Varför klä sin pojk i tjejkläder????
Min första tanke är (som ganska ofta HÄR faktiskt): Så hårt vi dömer varandra...
Jag har tre barn hemma - en 3½-åring och två 2-åringar; två flickor och en pojke...
När jag ärvt kläder brukar vi "riva upp" dem (ur påsen eller kartongen) tillsammans och titta och prova. Och om tjejerna då kastar sig över blommiga rosa klänningar så står pojken bredvid och tittar avundsjukt och VILL OCKSÅ HA!!! Då letar jag fram något liknande (helst en identisk klänning - lika som man får göra med sååå mycket annat) åt honom att ta på sig! De har alla tre sprungit omkring i klänningar många gånger.
Ville de (pojken) sedan ha dessa kläder på sig TILL DAGIS så skulle jag tillåta även det.
Detta diskuterades sedan på mitt jobb; "Rätt eller fel" samt "konsekvenser" osv... Min slutsats ÄR att människor - VUXNA - dömer varandra alldeles för hårt; utifrån petitesser som t.ex klädval på barnen...
Men vad vore då det "rätta" att säga till pojken?!?
"Nä, usch; inte ska väl DU ha sånna kläder på DIG!!" (Nedlåtande om kvinnokläder - som om männen var "mer värda".)
eller
"Nej men inte kan väl DU ha DE kläderna på dig..!!" (Som om män inte duger till dessa vackra kläder.)
/Viola.