• E l l a
    Äldre 6 Apr 15:58
    2270 visningar
    10 svar
    10
    2270

    Koloni, är det något att ha??

    Smått löjlig fråga men man får ju så bra råd här...

    Vi har fått ett erbjudande om att köpa en liten kolonilott med hus här i vår stad, med fint läge vid havet för en helt otroligt liten peng... Eftersom vi bor i lägenhet och så tänkte vi att man kanske ska slå till och köpa kolonin, så har man i alla fall någonstans att hänga i sommar, grilla, sola och bada vid osv.

    Men...varken jag eller sambon har tid eller kunnande för den delen att hålla på med en massa trädgårdsgrejs (huset behöver inget på lång tid), klippa gräs och plocka ogräs kan jag väl men där går gränsen både var det gäller kunnande och ork... Så vi hade tänkt oss att enbart ha en gräsmatta och eventuellt några bärbuskar för att slippa jobb...

    Ni som har koloni - hur mycket tid lägger ni ner på den? Vad är det som krävs? Är det värt det?

    Vi är i valet och kvalet om vi ska slå till och köpa det eller inte, och flyger på små romantiska moln om hur mysigt det vore....bara om man verkligen slapp en massa jobb...Är en koloni något att ha?....

  • Svar på tråden Koloni, är det något att ha??
  • jollyj­umper
    Äldre 6 Apr 16:08
    #0

    Defintivt!!

    Jag skulle gärna vilja ha en koloni, vid havet dessutom det låter som en dröm.

    Och tro mig, intresset för att göra fint och pyssla växer när man väl har en koloni eller trädgård.
    Så har ni råd tycker jag att det är en bra investering, annars kan ni ju bara sälja den

  • E l l a
    Äldre 6 Apr 16:16
    #0

    Den kostar bara 2000kr - det låter väl urbilligt tycker jag som inte alls vet vad kolonier går för... Tycker nästan det är synd att inte köpa den just för att den är så billig, men jag bara orkar inte med allt jobb....fast vem vet man kanske blir trädgårdsfanatiker på kuppen...

  • little­tiger
    Äldre 6 Apr 16:27
    #0

    Även om jag är så lyckligt lottad att vi har ett eget hus vid vattnet så tycker jag att ett kolonihus vid havet med egen täppa låter helt underbart! Och att bara ha en gräsmatta med bärbuskar är väl helt ok - det är ju ert - ni bestämmer ju vad som ska finnas där!
    Så slå till tycker jag - ett erbjudande som kanske inte kommer igen!

    Lycka till!

  • Äldre 6 Apr 16:33
    #0

    jag skulle vilja ha en koloni..bor också i lägenhet, har ingen gård for sonen engång..bara parkeringsplatser och lite gras och blomrabatter...vi köper nog en koloni om några år...får köpa en lägenhet först....

  • Äldre 6 Apr 16:33
    #0

    2000? får jag köpa den om ni inte vill ha den?

  • E l l a
    Äldre 6 Apr 17:29
    #0

    Norgeprinsessan - jo visst!

    Fast vi köper den nog, just för att den är ju billig...

  • Äldre 6 Apr 17:42
    #0

    Köp den !!!
    Se det lite som en investering också. Jag tror koloni kommer att bli väldigt hett om något år. Priser på kolonier i Malmö är skyhöga ...upp till 200 000 om de ligger mitt i stan.
    Jättemysigt att ha också om det inte är för mycket att göra. Klippa gräs och hålla efter ogräs tar inte många minuter i veckan och ger motion och frisk luft.
    Om du får tillträde redan nu, så hinner du sätta lite potatis och kanske kanske hinner du få dem färdiga till midsommar- men då får du förgro dem rejält.

  • Äldre 6 Apr 21:01
    #0

    i malmö, eller utanför(är inte känt i malmö, så jag vet inte vad som hör til malmö) så har jag sätt priser på allt från 30000 och uppåt...mäst runt 80000-100000, sen allt över det......vi såg det i en kolonispecialköpes tidning av nåt slag förra sommaren....

  • Äldre 6 Apr 21:02
    #0

    tack for den fina forlängningen av mitt namn....

  • E l l a
    Äldre 7 Apr 11:02
    #0

    hihi - så kan det bli när man tittar snabbt

Svar på tråden Koloni, är det något att ha??