Biverkningar av pneumokockvaccin???
Jag vill vaccinera min nästan ettårige son mot pneumokocker, men blir orolig när jag läser biverkningslistan i Fass. Ni som vaccinerat era barn - vilka biverkningar har de fått?
Jag vill vaccinera min nästan ettårige son mot pneumokocker, men blir orolig när jag läser biverkningslistan i Fass. Ni som vaccinerat era barn - vilka biverkningar har de fått?
Vår kille har fått det 2 ggr och inte fått mer biverkan än att han var lite gnällig andra gången
Hon lugnade sig efter några timmar med ett kort sömnavbrott. Antar kombination av att hon var så stressad efter sprutan att hon inte fick ro till eftermiddagstuppluren och att det gjorde lite ont.
Gav henne ingen alvedon eftersom hon inte hade feber. BM sa att man skulle ge bara om hon fick feber. När vi tog sprutan sa sköterskan att ungarna aldrig skrek så mycket förr och att det möjligen är pneumokockvaccinet som gör ont.
Man kan dock fråga sig om vaccinationen är onödig. Jag hade lunginflammation och kikhosta när jag var liten och fick antibiotika mot det. Har dock inte haft några men sedan dess.
Vi vaccinerade vår 3-månaders tjej i torsdags och hon verkade inte känna av det alls. Inte hängig, gnällig eller feber. Det är nog helt olika från barn till barn.
Amathea: Nej till nästa gång ska jag ge henne lite alvedon förebyggande inför kvällen så kanske man slipper detta. Idag har hon sovit jättemycket, så jag antar att vaccinet har viss verkan dagen efter också.
vår dotter har fått sina två sprutor nu, den ena vid 17 månader och den andra vid 20 månader. HOn har knappt reagerat alls. Första gången var hon möjligen lite extra gnällig dagen efter, men inget som vi är säkra på att det berodde på det.
Tror absolut inte att vaccinationen är onödig som någon uttryckte oro för...
Eftersom Stockholms läns landsting har infört den i sitt allmäna vaccinationsprogram och de skulle knappast skulle satsa så enormt mycket pengar som det kostar att vaccinera barn om det inte vore så att vaccinet hade bra effekt och de ansåg att det var nödvändigt!!
Hjärnhinneinflammation är inget att fnysa åt och tänk så hemskt ont det måste göra för ett litet barn även om man har tur och klarar sig utan framtida men.
Min dotter fick inga biverkningar alls av första sprutan. Hon var 10 månader.
jag vaccinerade min 3 mån flicka igår. Det var det värsta jag har gjort..hon gallskrek hela kvällen och idag så har hon hög feber. Självklart är det en bra vaccination men jobbig...
Min sjumånaders bebis fick första sprutan i går. Hon var lite extra trött på e.m och har varit lite mer gnällig än vanligt både i går och idag. Men inga jättejobbiga biverkningar än så länge i alla fall.