• Tingen

Ny tråd för oss som är adopterade och fått barn

1) Vilket land är du född i?
    Sydkorea

2) Vilket land är din partner från?
    Sverige

3) Vad sa era föräldrar när ni berättade att ni väntade barn?
    Svärmor grät av lycka, mina föräldrar lika så.

4) Hur blir du bemött av omgivningen (typ sjukhus, myndigheter m m) när du och din
    partner är ute tillsammans.
    Jag har bara blivit positivt bemött tycker jag. Det ända som har varit lite kränkande som jag kan komma ihåg kom från en annan asiat. Min make har tränat kampsport i över 25 år, hans asiatiska tränare kläckte ur sig "Nu har du äntligen hittat vad du söker" Känndes som han syftade på mitt asiatiska påbråd och inte hur jag var som person

Visst får man frågor titt som tätt vart man kommer ifrån och om man har sökt upp sina biologiska föräldrar, varit tillbaka till korea med mera. Men jag tar hellre frågorna och svarar på dem än bara blickar och tysta funderingar

Det finns folk som ljuger sig in i sin sannings fanatism.
  • Tingen
    Lizel skrev 2007-11-08 17:32:45 följande:
    Jag mötte en person idag som snarare var tvärtom, väldigt rättfram o frågvis, blev nästan förolämpad på något sätt. Det var en annan mamma o vi började prata lite om barnen o sen frågade hon var jag kom ifrån, om jag hade varit där o sen sa hon helt plötsligt en fras på japanska (enligt henne) o frågade om jag förstod henne. Jag förklarade för henne att jag inte läst japanska o då blev svaret att det var väl snarlikt koreanska, dessutom "är vi ju alla så lika som kommer från Asien, precis som de som kommer från Europa, Canada, USA..." för att citera henne. Började vid det här laget bli smått irriterad... Hon fortsatte o pratade om hur hon ville resa runt i Asien, hade dock ingen aning om var Korea låg men undrade om de hade fina stränder. Jag svarade "pliktskyldigt" o sen gick jag... Ok, hon menade säkert inget illa, hon verkade vara en sådan person som pratar först, tänker sedan. Men jag blev smått putt o ville bara skriva av mig... Mitt första inlägg här o jag är dåligt på humör o skriver dessutom en halv uppsats. Jag lovar att det blir ett mycket gladare o kortare inlägg nästa gång ;)Häj häj
    Jag har börjat att ställa samma frågor tillbaka... sedan har jag en fras på älvdaslmål som jag drar och då ser de ut som fågelholkar... ja men det är ju svenska? Förstår du inte? Men vad konstigt... jag kan inte heller alla asiatiska språk
  • Tingen
    Lizel skrev 2007-11-13 20:18:26 följande:
    Pust, nu fick jag en liten stund över o då passar jag på att skriva ett par rader :) Emilia är mitt första barn så jag har inget att jämföra med, men är det verkligen vanligt att barn sover max 1h på dagen (ibland inte alls) när de är runt 1 års ålder? Jag springer efter henne dagarna i ända känns det som... Andra mammor som jag träffar berättar hur deras barn sover titt som tätt o ett par timmar i stöten. Hmmm...En annan fråga...Hur kände ni när ni fick barn? Förutom det där lyckoruset o förälskelsen till det lilla knytet som man får som mamma, hade ni några andra "känslor"/tankar just för att ni är adopterade? Kanske en konstig fråga att ställa, men jag kände mig otroligt knuten till min dotter just för att hon är det enda blodsbandet jag har/vet om. Att få kunna säga att någon är lik mig o.s.v. vilket är helt naturligt för "alla andra" men något jag aldrig har kunnat säga förut. Någon som känner igen sig eller förstår lite grann vad jag menar?
    Linzel: Vilket aktivt litet barn du har...  Våran minsta en tjej ¨på 1½ sover middag 1 timme per dag. Men när hon var mindre så hade hon svårt att sova. Nu när hon börjat på dagis så är det inga problem.
    Jag har fick aldrig den känslan om blodsband och så vidare när jag fick barnen. Men visst så när man tänker efter så är de ju mitt ena kött och blod här. Men jag har växt upp i en liten familj med tät sammanhållning så jag har aldrig kännt saknaden efter blodsband om man säger som så.
  • Tingen

Hej på er igen!
    Jag har inte haft ork eller tid att skriva något på länge.

Den 30 oktober så gjorde jag en galloperation som gick helt åt pipsvängen. Finns att läsa om i min blogg. Så jag har legat på sjukhus länge. Är hemma på permission nu.

Ha det bra!

• Tingen

Destined star: Tack... det har verkligen varit en tuff period här hemma. Barnen har varit ledsna. Nu är de livrädda att mamma ska försvinna igen. De övervakar mig.

• Tingen

Destined: Att flytta tycker jag är vidrigt... avskyr att plocka ner allt för att sedan plocka upp det igen. Fast ändå är det nyttigt. Man slänger en massa saker man inte behöver.
    När vi flyttade till huset så hade jag fått missfall ganska rellativt nyligen (vilket det sedan skulle visa sig inte var fallet) och var tvär, grinig illamående och allmänt deppig.

• Tingen

Här hemma skulle vi också kunna fylla en conteiner. Vi har vinden full... samt att vi har lagrat saker hemma hos mina föräldrar på deras vind, källare och uthus maken har separationsångest med allt. Vi har ju planer på att flytta till mina föräldrars hus när de ska flytta så vi har redan börjat flytta in

Svar på tråden Ny tråd för oss som är adopterade och fått barn