Inlägg från: uniMog |Visa alla inlägg
  • uniMog

Varför klä sin pojk i tjejkläder????

Eva och Nadjas mamma skrev 2007-10-29 14:12:48 följande:
    Jo men då blir det ju en "mansklänning" och då blir det ju återigen uppdelat kön emellan. Det var det jag trodde att ni var emot.
    Nja. Att kläder ska vara sydda för kroppen den sitter på är väl självklart? Ingen vill väl ha illasittande kläder oavsett kropp?

pojkkroppar och flickkroppar är INTE är så olika att det rättfärdigar att den ena sorten kan ha kjol och inte den andra, eller att flickkroppar skulle passa i fjärilar och pojkkroppar bara i traktortryck. Det är enbart ett kulturellt och socialt påhitt.
    What do they need such good eyesight for anyway?
  • uniMog
    Eva och Nadjas mamma skrev 2007-10-29 14:21:56 följande:
    Men vad kom påhittet ifrån då? En hög efterfrågan kanske? Hursomhelst blev ju påhittet populärt och omtyckt så det är väl inte konstigt att det lever kvar?Hursomhelst så är det ju självklart som du säger att plaggen skiljer sig beroende på kön i vuxenkläder (eftersom vi ser olika ut). Lika självklart för mig blir det då att barnkläderna tar efter, även om det inte är någon nödvändighet.Barn vill vara som äldre barn och äldre barn vill vara som vuxna.Om fadern i familjen sätter på sig klänning först så ökar nog chansen att hans son också kommer att vilja ha en.
    och jag har definitivt inte sagt att man ska tvinga barnen att klä sig "mot könsrollerna" men om de VILL göra det så ser jag absolut ingen anledning att säga nej. Och så länge de inte har åsikter så köper jag det jag tycker är snyggt.

Jag har svårt att tänka mig att NÅGON anser att man ska tvinga på sin 5-åriga flicka en traktortröja medan hon skriker att hon vill ha balettkjol...Däremot tvivlar jag starkt på att en 5månaders bebis (tex) ligger och tänker "åh jag vill se ut som pappa, varför tvingar mamma på mig en ROSA sparkdräkt??".
  • uniMog
    Eva och Nadjas mamma skrev 2007-10-29 14:29:24 följande:
    har inte syftat på spädbarn, för hur de klär sig kunde inte vara mer irrelevant. i de fallen är det ju alltid föräldrarna som bestämt.
    ok men säg en 1½ åring då. Jag tror faktiskt inte att de (flesta) heller har så stora åsikter och HAR de det så tror jag inte det finns många som ändå tvingar på dem traktortröjan bara för att vara jämnställda.
  • uniMog
    Eva och Nadjas mamma skrev 2007-10-30 08:24:40 följande:
    Du kan säga så här: Är du säker på att du vill ha flickkläder, då? Du som är en pojke.
    Men VARFÖR ska man säga det? I ena andetaget säger du att alla ska få klä sig som de vill och i andra ska man ifrågasätta det?
  • uniMog
    Eva och Nadjas mamma skrev 2007-10-30 15:31:54 följande:
    Man ska accepteras i vilka kläder man än väljer att ha på sig men vad har det med ifrågasättning att göra.Jag kan väl gå ut i bara linne en kall vinterdag och då förväntar jag mig att få respekt och bli accepterad men självklart räknar jag även med att bli ifrågasatt...När den dagen kommer när det blir självklart med killar och rosa glitter så ifrågasätter naturligtvis ingen det men idag ÄR det faktiskt inte självklart ännu så det är väl inget konstigt med att ifrågasätta?
    jo jag tycker det är jättekonstigt och framförallt konstigt att folk (överlag, inte du specifikt) inte fattar att just att ifrågasätta på det sättet så himla tydligt visar barnet att du tycket att det är fel.
  • uniMog
    Eva och Nadjas mamma skrev 2007-10-31 08:15:39 följande:
    Tänk om min dotter jättegärna ville ha kort kort kjol, nättröja och höga läderstövlar. Menar ni att jag måste låta henne ha det på sig? Det är inte kallt ute och det finns egentligen inget annat som hindrar förutom att det strider mot normen och förknippas starkt med horkläder.
    Jag menar inte att du måste något alls men att jämföra sexualiserande kläder med pojkar i rosa/blommigt/spets/etc är väl ändå att ta i? Eller menar du att om man låter en 15-åring dricka "lättcider" (du vet sån "nästan alkoholfri" som säljs på ica) så måste man låta samma 15-åring dricka ren vodka?

att inte vilja att barnen har sexanspelande kläder, kläder med rasistiska tryck, kläder med krigsanspelning etc det har iaf en vettig anledning bakom. De flesta vill inte att barnen ska börja pippa när de är 12, hata färgade, glamorisera krig eller liknande, men VAD skadar det att en pojke inte hamras in i "riktig man"-ramen?

Vad lär sig en pojke som får höra "ska du verkligen ha på dig flickkläder?"? Jo, att pojkar i tex rosa blommig tröja är "fel". Vad gör de då när en pojke kommer i rosa blommig tröja? Jo, risken är ganska stor att de i sin tur ifrågasätter den pojken som INTE blivit upplärd i "rosa är för flickor, blått är för pojkar"-skolan. Det blir en dominoeffekt.

ah..  nu börjar det bli långt så nu slutar jag.
  • uniMog

Nej det är självklart inte kläderna i sig som är problemet utan åsikterna bakom dem.

• uniMog

Blev lätt förvirrad när jag såg nicket min pappa brukar använda och var tvungen att kolla men capoditutticapi var något yngre

Om min 15-åriga pojke vill gå i klänning så är det hans val, JAG tvingar inte på honom klänning (eller något annat för den delen han är ju för guds skull 15!) Att jämnåriga eller vuxna kommenterar det kan jag leva med så länge de inte kränker honom fysiskt eller psykiskt. (och då pratar jag om riktig mobbing, inte en lätt retsam kommentar!)

Om min 2-åriga son vill gå i klänning så nekar jag inte honom heller och jag skulle definitivt ta en diskussion med alla som kommenterade det negativt. De är BARN. En 2-åring vill inte ha klänning för att vara annorlunda eller för att han är bög eller något annat liknande, han vill ha det för att han tycker det är fint.

Why are vampires always so stupid?
  • uniMog

Jag bor söder om sthlm och har barnen på en halvprivat dagmammakooperativ-historia. Han har väckt kommentarer, men inga mer negativa än möjligen en förvånad "har han klänning?" ibland.  Men det är klart att det är lättare i en mindre grupp.

Däremot fick min flicka (4 år) en del kommentarer när hon gick på kommunal förskola. De äldre barnen tyckte det var konstigt att hon INTE hade ljusrosa overall, pluttenuttesnutt-askungen-glitter-mössa och rosa skor. (nej, det har inte morgan heller om han inte ber om det. )

• uniMog
    Litheo skrev 2007-12-11 13:02:36 följande:
    Ja varför ska man klä pojkar i tjejjkläder, stackars barn säger jag! Jag tror et är mer att mammorna ska vara trotsiga och visa att pojkar visst kan ha flickkläder. Ok med ngt litet rosa men att klä som ts beskerev som hon sett, det -är ju hemstk! varför liksom? Min pojk vill jag visa att han är en pojk. Visst kan han ha rött eller rosa men man ska ju se att det är en kille! Får hoppas på att föräldrarna inte blev alltför besvikna på att de fick en pojke istället för en flicka
    Jaha.. och om min pojk vill visa hur fin han är i klänning så beror det alltså på att jag omedvetet vill ha en flicka (till)?

Jag försöker verkligen att inte skriva allt jag skulle vilja skriva som svar på en sån idiotisk kommentar.
Svar på tråden Varför klä sin pojk i tjejkläder????