-
fast nu är vi ju massor som kan vittna om att våra söner faktiskt VILL klä sig i rosa, kjolar, klänningar etc.Miiikaela skrev 2007-12-20 16:54:44 följande:Jag tycker också det är fel,om dom själva hade fått välja tror jag dom inte skulle vilja ha tjej kläder på sig..Tänk sen när dom blir stora och skämms över kort på dom när dom var små och hade tjej kläder.. Usch, stackars..
-
Varför kan ingen ge ett vettigt argument till varför det är SYND om ett barn som får välja sina egna kläder??
-
äh skitsnack. Jag upprepar mig: min son har INTE blivit mobbad på dagis för sina kjolar och klänningar och rosa tröjor. Däremot har andra pojkar velat ha samma.Marina skrev 2008-01-22 15:30:16 följande:Måste hoppa in och hålla med Disan, lek och rollspel är en sak men seriöst måste man bre på dagens mobbnibg är det inte illa som det är, att klä sin pojke i flickkläder ar elakt på ex dagis mm..... handlar inte om jämställdhet bara att men pojkar är pojkar och flickor är flickor man behöver inte överdriva för inbilla inte mig att det är fint med glittriga jeans mm på en pojke!!!!!!!! ÖVERDRIFT
-
Jag vill säga att barn inte per automatik blir mobbade på dagis för att de har avvikande kläder. Och att barn lika gärna kan bli mobbade för att de råkar vara blyga, ha utstående tänder eller ha föräldrar med fel jobb. Jag har dessutom hört om få barn som blivit retade för avvikande kläder på DAGIS men väldigt många som INTE blivit retade trots avvikande kläder. Så nej, jag tror att det i mångt och mycket är en fabricering från er som tycker att det är fel. Jag tror helt enkelt inte att man kan inte hindra mobbing genom att klä sig rätt. Själv blev jag mobbad genom halva skoltiden och jag hade garanterat inte avvikande kläder och de som hade avvikande kläder blev inte mobbade. Så för mig är det inte troligt.Eva och Nadjas mamma skrev 2008-01-22 17:58:36 följande:Vad vill du ha sagt med det? Att mobbning för såna saker inte förekommer i ganska stor utsträckning?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bempa - för mig är skillnaden i att jag inte på något sätt tvingar eller påverkar mina barn att klä sig "avvikande" men att jag låter dem göra det om de vill. Det betyder inte på något sätt att jag anser att de MÅSTE ha det. Jag är emot onödiga förbud. -
Fast det gör jag inte heller. Han kommer aldeles själv med den eftersom han ser storasysters kläder och tycker att de är fina och roliga att "snurra" i. Jag skulle inte heller pusha honom åt det avvikande hållet men inte heller avstyra det.Bempa skrev 2008-01-22 18:30:50 följande:Min son skulle aldrig be om en klänning eller liknande, så jag behöver inte ta den disskussionen med honomO, ja hur svårt det än må vara för dig att förstå, så är mina barn öppna för allt, men bara för det så visar jag inte honom en kjol tex o säger-Titta här vilken fin kjol, den kanske du vill ha? Han har aldrig varit intresserad. Enda gången jag blivit retad som barn, är när jag haft på mig konstiga kläder! Min mamma har en väldigt speciell stil.
-
Vi TVINGAR inte våra söner att ha klänning!!! Är era barn så totalt utan åsikt att de aldrig själva har önskemål om kläder?? (eller leksaker, intressen etc)
Kan folk inte se skillnaden mellan att låta barn göra saker, att tvinga dem att göra saker eller förbjuda dem att göra saker??
Man kan (och ja det finns självklart fall när det inte är självklart fel resp. rätt):
1. tvinga sina barn att ha avvikande kläder = fel
2. förbjuda sina barn att ha avvikande kläder = fel
3. låta sina barn ha avvikande kläder = rätt
och kläder kan i sammanhanget bytas ut mot leksaker, intressen, sexuell läggning, hårfärg.....
-
Marcus Jahnkes TROTS-kollektion var så jäkla bra och det är trist att den inte blir kommersiell på allvar:
http://www.marcusjahnke.se/
(under plaggfoto, kolla tex byxan med de rosa stänken, arbetsvästen och gräsbyxan. Så snygga!!)
-
PerG, du får hoppas att någon börjar sälja även resten av kläderna
Men ja jag håller med. t-shirttrycken är genialiska.
-
Rättning i ledet! Fy Bosse du FÅR inte vara annorlunda!
*himlar med ögonen*
...och jag har för övrigt en av varje kön jag med. Så lägg av med sjukliga tolkningar om att jag skulle längta efter en flicka.
-
ludenben, det var nog andras inlägg som utlöste de upprörda inläggen
-
ok ok.. det var andras inlägg som utlöste MITT inlägg då
-
Alltså.. mina barn väljer själv. Så länge de inte är "sexuella" eller aldeles för kalla för väderleken så får de sätta på sig det de vill. Och välja kläder i affären.Snurre Sprätt skrev 2008-01-23 13:56:57 följande:Barn måste ha det som de vuxna sätter på dom i regel men vuxna väljer själv!
-
men poängen är fortfarande att pojken själv ska få välja om han vill ha den där klänningen oavsett om den är praktiskt eller opraktisk och att han ska ha samma rätt att vara utseendefixerad som en flicka hade haft.Eva och Nadjas mamma skrev 2008-01-23 15:26:14 följande:Men varför är det så populärt att sätta på sina pojkar klänning då om det nu är så lekhämmande och hemskt. Min dotter har iallafall inget problem att leka när hon har klänning på sig, spelar roll om det beror på att hon är van sen bebisåldern att ha klänning eller inte. Det viktigaste är väl att det verkligen inte ÄR lekhämmande för henne. Det var det inte för mig heller som barn. Min största hobby som barn var att klättra i träd och klättra på berg. Det är det jag blir påmind av släktingarna när jag träffar dom nu, att jag var en sån klätterapa. Mitt andra stora intresse var gammaldags klänningar, såna där som flickorna i alla astrid lindgren filmer hade. Så jag klättrade omkring med mina madickenklänningar utan problem så därför har jag nog en bredare syn än dig på klänning och lekande vilket är helt förståeligt då du själv känner dig hämmad av att bära klänning.Och tro det eller ej så finns det faktiskt barn som hellre har fina kläder än leker. Men det är nåt som många föräldrar försöker motarbeta eftersom det fortfarande anses som nåt negativt att vara utseendefixerad som barn. "barn ska vara barn, och ett riktigt barn föredrar ju praktiska kläder framför fina kläder". Min dotter är kanske inte ett riktigt barn då...
Sen tycker jag det är fel att uppfostra barn till små dockor men de har ju såna perioder de också, så klart. Men vissa flickor uppfostras ju verkligen från spädbarnsåldern till att bli små utseendefixerade mannekänger och det är det jag ogillar.