• novaev­elina
    Äldre 30 Oct 13:15
    2493 visningar
    10 svar
    10
    2493

    vad svarar ni på frågor?

    Hej alla kära ängla föräldrar!
    Förlorade vår älskade dotter Nova efter fem dagar i livet.
    Och kommer ofta i situatiner där folk frågar om min nya graviditet, om det är första graviditen? Då svarar jag nej.
    Då blir nästa fråga, hur gammal är ditt barn? vad ska jag svara då? 5 dagar?
    Jag blir så ledsen över att det inte finns något klart och tydligt svar! Jag vill inte behöva slänga i ansiktet på människor att jag haft ett barn men att det dog. Jag vill kunna svara på ett mindre drastiskt sätt.

    vad har ni svarat? har ni några bra svar på dessa frågor?

    tack för att ni finns...

  • Svar på tråden vad svarar ni på frågor?
  • Josses­mamma
    Äldre 30 Oct 14:25
    #1

    Hejsan!
    Vill börja med att beklaga att er lilla Nova inte fick stanna hos er!
    Jag berättar alltid att det är trean som är på g. Vid frågan om hur gamla mina andra barn är säger jag tre och skulle blivit 9 månader.
    Jag valde att göra så för att inte svika Isabelle, hon är och förblir min dotter hur död hon än är!! Det känns bra för mig! Ibland blir det slut på samtalet där men jag känner endå att jag inte vill gömma henne!
    Hoppas du kommer på en lösning som du känner att du trivs med!
    Många kramar Nina


    Mini Hopp V 24
  • Paulin­a f69
    Äldre 30 Oct 14:34
    #2

    Jag tycker att man kan säga precis som det är. För mig har det tidigare varit jobbigt att göra det, mest för att jag själv inte varit riktigt "där" än, att jag själv inte riktigt accepterat att det är så: "Jag har förlorat ett barn." eller "Frida hade en tvillingsyster." Det kan jag säga nu, iaf de flesta dagarna, utan att det känns jättedramatiskt. Jämför med att någon säger lugnt och självklart: "Min pappa dog för tre år sedan." Varför ska man då inte kunna säga: "Mitt barn dog för tre år sedan." Jo - jag vet - självklart är det i de allra flesta fall mycket mer dramatiskt och chockande att ha förlorat ett barn, men ändå... jag tycker att man kan säga som det är. Sen så är det en annan sak om man själv känner att man inte riktigt orkar med det, om man tycker det blir jobbigt med följdfrågor - eller tystnad. Då kan man välja att säga nåt annat/inget alls, för sin egen skull.

  • Metsry
    Äldre 30 Oct 16:47
    #3

    Jag är ingen änglaförälder men jag har ändå ett förslag på svar. Om du vill vara ärlig men ändå avdramatisera ditt svar, så säg som det är och utan paus fortsätt och avsluta ditt svar med något positivt om din nuvarande graviditet eller om framtiden.
    Då kan den som lyssnar själv välja att "plocka upp" och fortsätta prata om antingen den sorgliga informationen eller ditt positiva avslut.

    Jag beklagar förlusten och gratulerar till den nya graviditeten!

  • Äldre 30 Oct 17:43
    #4

    Jag förstår så väl din tvekan över att välja rätt ord. Och visst är det så, som Jossesmamma skrev, att man gärna inte vill "svika" sitt barn. Om och när man känner att tillfället inte är rätt att säga att ens barn dog då gör man inte det, vi sviker inte barnen för det. Men för mig har det hela tiden känts bäst att säga som det är. Har svårt för att ta orden "död" eller "dog" i min mun. Istället säger jag att vår första pojke inte lever längre. Jag skulle nog aldrig kunna säga att det här är min första graviditet.


    Jag hoppas att du finner styrkan att säga det som känns rätt för dig. Kom ihåg att det inte finns några fel. Vi är alla olika.

    *kramar om*


    lill-skrutten - vecka 11
  • Äldre 30 Oct 21:49
    #5

    Jag har inte förlorat något barn, men vill svara ändå. Jag är ju den som kanske frågar om det är din första graviditet utan att veta.

    Jag skulle föredra ett ärligt svar - "det är min andra graviditet, mitt första barn finns tyvärr inte längre i livet". För oss som frågar kan det annars te sig konstigt om du skulle välja att inte låtsas om ditt barn, det ÄR ju din andra graviditet, du har ju varit med om det förut. Skulle du däremot välja att bara säga att du har ett barn sedan tidigare, så är det ju troligt att man säger nåt klumpigt. Man kanske frågar hur gammal han/hon är och vad han/hon tycker om att få småsyskon, och så blir det konstlat och konstigt samtal.

    Lite som om när någon frågar vad ens pappa jobbar med. Det är klart man har en pappa, men kanske inte i livet ännu. Då svarar man ju - han var elektriker, man han lever tyvärr inte längre.

    Förlåt att jag lade mig i er tråd, men jag ville ge en syn "från andra hållet" för att ge er en vink om hur det kan uppfattas. Och jag vill INTE säga att ni måste ta hänsyn till oss för våra känslors skull, absolut inte, utan det var en vink om att det enklaste oftast är det ärliga.

  • skrutt­humlan­2
    Äldre 30 Oct 22:23
    #6

    kan du inte säga att du har en liten ängel också! det låter ju mkt gulligare tycker jag!

  • Äldre 30 Oct 23:50
    #7

    Beklagar verkligen. Kollade på eran jätte fina sida ni gjort för er dotter. Tårar föll faktisgt från min kind.

    Jag har också en ängladotter som föddes 7/8-06 dog i min mage 2v innan BF. Hade en jobbig tid fick veta att hon hade downssyndrom. så hjärtat hennes va antagligen svagt.

    Men nu ha ja fått en frisk liten son 4/10-07 frisk å kry =) Men frågan som du ställde kommer många gånger till mig, Är det ert första barn. Å då kommer den där klumpen i halsen.  Men svarar stolt näe vi har en vacker ängladotter också=)

    Så det är vad ja bruka svara :) Så lycka till nu tjejen å lycka till med din nya graviditet.

    Många kramar

  • ELLABE­LLA
    Äldre 31 Oct 18:18
    #8

    Jag brukar säga att jag har en i magen,ett barn hemma och ett barn i himmelen.Om dem då frågar hur gammal så säger jag bara att han var tolv år när han gick bort.

  • Äldre 31 Oct 20:00
    #9

    När folk frågar mig om det är min första graviditet svarar jag "nej, min tredje".
    Frågar någon om det är mitt första barn så brukar jag nu mera svara antingen "nej, jag fick en son i juni, men han klarade sig inte" eller "Nej, men för hoppningsvist mitt första levande barn" med ett glatt leende.

  • novaev­elina
    Äldre 31 Oct 21:52
    #10

    Tack för era svar, det har gett mig mer insikt från både er ängla och icke ängla föräldrar. Jag vill så gärna att alla ska få veta att Nova fanns, men jag vill ju inte behöva besvära människor som tror dom frågor om det bästa som finns, inte det tragiska som kan hända. Tack så jätte mycket.

Svar på tråden vad svarar ni på frågor?