• SvanFl­ikkan
    Äldre 4 Nov 22:56
    3747 visningar
    100 svar
    100
    3747

    Facebook!

    är jag den enda som vägrar bli medlem på facebook? vad är de för speciellt med det stället?

    har aldrig vatir förtjust i facebook, speciellt inte efter det vart på nyheterna, och då har de vart negativt!

  • Svar på tråden Facebook!
  • vadska­jaghet­adå
    Äldre 5 Nov 12:49
    #61

    mn har dom rätt att göra vad dom vill?
    ja iofs dom kan ju alltid försöka,,inte för att jag tror att dom gör det men dom lär ju bli anmälda...

    finns ju t. ex massa idioter som snott andras bebisbilder och sagt att det är deras barn på nätet, några gånger här på FL....


  • Äldre 5 Nov 12:55
    #62
    sannispannisen skrev 2007-11-05 12:39:25 följande:
    ok så ni menar att dom kan sno kort på mig där och lagligt säga "detta är mitt kort och detta är jag? det är min egen bild - jag äger den?"dom har rätt att utgöra sig från att vara mig t. ex, dom kan ju som sagt bara söga att dom äger bilden och sno den och lägga in vart som helst?
    Jag tror att du har missförstått vad copyright innebär.
    Om jag tar ett foto (av min son, ett hus, en blomma eller vad som helst) så har jag copyright på den bilden, enbart för att jag har tagit fotot. Jag behöver inte skriva copyright på den eller vid den - jag äger bilden i alla fall, och det är olagligt för någon annan att använda den.
    Om Aftonbladet tycker att min son är fantastiskt söt, och vill publicera bilden på honom, måste de köpa den av mig (alt övertala mig att ge bort den). Annars begår de ett brott, och blir skadeståndsskyldiga.
    Om du hittar bilden jag tog på en blomma, och lägger in den på din sida, utan att först få ett godkännande från mig, så begår du ett brott, och blir skadeståndsskyldig (om jag hittar bilden och väljer att anmäla dig).
    Skadeståndet handlar inte om småsummor, utan kan sträcka sig från tusenlappar upp till sexsiffriga belopp (beroende på vem som snor bilden och vad man gör med den).

    Vad Facebook kan välja att göra (eftersom du har avsagt dig rättigheterna i och med att du godkände deras avtal) är t ex att använda fotot på dig i sin reklam (t ex med texten "Jag bara ÄLSKAR Facebook"). Om du har tagit en riktigt bra bild kan de sälja den vidare, och tjäna pengar på något som du egentligen har gjort. Och om du har skickat mail där det står "Jag avskyr mitt jobb på Nordea, chefen där är en stor idiot" så kan de sälja det mailet till chefen på Nordea.

    Vad jag försöker säga är att man säger upp väldigt mycket när man skriver under på deras avtal...
  • Äldre 5 Nov 12:56
    #63
    sannispannisen skrev 2007-11-05 12:49:02 följande:
    mn har dom rätt att göra vad dom vill?ja iofs dom kan ju alltid försöka,,inte för att jag tror att dom gör det men dom lär ju bli anmälda...finns ju t. ex massa idioter som snott andras bebisbilder och sagt att det är deras barn på nätet, några gånger här på FL....
    Nej, dom kan inte anmälas, för du har sagt att det är ok. När du klickade i rutan att du godkänner deras medlemsregler, har du också sagt att de får använda dina bilder som de vill.
    På FL säger reglerna tvärtom att du INTE får använda andras bilder hur som helst...
  • kejsar­innan
    Äldre 5 Nov 13:18
    #64
    white cheese skrev 2007-11-05 12:56:26 följande:
    Nej, dom kan inte anmälas, för du har sagt att det är ok. När du klickade i rutan att du godkänner deras medlemsregler, har du också sagt att de får använda dina bilder som de vill. På FL säger reglerna tvärtom att du INTE får använda andras bilder hur som helst...
    Så facebook kan även ta bilder på våra barn (om vi lagt ut sådana) och lägga in på barnporrsajter för egen vinning (om det nu är någon som vill det)?
    skrämmande. jag tog bort bilderna på mina barn då jag läste om detta i tidningen. mina barn skall inte spridas över nätet!
    Nu är Lucas här! Född 2007-08-30
  • Parrot
    Äldre 5 Nov 13:19
    #65

    ja. Det kan dom göra ja.

    Och vaddå tror du inte bilderna sprids ändå? De du har här? Var du tvungen att läsa om det i tidningen för att förstå att bilder kan spridas????


    kejsarinnan skrev 2007-11-05 13:18:09 följande:
    Så facebook kan även ta bilder på våra barn (om vi lagt ut sådana) och lägga in på barnporrsajter för egen vinning (om det nu är någon som vill det)?skrämmande. jag tog bort bilderna på mina barn då jag läste om detta i tidningen. mina barn skall inte spridas över nätet!
  • Parrot
    Äldre 5 Nov 13:20
    #66

    dina barn är redan sprida över nätet. Alla kommer åt dina bilder på kära lucas.


    kejsarinnan skrev 2007-11-05 13:18:09 följande:
    Så facebook kan även ta bilder på våra barn (om vi lagt ut sådana) och lägga in på barnporrsajter för egen vinning (om det nu är någon som vill det)?skrämmande. jag tog bort bilderna på mina barn då jag läste om detta i tidningen. mina barn skall inte spridas över nätet!
  • kejsar­innan
    Äldre 5 Nov 13:21
    #67
    Parrot skrev 2007-11-05 13:19:54 följande:
    ja. Det kan dom göra ja.Och vaddå tror du inte bilderna sprids ändå? De du har här? Var du tvungen att läsa om det i tidningen för att förstå att bilder kan spridas????
    men jag har ju vattenstämpel på mina kort här och de jag har här FÅR JU INTE spridas enligt fl:s regler.
    Nu är Lucas här! Född 2007-08-30
  • kejsar­innan
    Äldre 5 Nov 13:23
    #68
    Parrot skrev 2007-11-05 13:20:42 följande:
    dina barn är redan sprida över nätet. Alla kommer åt dina bilder på kära lucas.
    Hur vet du det???
    Nu är Lucas här! Född 2007-08-30
  • Parrot
    Äldre 5 Nov 13:27
    #69

    Tror du på allvar att en vattenstämpel hjälper alls?
    På riktigt? Och du var på riktigt tvungen att läsa i tidningen att bilden kan stjälas? JAG kan sno din bild nu. På ca 2,5 sek kan den spridas på hur många sajter som helst.


    kejsarinnan skrev 2007-11-05 13:21:43 följande:
    men jag har ju vattenstämpel på mina kort här och de jag har här FÅR JU INTE spridas enligt fl:s regler.
    [/citat]
    kejsarinnan skrev 2007-11-05 13:23:18 följande:
    [citat]
    Hur vet du det???
    För att du har dem öppna för alla.
  • Lindas­Viggo0­6
    Äldre 5 Nov 13:28
    #70

    Alltså jag blev medlem på Facebook för kankse två månader sedan och tycker det e SKITTRÅKIGT!!!!

Svar på tråden Facebook!