Inlägg från: tobiq |Visa alla inlägg
  • tobiq

Jävla Alliansen!!!!!!!!!!!

Anghammarad skrev 2007-11-30 10:22:03 följande:
    Det enda dem har som mål är att försämra för de svaga!!!!!!!! Nu så är ju sossarna mycket större, kan man inte göra något för att byta regering!!!!!!!??????? Dem borde inte få sitta kvar i regeringen när de har så få som röstar på dem!!!!!!!! Vad tycker ni????
    Inte läst genom hela tråden men kan bara säga att jag håller med dig till 110%! Det är för mig en gåta hur dem kom till styret från början, nu när många förvirrade alliansanhängare insett faktum så borde det verkligen gå att byta ut dem i förtid! 
  • tobiq
    meic skrev 2007-11-30 16:02:18 följande:
    Jag tycker det är skitskönt rent ut sagt att de vann... Menar såklart inte att man ska sparka på de svaga, men däremot tror jag inte det hjälper nån att låta dom gå hemma år efter år och leva på bidrag! Folk är SÅ lata i detta landet och tar allting för givet, fuskar när dom är sjuka och är inte ens tacksamma för vår, fantastiska, föräldraledighet. Tycker det är sorgligt alltså.Hade de inte vunnit så hade jag emigrerat.

Tror du ärligt talat att det många här som lever på socbidrag/sjukpenning/a-kassa för att dem tycker att det är så roligt?:S Är du medveten om vilka löjliga summor man får i bidrag? Dem enda som kan tjäna på att vara arbetslösa är folk som jobbar svart och får in pengar på annat håll för det kan inte finnas många som tycker att det är roligt att leva på existensminimum!

Sedan måste jag säga att jag hellre lever med att några bidragsfuskare får sitt lilla roliga än att det blir ett helvete för alla som verkligen behöver bidragen! Bara för att några fuskar så går det åt helvete för alla sjuka och dem som vill ha jobb men inte får några. För att skaffa jobb är inte det lättaste och du har försökt någon gång.

• tobiq

Förresten en liten fråga bara, finns det någon i denna tråd som röstar blått som förresten har dålig ekonomi eller är arbetslös? Är lite nyfiken på det!

• tobiq
    meic skrev 2007-11-30 19:21:24 följande:
    Ja jag tror att det är ganska många som hellre får ut mindre och slipper jobba ja. Det är jag helt övertygad om faktiskt. Dom som verkligen behöver bidragen kommer att få dom... Det är ju inte så att de lagt ner/ska lägga ner allt vad hjälp och bistånd heter. Men många gånger handlar det om att ta sitt eget ansvar också. Jag tror det är många som fastnar i bidragsfällan.Jag vet att det inte är det lättaste att skaffa jobb, men det är ju ingen omöjlighet precis... Vi har fri utbildning i Sverige och alla har väldigt goda möjligheter att skapa sig ett bra liv, var i landet man än bor och hur man har det ställt ekonomiskt sedan tidigare. Jag har jobbat många år i många olika brancher, men är i dag egen företagare.
    De som tycker att det är skoj att leva på bidrag är det förmodigen något slags fel på, och jag tror inte att sådana slags människor kommer att bry sig om att bidragen sänks, men det kommer däremot alla andra som verkligen är i behov av dem att göra.
    Där ser man, du är egen företagare, det förklarar ju varför du röstar blått. Kan acceptera att folk röstar för att gynna sig själv (även om det är konstigt att inte tänka på andra) och det är okej, däremot är det skrattretande att påstå att alliansen inte gynnar de med pengar i samhället.
    Jobb handlar till stor del om kontakter. Det jobbet jag har nu hade jag aldrig haft om det inte vore för att min mamma jobbar på det företaget, det är jag övertygad om.
  • tobiq
    meic skrev 2007-12-02 08:47:58 följande:
    Ja det är klart att man röstar så det gynnar en själv, och vad man tror är bra för landet. Jag har varit egen företagare i knappt ett år... Så det är inte så länge. Innan det har jag varit inne i arbetsförmedlingens sytem och jobbat på all världens platser. Jag har också varit sjukskriven pga av en skada så jag vet hur det är, däremot så är jag inte den som gillar läget och går på jobb som man inte trivs på utan då tar jag hellre tag i saker själv och får de att funka. Hade jag inte haft mitt eget företag och kunnat bestämma mina tider själv så hade jag varit en börda för systemet då jag har problem med min hälsa.Lösningen är verkligen inte att alla ska starta företag, verkligen inte, men för många är det bra och jag gör hellre det och får det att funka.Det är klart att jobb handlar om kontakter, men det är också upp till en själv att skapa kontakterna, det är också viktiigt att det är lättare för företagen att anställa annars är det ju ingen som vågar.
    Det är skitbra att det blir lättare för folk att starta eget, tror att det hade passat mig själv som handen i handsken och att det hade gjort bra mkt mer nytta än att jag sitter på ett jobb jag avskyr och är helt omotiverad.
    Men jag tror ändå att sänkta bidrag mm gör mer skada än nytta om man ska titta på helheten. Sedan alliansen kom till makten har jag inte sett en enda fördel för mig själv, och jag jobbar ändå heltid. Den lilla summan man får extra till följd av sänkt skatt vägs utan problem upp av den förhöjda a-kasseavgiften.
  • tobiq
    Meli skrev 2007-12-02 15:20:31 följande:
    tobiqFASt jag rösta blått just för att jag tänker på andra. Och mig själv med s klart....Med fortsatt röd regering, där färre och färre jobbar, där det lönar sig dåligt att jobba, där företagen flyttar utomlands eftersom de inte kan överleva i Sverige, i ett sådant samhälle tar bidragen snart slut, och då är det ingen som får det, varken latmaskar, eller de som verkligen behöver dem.
    Jag var inte heller nöjd med hur det sköttes innan, och jag är ändå stenhård sosse. Men bara för att man vill ändra på saker och ting så känns det VÄLDIGT drastiskt att rösta fram alliansen till styret. Hittills har jag inte hört något alliansen åtstadkommit som gynnat andra än höginkomsttagarna. Eller har jag missat något?
  • tobiq
    SkåneP skrev 2007-12-03 09:54:30 följande:
    Ett axplock:Jobbavdrag - skattesänkningen är naturligtvis mer märkbar ju lägra inkomst man har.Tandvårdsreformen - behövar jag förtydliga?Att bidra till anställning är naturligtvis bara en fördel om man betraktar att gå från arbetslöshet till arbete som en förbättring. Det verkar ju som inte alla ser det så...
    Vad är det dem har förändrat med tandvården?
  • tobiq
    Lilla Smilla skrev 2007-12-03 10:11:12 följande:
    Du kanske tänker på andra, men inte på de som mest behöver det. Det är en fruktansvärt tråkig inställning att tro att människor som har bidrag är latmaskar. Som tobiq sa, de som lever på bidrag för "skojs skull" bryr sig nog inte om det sänks. Det är de som behöver bidragen som blir upprörda och uppgivna och drabbas hårt. Tycker istället att man kan ta ifrån högavlönade barnbidraget och så, så tjänar man in en hel del på det. För som ni säger själva, de som inte behöver bidragen ska inte heller få dem. Men det skulle förmodligen få gå med på. Och det där jobbavdraget som skulle ge så mycket mer i plånboken, ger ju bara mer i plånboken för de som redan har mycket. För oss slukas det upp av höjd a-kassa och fackavgifter. Jag betalar mycket mer till fack och a-kassa nu när jag är hemma och är föräldraledig än förra våren då jag arbetade heltid. Helt sjukt.  Och att sänkt ersättning som skulle göra att folk sätts i arbete, det låter ju jättebra eftersom det borde betyda att folk får mer att leva för. Men i verkligheten är det nog snarare så att företagen kan utnyttja folk till max och säga att de får ett jobb (som de ju inte får tacka nej till) med en riktigt usel lön. (Jag har själv blivit erbjuden jobb två gånger med en lön på 14000kr/mån för ett heltidsjobb på kontor. Fanns inget utrymme för diskussion ens.) Och det lever ju företagen gott på, och kan anställa fler. Och Alliansen jublar. Det ser ju bra ut på pappret att ha låg arbetslöshet! Men ute i samhället ökar klyftorna mellan rik och fattig.
    Superinlägg! Kunde inte ha sagt det bättre själv!
  • tobiq
    SkåneP skrev 2007-12-03 09:54:30 följande:
    Ett axplock:Jobbavdrag - skattesänkningen är naturligtvis mer märkbar ju lägra inkomst man har.Tandvårdsreformen - behövar jag förtydliga?Att bidra till anställning är naturligtvis bara en fördel om man betraktar att gå från arbetslöshet till arbete som en förbättring. Det verkar ju som inte alla ser det så...
    Ja just det. Jag är låginkomsttagare; får ut ungefär 10000 kr i månaden och det är heltidsjobb. Och skattesänkningen märks inte alls med tanke på att min a-kasseavgift blivit betydligt högre. Blir eventuellt arbetslös efter nyår och vill inte ens tänka på vilken vidrig a-kassa som väntar, redan innan alliansstyret tyckte jag att den var skrattretande låg.
  • tobiq
    SkåneP skrev 2007-12-03 10:22:23 följande:
    www.regeringen.se/sb/d/9744/a/91645örvisso bara förslag än så länge.Om du menar att jobbavdrag bara gynnar högimnkomsttagare så måste jag bara fråga: Vad räknar du som höginkomsttagare?
    Det låter kanon- dock återstår det väl att se ifall det blir verklighet eller ej.
Svar på tråden Jävla Alliansen!!!!!!!!!!!