Inlägg från: Tyrell |Visa alla inlägg
  • Tyrell

Jävla Alliansen!!!!!!!!!!!

Anghammarad skrev 2007-11-30 14:51:48 följande:
    Men, hon har ju bett om _ursäkt_!!!!!!!!!!!!!!!
    Som om det inte räckte har hon också fått klättra på karriärstegen.
  • Tyrell
    tobiq skrev 2007-12-03 09:44:35 följande:
    Sedan alliansen kom till makten har jag inte sett en enda fördel för mig själv, och jag jobbar ändå heltid. Den lilla summan man får extra till följd av sänkt skatt vägs utan problem upp av den förhöjda a-kasseavgiften.
    Matematiken var något du hoppade över i skolan?
    Om du inte har en extremt låg inkomst och extremt hög A-kassa kommer du att gå plus. Finns otaliga trådar där detta visats. Jämför gärna själv vad du fått i höjning av A-kassan med vad skatteavdraget ger.
  • Tyrell
    tobiq skrev 2007-12-03 10:49:42 följande:
    Tackar!Jo det är ju trevligt med dessa 300 kr extra i månaden men det känns inte riktigt som om det väger upp alliansstyret, inte alls faktiskt! 
    Men att ljuga och säga att du inte fått något är OK enligt dig?
  • Tyrell
    tobiq skrev 2007-12-03 11:15:36 följande:
    Jag skrev att jag inte visste exakt på kronan hur mkt mer eller mindre jag fått i månaden. Och jag håller fortfarande fast vid att mina 300 kr extra i månaden inte är värt ett skit med tanke på hur andra drabbas av dem nya reglerna eller hur jag själv kommer drabbas om jag blir arbetslös för den delen.
    Läs inlägg #94 och kom och säg att du inte ljuger! Du vill så gärna att det skall vara dåligt att du kommer med en lögn och backar upp den med att skriva att du inte kollat efter. Man undrar vad mer du inte kollat efter utan tycker att det är dåligt eftersom det kommer från fel parti?
  • Tyrell
    tobiq skrev 2007-12-03 11:40:25 följande:
    Förmodar att du syftar på att jag skrev "Och skattesänkningen märks inte alls med tanke på att min a-kasseavgift blivit betydligt högre". Får väl omformulera mig då eftersom jag fått veta att jag får 300 kronor mer, får väl säga att skattesäkningen inte märkt nämnvärt då istället. Hade jag varit med i facket vilket jag gärna vill men anser är för dyrt hade dem där 300 kronorna försvunnit ändå.
    Fackavgiften är det väl inte regeringen som styr över. Du hade ännu mindre råd innan sänkningen så det har ändå inte blivit sämre. Men om man anser att 300 kr i månaden inte märks nämnvärt har man inga större problem. Intressant vore att få veta varför rött är så bra att du anser att det är värt 300 kr/mån.
  • Tyrell
    tobiq skrev 2007-12-03 11:50:48 följande:
    Därför att 300 kronor i min ficka inte väger upp det faktum att folk som har det betydligt sämre ställt än vad jag har drabbas väldigt negativt av ett alliansstyre. Det känns helt absurt att tycka att några hundralappar extra är värt att folk som är i behov av bidrag får det ännu sämre än vad dem redan har. Att sparka på såna som redan ligger för att ha råd att köpa något extra för 300 kr varje månad, nej tack. Tvi.
    Men nu har du hamnat bort från frågan. Att först hävda att du inte fått mer pengar och sedan visar det sig att du skulle kunna gå med i facket som du vill för dessa pengar. Man undrar om du avfärdar allt bara för att det kommer från fel parti?

Skillnaden mellan (S) och Alliansen är att (S) tror att de som har det sämst är dömda att vara där för evigt, Alliansen tror att man kan ge dem förutsättningar att ta sig ur sin situation. Vilket är bäst att passivt bli matad eller att få hjälp att hitta maten? Det system som bygger på att pengar skall transporteras till människor med lägre ambition biter sig i längden i svansen. Motivationen att bidra och att själv försöka tjäna mer minskar i takt med att det man får tillbaks minskar. Om fler väljer att bli kvar i sin situation och betala mindre i skatt får vi mindre pengar över till dem som behöver pengarna.
  • Tyrell
    tobiq skrev 2007-12-03 12:53:49 följande:
    Får väl räkna mig själv som medelklass då antar jag eftersom att jag får 300 kr extra, så OJ vilka förbättringar det har blivit för oss svenssons! Hylla alliansen!Faktum kvarstår dock att dem fattigaste och svagaste i samhället får det betydligt värre än vad medelsvensson får det bättre av att få ut 300 kr i månaden.
    Vad exakt är det som är sämre och hur stor andel är "svagast" av befolkningen. Att antalet arbetslösa och antalet sjukskrivna minskat betyder att det även blivit bättre för dessa grupper. (S) har aldrig någonsin lyckats minska både arbetslösa och sjukskrivna!
  • Tyrell

tobiq:
    Ingen har väl försämrat soc-bidragen.

Men att man lyckats minska både öppen och dold arbetslöshet tyder på att man jobbar även för att de "sämsta" skall få det bättre.

• Tyrell
    tobiq skrev 2007-12-03 13:26:08 följande:
    precis såna här exempel jag menar, jättebra att arbetslösheten minskar men till vilken pris?
    Att det finns arbetsgivare som är idioter råder ingen regering över. Inte heller att handläggare på Försäkringskassan går utanför sina regler. Det blir fel och dessa fel kommer att finnas oavsett regering. Med en röd regering kommer man att hitt någon stackare som tvingas sitta hemma trots att det finns både arbetsplats och vilja. Man skall inte stirra sig blind på de enskilda fallen eftersom det är väldigt lite inblandning från regeringshåll.

Vilket pris får vi betala för alternativet? Tänk över vad höjda skatter gör för ett samhälle. Tänk också i termer av att det staten vill ha mer av skall staten göra billigare för dem som betalar.
  • Tyrell
    tobiq skrev 2007-12-03 13:58:08 följande:
    Nej, men jag misstänker att det säkert kan bli betydligt vanligare att folk som egentligen inte klarar av ett vanligt arbete heltid tvingas jobba ändå om sjukpenningen sjunker.
    Det kan du misstänka, jag misstänker att det inte kommer behövas.
  • Tyrell
    cDk3r skrev 2007-12-03 14:05:23 följande:
    "För att (ännu en gång) klargöra denna fråga.Regeringen har ingeting med fackavgiften att göra."Precis, att regeringen har slopat skattesubventioneringen av fackavgiften samt att de har laggt upp en alldeles ypperlig politik som resulterat i att folk lämnat facket (vilket absolut inte var med i planerna förståss, M har inget emot facket) så att en del fack fått höja avgifterna pga medlemsras etc har INGET med regeringen att göra.Vänta nu. Nej jag håller nog inte med, regeringen har allt ett finger med i spelet.
    Att facket inte klarar av att motivera sin höjning och istället skyller på regeringen är ganska patetiskt.
  • Tyrell
    ming skrev 2007-12-03 14:14:16 följande:
    Jo men visst! Det enda alliansen vill är att alla fattiga ska bli ännu fattigare, och att de sjuka ska bli ännu sjukare! Det är deras idealsamhälle!*ironisk*
    Eftersom många tror att det är så....

Alliansens mål borde vara att bli omvalda. För att bli omvalda krävs att man attraherar tillräckligt många väljare. Om politiken är att gynna de rika, borde det också innebära att man vill att fler blir rika annars sågar man av grenen man sitter på.

(S) politik går ut på att gynna de fattigaste. Undrar hur de vill säkra väljare....
  • Tyrell
    Skogsrå skrev 2007-12-03 14:28:06 följande:
    Sorry, det blev lite otydligt i stycke två, jag skulle ha skrivit:Däremot har regeringen höjt avgifterna för de allra flesta a-kassorna rejält (o s v).
    Fast egntligen har de inte höjt avgiften, man måste bara betala en större andel direkt och en mindre andel via skatten.
  • Tyrell
    cDk3r skrev 2007-12-03 19:14:56 följande:
    "Att facket inte klarar av att motivera sin höjning och istället skyller på regeringen är ganska patetiskt."Att påstå att medlemsrasen kom som en blixt från klar himmel som resultat av alliansens politik är patetiskt. Självklart hade M det med i beräkningarna, det är ju en given utgång och kunde man inte förutspå det så ja då är man faktiskt lite dum. Jag tror inte att de är dumma.Men jag klandrar dom inte, M och facket har alltid varit fiender. Dom vore väll dumma om de inte tog chansen att kapa benet på sin fiende?
    Tja, om man väljer att misstro alliansens motiv är det enkelt att se det så. Att det inte finns något logiskt skäl till att skattesubventionera medlemskap i en förening är förståss ovidkommande. Att facket inte heller klarade av att motivera sin avgift utan skrek att borgarna ville lägga ner facket i stället är också ontressant antar jag. Om man hade skäl för sin avgift kunde man enkelt motivera höjningen, har man det inte kan man undra varför man inte säker avgiften för att matcha bortfallet av skatteavdrag?

De flesta arbetsgivare anser inte att facket är en fiende utan en medspelare. Fiendskapen finns bara för dem som gillar att smutskasta motståndarsidan.
  • Tyrell
    kkarro skrev 2007-12-03 19:51:02 följande:
    Hon får bara stå i köket eftersom hon inte förstår eller kan svenska så bra. Går inte omplacera henne till något annat. Och på vårat jobb måste man kunna utföra alla uppgifter på en station till 100% ANnars faller alltihopa. Skulle se ut om kassa personalen måste utföra hennes uppgifter i köket samtidigt som dom har gäster i kassan. Men det är FK som beslutat detta så det är bara att gilla läget.
    FK tar bara hänsyn till hennes hälsotillstånd. Hon är frisk nog att arbeta. Problemet för henne är att bristande språkkunskaper gör att arbetsgivaren inte kan hitta en arbetsuppgift. Tyvärr kan inte FK ta hänsyn till det utan bedömer bara förmågan att arbeta och rent fysiskt finns det inga hinder för henne att jobba.
  • Tyrell
    Eviga skrev 2007-12-13 10:18:35 följande:
    Hur som helst så tycker jag att det är fel med att man direkt efter studenten inte kan få någon form av bidrag, utan får leva på luft tills man hittat ett jobb och alla vill ju inte fortsätta plugga. Jag fick svaret att socialbidrag är det enda man kan ansöka om. Kul!
    Är inte socialbidrag någon form av bidrag?
  • Tyrell
    Eviga skrev 2007-12-13 10:30:20 följande:
    Men har man socialbidrag får man väll inte ha besparingar? Det är ju även en trygghet att kunna ha lite undanstoppat. Ähh, jag blir varken klok på det ena eller det andra. Det var iaf bättre förut.
    Tryggheten är att du kan använda dem. Om du inte kan använda dina besparingar har du ändå ingen trygghet. Eller hur tänkte du?
  • Tyrell
    Eviga skrev 2007-12-13 14:45:56 följande:
    Jag har INTE nämt att jag inte vill använda mina besparingar.Dom besparingar jag har kommer ju inte från staten till att börja med.. Är det så fel att jag vill ha råd att köpa mat osv under tiden jag söker jobb?Många tycker säkert det är skönt att leva på staten men det finns även dom som inte gör det.
    Felet är att du vill använda statens pengar till att köpa mat och ändå ha kvar egna om jag förstår rätt. Du vill ha ett bidrag för att slippa använda tryggheten i en besparing. Bidraget finns och heter socialbidrag, har man inte rätt till det kan man förmodligen leva på sin trygghet.
Svar på tråden Jävla Alliansen!!!!!!!!!!!