• SofiaD

Trött jag blir! *Tradera*

Än en gång får jag hem ett paket, frankerat för 55 kr, och där jag betalt säljaren 77 kr! Och inte är det emballagekostnad hon tar betalt för, för det står ingenstans att hon tog extra för det och sen var det inslaget i vanligt brunt papper..
    Ska man orka påpeka det för säljaren eller skita i det?! Blir så jäkla besviken på folk som ska sno åt sig extra pengar på ett sånt fult sätt!!

♥♥♥Mina barn - mitt allt! Den 12 juli -07 kom han!♥♥♥
  • Svar på tråden Trött jag blir! *Tradera*
  • k a t t a
    sommartorpet skrev 2007-11-03 19:13:07 följande:
    Men var finns logiken idet? Du betalar 77:- för frakten men blir sur om inte posten just för detta tar ut skrymmande så att säljaren bara behöver betala 55:-. Men om säljaren återanvänder gamla frimärken och behåller alla 77:- själv så gör det inget?Ja,ja man upphör aldrig att förvåna sig.
    Men... va? Var finns logiken med att inte återanvända gamla frimärken som är ostämplade? De är ju fortfarande VÄRDA 77 kronor oavsett vem som kpte dem från början. Med den logiken kan man ju säga att om min mormor köper frimärken åt mig så ska jag inte ta betalt av en Tradera-köpare för frakten när jag frankerar med dem.
  • älska
    SofiaD skrev 2007-10-25 12:13:47 följande:
    Än en gång får jag hem ett paket, frankerat för 55 kr, och där jag betalt säljaren 77 kr! Och inte är det emballagekostnad hon tar betalt för, för det står ingenstans att hon tog extra för det och sen var det inslaget i vanligt brunt papper..Ska man orka påpeka det för säljaren eller skita i det?! Blir så jäkla besviken på folk som ska sno åt sig extra pengar på ett sånt fult sätt!!
    sånt ska du absolut skriva i omdömmet till säljaren
  • Dinturiel
    LykkeLee skrev 2007-11-03 19:26:07 följande:
    Varför säljer man på Tradera då ??
    [/citat]

För att bli av med saker man inte längre använder och som bara står och samlar damm? Det är enda anledningen till varför jag säljer där i alla fall gör man inte?
  • Dinturiel
    Runguska skrev 2007-11-03 19:21:08 följande:
    Jag förstår din irtritation, men så brukar Posten jag är till med paket göra, alltså skriva på paketet vad portot blir. Kanske är det alltså inte hon som gjort det utan personen på Posten?Hur som helst tycker jag att du ska få dina pengar du betalt för mycket om det inte stått att emballaget kostar. (Vilket det ju inte gjorde)
    Att de skriver med blyerts kan även vara "posten" som gjort. Här gör de så om man postar flera paket samtidigt.
  • Rokka Jill
    Dinturiel skrev 2007-11-03 19:33:09 följande:
    alternativet hade kanske blivigt soptunnan- dvs rensa utan att tjäna något.

jag köper tom nya saker som jag vet går år som smör..
  • zasata

säljer också på tradera, självkalrt är det bara att skicka ett mail och säga att hon har fått för mycket porto och fråga vilket kontonummer du har så man kan föra över tillbaka.

det där med att använda samma frimärken en gång till har jag aldrig gjort, alla har alltid varit stämplade för mig. och på tradera grejer tycker jag nog man ska köpa nya då köparen betalt för det. annars kan man ju vara shysts och "bjuda" på dom. locka kunder med "gratis frakt" om man har sådana frimärken då blir ju auktionen högre.

• Twisted Angel
    zasata skrev 2007-11-03 19:48:09 följande:
    säljer också på tradera, självkalrt är det bara att skicka ett mail och säga att hon har fått för mycket porto och fråga vilket kontonummer du har så man kan föra över tillbaka.det där med att använda samma frimärken en gång till har jag aldrig gjort, alla har alltid varit stämplade för mig. och på tradera grejer tycker jag nog man ska köpa nya då köparen betalt för det. annars kan man ju vara shysts och "bjuda" på dom. locka kunder med "gratis frakt" om man har sådana frimärken då blir ju auktionen högre.
    Många av de paket jag får hem har inte stämplade frimärken. Då använder jag dem om jag säljer något. Det är ju ändå JAG som betalat för dem från början. Summan på frimärkena som jag betalat sen förut och använder igen, är samma som summan på porto som min köpare betalat. Så det blir ju jämt ut!
  • Twisted Angel
    Dinturiel skrev 2007-11-03 19:16:11 följande:
    Man säljer inte saker på tradera för att göra vinst på det. Eller?
    Klart man säljer saker för att få in pengar.  Och även såklart bli av med saker man inte använder/har plats för...
  • Småbarnsliv

hur återanvänder man sådana frimärken?
    tejpar??

Twisted Angel skrev 2007-11-03 20:21:49 följande:
    Många av de paket jag får hem har inte stämplade frimärken. Då använder jag dem om jag säljer något. Det är ju ändå JAG som betalat för dem från början. Summan på frimärkena som jag betalat sen förut och använder igen, är samma som summan på porto som min köpare betalat. Så det blir ju jämt ut!
    ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.mammatill3.blogspot.com/¨¨*:?..?:*¨¨*:?
  • sommartorpet

Nu finns det inget som heter att återanvända frimärken, ett klistrat frimärke på ett paket är använt och förbrukat.

Twisted Angel skrev 2007-11-03 20:21:49 följande:

Det går väl inte jämt ut heller. Du har betalt ex 33 kr för att få ett paket hem till dig, en köpare betalar 33 kr för att få ett paket hem till sig. Du ångar av frimärkerna på ditt paket och klistrat på paketet till den som köpt från dig. alltså är det din köpare som betalar frakten åt dig för ditt köp.

Den som återanvänder gamla frimärken (vilket alltså inte är tillåtet) lurar köparen på hela frakten som han betalar, det spelar ingen roll hur ni resonerar och försöker försvara det.
Svar på tråden Trött jag blir! *Tradera*