• sesssan

Kom inte fram till 112!!!!!

Jag ringde 112 för några veckor sedan...angående min lilla dotter som då var 7 månader.
    I Luren  hör jag "var god återkom, just nu är det många som ringer"
     jag ringde 3 ggr, och samma sak alla gångerna.
    Till slut kom jag fram till sjukvårs upplysningen efter kö som begklagade detta.Dom sa att det kunde vara så!!
     Men gud ska det vara så??? Man måste ju kunna komma fram till 112...JÄMT!!!!!

Mamma till världens goaste unge!!
  • Svar på tråden Kom inte fram till 112!!!!!
  • AnnaGBG
    tessan8micke skrev 2007-11-16 22:57:03 följande:
    Ok, men första tanken är nog för de flesta att ringa 112, jag hade faktiskt ingen aning om att man kunde ringa 114114..Men det värsta är ju att man sen får vänta i kö i 25 minuter, känns inte riktigt ok.
    Nej, att det är kö är ju fruktansvärt men det kunde ju underlätta lite om man visste vart man skulle ringa i vilken situation

För att tex anmäla en händelse eller ett brott verkar det som många ringer nödnumret trots att det finns andra alternativ.
  • IS THIS IT

112 är ett nummer som ska användas vid akuta nödsituationer. Tyvärr är det många som inte vet om detta eller helt enkelt struntar i detta! Detta resulterar i att de är överbelastade. En akut nödsituation kan vara en bilolycka, pågående rån eller brand, eller vid ett annat tillfälle då man akut behöver hjälp i form av t ex brandkår eller ambulans.

Ett inbrott är INTE en akut nödsituation. Det är just pga av dessa samtal till 112, som rånarna hinner smita, huset brinna ner eller människor dö.

• IS THIS IT

Jag trodde det hörde till allmänbildningen att vet när man ska ringa 112 och inte. Sen finns det såklart situationer där det kan vara svårt att avgöra vad som är rätt.

• Kryxan
    tessan8micke skrev 2007-11-16 22:57:03 följande:
    Ok, men första tanken är nog för de flesta att ringa 112, jag hade faktiskt ingen aning om att man kunde ringa 114114..Men det värsta är ju att man sen får vänta i kö i 25 minuter, känns inte riktigt ok.
    Om man misstänker att någon är kvar i lägenheten är det 112 som gäller. INTE ANNARS.

Då är det växelnumret 114 14 som man ska ringa.

112 är vid pågåeende brott.

Inte konstigt att det kan vara upptaget ibland=)
  • sesssan

Det var akut med min dotter. Hon hade fått i sig maskindiskmedel..

Mamma till världens goaste unge!!
  • Rapunzella

Varför ringde TS 112? Håller med de som skrivit ovan, otroligt många ringer 112 i onödan. Allt som inte kräver OMEDELBAR handläggning ska inte till 112. Anser också att det tillhör allmänbildningen och sunt förnuft.

• tessan8micke
    sesssan skrev 2007-11-16 23:08:57 följande:
    Det var akut med min dotter. Hon hade fått i sig maskindiskmedel..
    Ja då är det verkligen bedrövligt att du inte kom fram.

Ursäkta att jag "stal" din tråd lite förresten.
Svar på tråden Kom inte fram till 112!!!!!