• Norea

Mekanisk frånluft?

Tittade på hus idag. vi gillade huset. bra pris, bra ekonomi mm.
    MEN det var mekanisk frånluft, och det kanske är bra. FÖrutom att det för mig är ett väldigt enarverande ljud. Det känns som man är ombord på en färja att ständigt höra detta susande ljud. Speciellt då förstås när man ska sova. Verkar inte som man kan stänga av det på natten heller.
    Nån som bor med sådan och vant sig, eller inte vant sig?

• Svar på tråden Mekanisk frånluft?
  • johandra

Vi har mekanisk frånluft och jag har aldrig hört det här ljudet du talar om...Inte hörde jag det i huset jag är uppväxt i heller som oxå har det...Det kanske var fel på fläkten??? Så mycket ska den inte suga att det ska höras i hela huset..Mekanisk frånluft suger ju bara i kök,badrum och tvättstuga....

Det är en jättebra typ av ventilation

Mamma till världens finaste Ella 060309 + syskon på väg v34
  • guldlockis

Vi har haft det. Hatar ljudet som låter på nätterna!!

Aldrig mer mekanisk frånluft.

• Trisses2

Vi har idag mekanisk frånluft och det är ett ständigt ljud i huset hela tiden. När vi har haft strömavbrott blir det knäpptyst och vi bara njuter av tystnaden :).

I och för sig så vänjer man sig vid ljudet så vi har aldrig upplevt det som ett problem utan det är främst vid strömavbrott vi märker hur TYST det är i huset.

Vårt nya hus har självdrag så då blir det tyst o skönt.

• Norea

lillalillajag. det finns i varje rum. Jag har sett andra hus med samma som hörs precis likadant.

• sommar2001

Bodde i ett hus där det installerades mekanisk frånluft, vi flyttade efter 1 år. Ventilationen blev sämre och ljudet gjorde att vi inte kunde sova på natten. Aldrig mer för min del!

• nassepånken

det beror ju på hur systemet är konstruerat, var det sugs, om kanalerna är rätt dimensionerade, om det finns ljuddämpare etc. men ofta är villaventilation hembyggd utan den nödvändiga kunskapen, tyvärr.

the opposite of hallelujah
  • johandra
    Norea skrev 2007-10-28 23:25:04 följande:
    lillalillajag. det finns i varje rum. Jag har sett andra hus med samma som hörs precis likadant.
    Jaha ok...Jag har nog aldrig varit inne i ett hus med ventiler i alla rum..Insug finns ju såklart,men dom låter inget.Inte hemma hos oss iaf...

Lycka till hur ni än gör
    Mamma till världens finaste Ella 060309 + syskon på väg v34
  • Gorban

Har bott i en lägenhet som hade detta och det är väldigt störande om det finns frånluftsdon i sovrummen.

I vår nybyggda villa har vi golvvärme med frånluftsvärmepump och där finns frånluftsdonen i köket, badrummen och klädkammrarna. De stör inte alls eftersom de är så tysta och man inte sover i dessa rum. Det finns även en ljuddämpare monterat på systemet.

• Miss Lau

Vi har mekaniskt frånluft och det låter inte alls speciellt mycket. Hade det i vårt förra hus också och vi har aldrig reagerat på att det låter för mycket.  Fast vi hade/har bara ventiler i kök, badrum och klädkammare.

Svar på tråden Mekanisk frånluft?