Eva och Nadjas mamma skrev 2007-10-31 08:15:39 följande:
Tänk om min dotter jättegärna ville ha kort kort kjol, nättröja och höga läderstövlar. Menar ni att jag måste låta henne ha det på sig? Det är inte kallt ute och det finns egentligen inget annat som hindrar förutom att det strider mot normen och förknippas starkt med horkläder.
Jag menar inte att du måste något alls men att jämföra sexualiserande kläder med pojkar i rosa/blommigt/spets/etc är väl ändå att ta i? Eller menar du att om man låter en 15-åring dricka "lättcider" (du vet sån "nästan alkoholfri" som säljs på ica) så måste man låta samma 15-åring dricka ren vodka?
att inte vilja att barnen har sexanspelande kläder, kläder med rasistiska tryck, kläder med krigsanspelning etc det har iaf en vettig anledning bakom. De flesta vill inte att barnen ska börja pippa när de är 12, hata färgade, glamorisera krig eller liknande, men VAD skadar det att en pojke inte hamras in i "riktig man"-ramen?
Vad lär sig en pojke som får höra "ska du verkligen ha på dig flickkläder?"? Jo, att pojkar i tex rosa blommig tröja är "fel". Vad gör de då när en pojke kommer i rosa blommig tröja? Jo, risken är ganska stor att de i sin tur ifrågasätter den pojken som INTE blivit upplärd i "rosa är för flickor, blått är för pojkar"-skolan. Det blir en dominoeffekt.
ah.. nu börjar det bli långt så nu slutar jag.