• MuminMy

    Laktosintolerans ?

    Hej

    Rekommenderar gärna Valios produkter, de beter sig mest likt "vanlig" mjölk/mjölkprodukter. Har laktas-tabletter som jag använder när jag t.ex. fikar ut eller är bortbjuden för att slippa krångla, funkar bra tycker jag.

    Mjukost finns det lite olika, du får läsa innehållsförteckningen, vissa innehåller "hårdost" och "smältsalter" då är den "i princip" laktosfri.

    Laktosen sitter i vasslen kan man säga vilket gör att ju magrare produkt desto mer laktos, det är därför som hyfsat vasslelösa produkter som hårdost och smör är i det närmaste laktosfria.

    Det finns ganska gott om listor på nätet, t.ex. på www.slv.se där man kan se hur mycket laktos olika livsmedel innehåller.

    Jag fick rekommendationen av läkare att utesluta laktos under 3 veckor, eftersom jag då blev helt bra så konstaterade läkaren att jag led av laktosintolerans.

    Efter graviditeten tål jag faktiskt mer än innan så nu kan jag äta typ en kula glass eller några rutor mjölkcholad eller en kanelbulle utan att bli dålig, det är skönt


    Hemma tycker jag inte det är något problem alls att vara laktosintolerant, det är borta som det är jobbigt, men då är tabletter superbra att ha


    En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • MuminMy

    Ja, de är receptfria men finns ofta inte framme utan man får fråga efter dem.

    Jag är en av dem som mest lidit av uppspänd mage, gasbildning och kramper när jag får i mig laktos, mindre ofta diarre och kräkningar. Det varierar från person till person och också från en gång till en annan... Men jag har legat dubbelvikt många gånger och kvidit... och då finns ju inget annat att göra än att lida igenom det...


    En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • MuminMy
    tomcar1 skrev 2007-11-03 12:56:11 följande:
    Mumin my...det är så det blir för mig. Ligger dubbelvikt i sängen och kan inte sova eller slappna av för fem öre. Det är hemskt !/tomcar1
    Det bästa brukar faktiskt vara att gå upp och röra på sig så gaserna kan komma ut istället för att vara där inne och göra ont
    En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • MuminMy
    tomcar1 skrev 2007-11-04 19:07:12 följande:
    Hur är det med choklad i olikaformer ? Är det laktos i det, eftersom det ofta är mjölkproduktr i t.ex mjölkchoklad ?/tomcar1

    MJÖLKchoklad innehåller faktiskt väldigt mycket laktos. Mörk choklad (över 70%) innehåller "i princip" ingen laktos.


    tomcar1 skrev 2007-11-04 19:13:25 följande:
    FruMarie...o,nej..jag som är chokladtokig ju. Ska ringa min sköterska imorgon och be dem ta ett laktos blodprov, någon skrev att man kunde göra det. Ska man ha varit utan laktosdfria produkter eller kan man ta det innan dessa prover och ska de tas fastande ?/tomcar1
    Ring och fråga
    En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • MuminMy

    Barbone: men Valio har ju laktosFRIA mjölkprodukter, klarar du inte dem heller? då har nog lite mjölkproteinproblem också...


    En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • MuminMy
    tomcar1 skrev 2007-11-05 20:32:27 följande:
    Hej igen !Pratade med en sköterska idag, som inte trodde att det var laktosbekymmer jag har med magen. Man kunde endast ta blodprov om man varit känslig sedan man var liten, vilket jag inte har. Kommer ändå att testa att utesluta mjölkprodukter, för att se./tomcar1
    Vad grundade hon det på?
    En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • MuminMy
    Mamma och Mor skrev 2007-11-05 21:28:05 följande:
    Förut har det gått alldeles utmärkt med såväl låglaktos- och laktosfria produkter men senaste månaderna blir jag allt som oftast dålig fastän maten är laktoslåg (alt. laktosfri).Valio har ett bra sortiment men det hjälper inte riktigt...
    Då börjar man ju fundera på om det ligger något annat bakom... IBS?
    En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • MuminMy
    Mamma och Mor skrev 2007-11-06 14:41:04 följande:
    Vet inte faktiskt, då magbesvären oftast kommer en stund efter intag av något med mjölk. IBS har jag dock funderat på, men eftersom IBS är en sk "slaskdiagnos" så blir man ju inte hjälpt alls om det visar sig vara det som är orsaken till problemen   Hoppas att det trots allt är mjölkrelaterat, för då kan jag åtminstone försöka lindra magproblemen något.

    Du har inte gjort test för mjölkproteinallergi?


    ibland kan det ju vara att man ofta äter mjölk tillsammans med något annat och att man då kopplar till mjölken felaktigt...


    Jag trodde t.ex. att det var kaffe som var mitt problem, jag bytte till te (som jag drack  utan mjölk) och jag blev ju bättre *ler* fast ibland blev jag ju ändå dålig och till slut kom jag fram till att mjölken var boven...


    Du kan ju ha en dubbel intolerans menar jag...


    En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • MuminMy
    tomcar1 skrev 2007-11-06 18:54:52 följande:
    Hej !Idag har jag på allvar börjat att utesluta laktos ur vissa produkter. Hurlång tid kan det ta innan man märker skillnad om man nu har laktosmage ?/tomcar1
    Några dagar, sedan bör du märka stor skillnad.
    En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • MuminMy
    tomcar1 skrev 2007-11-06 21:16:05 följande:
    Mumin my...kan bara säga, att ikväll är första kvällen på  mycket länge som jag inte "fiser" konstant ! Kan ju vara att det är annat det beror på, men jag fortsätter med min "laktosprövning" !
    *håller tummarna*
    En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • MuminMy
    tomcar1 skrev 2007-11-20 18:30:05 följande:
    Hej !Både jag och min man är mycket bättre i magen efter införandet av laktosfritt. Mycket mindre bubbliga i magen och lite minde ont ! Härligt säger jag bara. Var kan man hitta recept med laktosfritt i ?/tomcar1
    Jag gillar verkligen Valios laktosfria produkter, de har nästan allt man kan önska i sitt sortiment och de går att använda precis som vanligt. Även skånemejerier har bra produkter. Arlas hoppar jag gärna över.

    Sedan är det faktiskt mest halvfabrikat man får se upp med... läs innehållsförteckningarna så blir du snart haj på vad som innehåller vad
    En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • MuminMy

    Jag vet faktiskt inte vad oboy innehåller men det är väl mest socker? Även om du är intolerant mot laktos kan du tåla mindre mängder (det gör de flesta av oss), då är det bra att tänka på att ju magrare produkt desto mer laktos

    Jag kan t.ex. äta en kanelbulle eller en kula gräddglass (mjölkglass går inte) eller lite färskost (philadelphia typ) Men skulle inte fixa pannkakor,


    En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
Svar på tråden Laktosintolerans ?