Inlägg från: asul |Visa alla inlägg
  • asul

Bästa sättet är just att sitta med handen i buren. Men det är väldigt ovanligt med tama finkar! De kan bli så pass orädda att man kan ha dem att flyga fritt i rummet. Men jag har aldrig sett någon sitta på handen som en undulat! Vill du ha en tamfågel ska du nog tänka om.

• asul

Vad är det ni vill ha ut av fågeln? Och vad är det som talar mot en undulat?

• asul

Om det är lätet han inte gillar ska ni titta på Kakariki. Den är lite större än en undulat men skriker inte och är riktiga clowner! De är nästan naturligt tama eftersom de är så nyfikna. De behöver större bur däremot. Annars är kanarifågel bättre än fink tycker jag. De är mycket lugnare.

• asul

Alla fåglar skitar ner!
    Det finns pellets att ge istället för frön, då slipper man det skräpet. Och ge ruggningsvitaminer när de ruggar så går det fortare över. Då är det inte så skräpigt längre!

• asul

Om du inte vill ha ungar slänger du bara äggen, eller så köper du två honor. Och sätt absolut inte in ett bo!

• asul

Hur går det med fågelköp?
    Jag tycker inte du behöver vänta på en yngre. En ung undulat som inte är hanterad är mycket räddare än en som är 6 mån. Bäbisar oavsett art är alltid inställda på överlevnad den första tiden. En tonåring däremot är nyfiken på livet och vill upptäcka och undersöka allt!
    Om du kan hitta en som är hanterad så är det det bästa. Men det är väldigt ovanligt i djuraffärer.
    Om du kan se kön på undulaten är den minst 6 mån. Väljer du en ung ska den inte ha vita ringar runt näsborrarna och den ska vara tyst i transportkartongen för att det ska vara en hane.

Svar på tråden Zebrafink