Inlägg från: Amelié77 |Visa alla inlägg
  • Amelié77

Hur stora portioner vid 8 månaders ålder?

Hur stor är en LAGOM portion för en 8 månaders bebis? Det är säkert väldigt individuellt, men UNGEFÄR hur mycket "ska" som äta vid lunch och middag? 8 månaders burkarna med köttpuré är ju jättestora tycker jag! Men Agnes kan nog äta en hel sån ibland och dessutom fruktpuré som efterrätt. Hon väger ganska mycket, 10,4 kg och är 73,5 cm lång.

Hur många mål mat ger ni som har 8 månaders bebisar och ungeför hur mycket per måltid? Ger ni både middag (typ kött + potatis) OCH gröt på kvällen? Tycker det blir så himla mycket mat på kvällen om man ger både och... Vi brukar oftast ge välling istället för gröt just före läggdags.

Hur mycket ersättning dricker era barn per dygn nu?

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥ Mamma till Agnes, född 27 mars 2007 ♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Hur stora portioner vid 8 månaders ålder?
  • Amelié77

temple of love - Agnes äter ungefär likadant! 6 mål per dag blir det. Hon börjar vakna redan vid 5, halv 6 så då ger jag välling runt 6-tiden. Sover till 7, äter gröt vid 9.

Sen undrar jag en sak... Jag bor i Finland och här rekommenderas att man ger ersättning ända upp till 1 års ålder då de kan börja med vanlig mjölk. Men jag har förstått att rekommendationen inte är likadan i Sverige. Jag måste säga att jag tycker det är konstigt att så små barn plötsligt ska vara helt utan "mjölk". Det blir ju liksom ett glapp där mellan avslutad amning och fram tills man får börja med vanlig mjölk. Barnen behöver ju massor av kalcium så jag förstår inte riktigt att ni i Sverige inte rekommenderas ge ersättning?!?

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥ Mamma till Agnes, född 27 mars 2007 ♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Amelié77

Jag har inte heller vågat ge smörgås ännu. Mat med bitar äter hon hur bra som helst så man kanske borde börja med bröd också.

Svar på tråden Hur stora portioner vid 8 månaders ålder?