är lååångt ifrån alla som haar den möjligheten att jobba så.

  • lotta78

    nä, jag har inte jobbar natt inom hemtjänsten, vet inte om det finns ens.. kanske någon slags larmbevakning i så fall. Min kille jobbade extra som personlig assistent med vissa nattskift, det funkade super då han kunde sova under tiden. Men jag har för mig att det var mindre betalt om man har sovande natttjänst..

  • Daughter

    giftgrodan
    Ok! Vill du berätta mer? Vad gjorde du, hur såg en natt ut?
    Och.. var du gravid någonting under tiden som du jobbade natt? Finns det några nackdelar med det tror du?

    Familjen K
    Det är sant. Jag har inte sett det så. Men det kanske är bra ja, jag har ju ännu inga barn hemma så jag är ju fri och kan jobba i princip vilka tider som helst.

  • Daughter

    En fråga till: tror ni att det är svårt att få vikariat som personlig assistent eller i hemtjänsten? Jag behöver veta i januari om jag kan få ett vikariat, annars kan jag ju inte ta studieuppheåll.. vågar inte släppa studierna förrän jag vet att jag har en säker inkomst. Och jag vågar ju definitivt inte försöka bli gravid när jag inte vet att jag har ett schema att gå på. Vill ju inte stå där med min mage och inte få några jobb!

  • familjen K

    Det kan nog bara de som har hand om tjänsterna svara på, det kan ju se så olika ut ionom olika kommuner. Personlig assistent jobb finns ju via privata företag oxå.

  • septbebis
    Daughter skrev 2007-10-23 12:45:34 följande:
    En fråga till: tror ni att det är svårt att få vikariat som personlig assistent eller i hemtjänsten?
    Njae, kan vara svårt. Vissa kommuner kräver utbildning. Förväntar man sig ett fast jobb inom hemtjänsten så måste man ha utbildning, så är det iaf i min kommun.
  • Nadjis

    Jag har fast jobb inom omsorgen och har ingen utbildning. Det skiljer sig från kommun till kommun men som regel är det lättare att få fast som pers ass. utan utbildning än på ett äldreboende. Åtminstonne är det så i vår kommun. Men sen när man har fast kan man ju byta till andra ställen inom kommunen, det gjorde jag.


    septbebis skrev 2007-10-23 21:16:50 följande:
  • familjen K

    septbebis, TS är vårdutbildad, jag har jobbat som personlig assisten utan just den utbildningen, men jag har en form av vårdutbildning sedan gymnasiet som räknas.

  • septbebis
    familjen K skrev 2007-10-23 21:41:29 följande:
    septbebis, TS är vårdutbildad, jag har jobbat som personlig assisten utan just den utbildningen, men jag har en form av vårdutbildning sedan gymnasiet som räknas.
    Aha, det missade jag.
  • karinagumman

    när jag jobbade som personlig assistent var det ett minus att jag var undersköterska & jag fick inte undersköterskelön, för de "behövde" inte en undersköterska på pappret...

    vet inte hur det är nu... men mina erfarenheter är bara ngt år gamla... kram och lycka till


    mellan äl och bim försök 7
  • Daughter

    Ledsen, det är nog jag som är otydlig. Det står ju i rubriken "utan krav på utbildning" men jag är alltså utbildad undersköterska och har en hel del erfarenhet också. Som personlig assistent, inom hemtjänst och omsorgen. Jag är bara osäker på hur pass svårt det är att få vikariat.. och så funderar jag på vilket arbete som kan vara "bäst", var man ska lägga krutet så att säga. Men det är väl svårt att svara på! Men era erfarenheter uppskattas mycket!

    Kan förstå att det ibland kan vara negativt att man är udnersköterska eftersom man då har rätt till högre lön...

    Dumt!

  • Daughter

    vänat
    Tidningsbud.. går man bara ut på nätterna då? Och hur funkar det om man skulle bli gravid? Kan man jobba som tidningsbud då tror du?

Svar på tråden Tips på jobb utan krav på utbildning?