Inlägg från: Mia83 |Visa alla inlägg
  • Mia83

Jävla Alliansen!!!!!!!!!!!

Skogsrå skrev 2007-12-03 14:26:33 följande:
    Regeringen påverkar inte avgifterna till fackförbunden, det är korrekt. De har dock tagit bort skattesubventionen för medlemskap i fackförbunden.Däremot har de höjt avgifterna för de allra flesta a-kassorna rejält, och dessutom gjort avgifterna olika för olika a-kassor. Trots att det är samma försäkring, med samma ersättning. Det här är inget som vare sig fackförbunden eller a-kassorna kan påverka, förutom att avgifterna sänks om arbetslösheten minskar.
    Jag personligen tror att den sittande regeringen har varit väldigt smarta i sitt agerande.
    De har nu, ett år efter valet, genomfört alla de obekväma reformerna som medför missnöje hos många väljare.
    Nu finns det 3 år kvar för de reformer som dessa missnöjda väljare kan tänkas komma att uppskatta.
    Väljare har, enligt min uppfattning, kort minne.
    Alltså tror jag personligen att det är de förändringar som sker de sista två åren innan nästa val som kommer att avgöra huruvida alliansen får sitta kvar.
  • Mia83
    Suskiv skrev 2007-12-08 19:21:32 följande:
    Men det är ju det som är tanken. Om de som kan jobba jobbar så kommer det in mer skattemedel vilket gör att de som verkligen behöver det kan få det de behöver. Under en övergångsperiod måste dock bidragen sänkas för att motivera jobbande. Varför jobba om man kan få samma pengar på att gå hemma?
    Jag förstår inte vad som är så svårt att förstå med konceptet du just beskrev.
    Det verkar som att vissa människor är helt insnöade på att förändringar måste gälla för all framtid.
    Om man ser objektivt på det är det ju inget annat än logiskt att man stramar åt till en början för att få fart på syselsättningen, vilket i förlängningen medför att man återigen kan förbättra villkoren för de utsatta i samhället.
    Enkel logik, som på något sätt verkar gå många förbi.
    Fascinerande.
  • Mia83
    Solitär skrev 2007-12-12 16:39:17 följande:
    Ser man det krasst har Alliansen gjort det för att man ska studera till något som ger jobb, dvs tänka efter före man tackar ja till en studieplats. Detta inlägg är på intet sätt menat som ett påhopp, utan som en förklaringsmodell på hur jag tror att Alliansen resonerar.
    Precis. Det gäller att se till helheten och inte bara till sin egen situation.
  • Mia83
    Hallonröd skrev 2007-12-12 17:40:43 följande:
    En som inte stödjer alla åtstramningar iallafall:www.aftonbladet.se/nyheter/article1448999.ab
    Det finns många som inte instämmer med alliansens politik.
    Det bär inte större vikt för att man råkar vara ordförande för FK.
  • Mia83

Någon nämnde att man kanske tom skulle ändra på föräldrafösökringen.
    Där går min gräns.
    Föräldraförsäkringen tar vara på barnens rätt till sina föräldrar den första tiden, och det anser jag inte att man ska ändra på. Vi har idag ett tak på föräldraförsäkringen, och det tycker jag räcker.

• Mia83
    Alexiaa skrev 2007-12-13 18:37:54 följande:
    Varför inte ändra på den om man nu vill "rucka" på ersättningen till sjukskrivna?
    Därför att föräldraförsäkringen (alltså föräldradagar) inte är en källa till fusk på samma sätt som t ex sjukersättning mm.
    VAB-dagar fuskas det dock friskt med, men där är ju hårdare tag på gång, vilket jag anser är jättebra.
  • Mia83
    Alexiaa skrev 2007-12-13 18:45:41 följande:
    Fast själva grejen är ju lika, en sjukskriven har knappast valt det...Själv är jag mer för att skära ner på föräldrarledighet än just på sjukskrivna.
    Jag tror dock inte att staten är så intresserad av att försämra allt för mycket för barnfamijer.
    Det behövs trygghet för att människor ska skaffa barn.
    Om inte folk vågar skaffa barn så drabbar det samhället hårt.
    Och eftersom jag personligen är övertygad om att de sjua kommer att få all den trygghet de behöver framöver, eftersom alliansens ploitik kommer att frigöra resurser, så ser jag inte heller något behov av att strama åt fräldraförsäkringen.
  • Mia83
    fozzie skrev 2007-12-13 19:04:46 följande:
    JAg tycker gott man kan minska antalet dagar från ca 400 som det är idag om jag minns rätt till ca 100 finns många länder där föräldrardagar knappt existerar och det fungerar där så varför skulle det inte funka här?
    Ja om man vill att en massa 3-månaders bebisar ska lämnas på dagis så är det en jättebra idé.
  • Mia83
    Alexiaa skrev 2007-12-13 19:15:02 följande:
    Ja, inte mindre än man vill att sjukskrivna ska få det sämre...då tar jag nog hellre dit alternativ faktiskt.Men som sagt i många länder finns inte ens föräldrarförsäkring och där föds ändå barn...
    Visst gör det det, men hur ser deras välfärdssystem ut i övrigt?
    Pensioner? Sjukvård?
    Om antalet barn som föds minskar drastiskt så drabbar det de kommande pensionärerna, som då staten får försörja.
    Så, ska man lägga pengarna på barnen här och nu, eller offra barnfamiljernas trygghet och få punga ut med pengarna längre fram?
  • Mia83
    DrKejs skrev 2007-12-13 22:14:51 följande:
    Ursäkta?Alla de du refererar till ligger under 1,3 i fertilitet, Sverige ligger på runt 1,8.Sverige har bland den högsta nativiteten i västvärlden, bland annat tack vare vår förmånliga föräldraförsäkring.
    Tack.
Svar på tråden Jävla Alliansen!!!!!!!!!!!