• Sthlmteddy

Kläder för spädbarn i varmt land

Vi ska åka till Thailand om en vecka och jag funderar på vad vår son, 5 månader, ska ha för kläder. Ska man ha långärmad body och långbyxor för att skydda mot solen, eller kommer han att svettas ihjäl då? Man ska ju inte använda solskyddsfaktor på så små barn. Han kommer givitvis vara i skuggan hela tiden och vi ska köpa ett solskydd till vagnen.

Hur har ni andra gjort som har varit utomlands med små barn?

• Svar på tråden Kläder för spädbarn i varmt land
  • memlan

Våra barn har haft "sol-dräkter", de känns lite som baddräktstyg men ska ha solskyddsfaktor 50... Om man köper en heldräkt (overall) kan man med fördel köpa den ganska mycket förstor, då kan barnen ha den i flera år.
    Hoppas att ni får en underbar semester.

• memlan

När vi var i thailand med vår son fick han talk (babypuder) av tanterna där nere, de hävdade bestämt att det var svalkande. Han verkade gilla det.

• Mayen

Vi bor i i Italien och här blir det riktigt varmt på sommaren. Vi har aldrig haft några "solskyddskläder" men istället haft solkräm (faktor 50) på dottern och undvikit att vara på stranden (även under parasoll) mellan 11-15. De säger ju att även om man är under parasoll ska man vara försiktig.
    Tycker att det låter otäckt varmt att behöva ha långärmat och långbyxor...

• Lequisha

Bor i Portugal där vi för tillfället har riktig sensommarhetta. Man kan visst använda solskyddsfaktor på bebisar. Antingen speciella för barn, eller som hon ovan skrev, faktor 40-50. Och så hålla i skuggan så mycket som möjligt naturligtvis.
    Men nej, klä inte på den lilla sötnosen massa kläder. Nakenfis är skönast

• Caten

Vi var i Thailand i maj med vår 5-månaders dotter. Vi hade med parasoll och solskyddsnät (Axel & Ida) till vagnen. Vi var inte ute så många timmar i sträck och höll oss mest i skuggan utom vid bad, vilket jag tycker är svårast. Vi hade solskyddsdräkt och -keps men ansikte, händer och fötter sticker ju ut. Annars behövs inte så mycket kläder, vi hade lite tunna bomullskläder.

I Sverige sägs det att man absolut inte ska använda solskyddsfaktor på barn under 1 år pga att levern inte kan bryta ned kemikalierna. Alternativet med fysikaliskt solfilter, typ Bamse, som lägger sig som ett skal, kan istället orsaka blåsor för att huden blir tilltäppt. Jag köpte med Bamsekräm iallafall för säkerhets skull och använde några gånger vid bad. Jag tyckte det verkade bättre än att riskera att bränna henne.

Det var annars inga problem alls med en 5 månaders på resa. På lördag åker vi igen och jag tror att det kommer bli betydligt knepigare med en nu 11 månaders viljestark och rörlig tjej. Jag har faktiskt köpt en ny solkräm på barnbutiken med spf 75 som ska vara för "Toddlers", den kanske kan användas med måtta även på en 5 månaders?

• Tigerwoman

Bodys funkar inte i den fuktiga värmen, det blir för tätt runt blöj-regionen och man får då lätt blöjeksem. Vanlig tröja är bättre, det allra bästa är långärmad skjorta som är ännu luftigare. Vi var i Thailand i tre månader när vår son var 5-7 månader och vi hade nästan bara skjorta/stor t-thirt och blöja när vi var "hemma" (höll honom i skuggan), byxor satte vi bara på när vi skulle ut på vift. Soldräkt hade vi bara på honom då han badade i havet, det kändes också för svettigt annars. Han var aldrig ens i närheten av att vara solbränd. Och vår barnläkare sa att man visst kan (och SKA om det är nödvändigt) använda solskydd på småbarn, sålänge det är fysiskaliskt filter i den. Att riskera att bränna småbarn är mycket värre än att smörja in dem!

• Gurkburken

Jag tycker heldräkter är suveräna på små barn när det är varmt. De är luftigare än body och byxor och det blir inga dubbla tyglager.

• Kina79

Vår lilla skrutta var 8-9 månader när vi var i Thailand, så hon var ju lite äldre. Men vi körde på blöja, endast.
    Och smorde in henne när hon badade (hade solskyddskläder vid bad)

Nu är hon iofs ganska mörk och tålde den lilla sol hon fick väldigt bra.

• camomille

var i grekland i sommras när vår minsta var 5 månader. när vi var där så var det ganska varmt och jag hade packat med ganska mycket kläder men vi insåg ganska snart att det var för varmt med bodysar och sånt. vi smorde honom med bamse-solkräm och han hade
    t-shirt och solhatt när han badade annars så hade han bara blöja på sig, han var ju mest i skuggan så han var lika blek som vanligt när vi kom hem igen .

• Isa75

Vi ska till Peru nu till jul med min 1 åriga dotter och då är det ju högsommar där nere. Kommer nog inte att vara så himlans mycket på stranden men ska köpa en sån där heldräkt till henne för de gånger vi går dit. En dum fråga kanske men hur gör man med blöjor på stranden? Bajsar och kissar ungarna i vattnet eller ska man ha en blöja under heldräkten?

Svar på tråden Kläder för spädbarn i varmt land