Håller med; morötter ÄR bättre än piska, men jag tror att du vet lika väl som jag att de flesta som kunde stämpla under somrarna inte försökte eller ens hade en tanke på att försöka få ett jobb. Vågar nog vara så drastiskt som att påstå att 9 av 10 hörde till den gruppen.
Vill inte vara otrevlig, men känner faktiskt ingen som varit arbetslös under sommaren om de verkligen försökt få ett sommarjobb (mao som inte bara kollat in AMS sidor lite snabbt i slutet av maj).
mo m2007 skrev 2008-01-06 18:12:57 följande:
att stämpla och lata sig är fel, men jag kan tänka mig att få stämpla och kunna leta jobb samtidigt. För mig är stämplingen en ekonomisk trygghet, hellre att jag stämplar och får de pengar jag betalat in än att socialen hjälper mig om det skulle behövas. men jag kanske har fel?De som är lata ska inget ha men de som gör allt borde få lite mer morot så de känner att det lönar sig att kämpa.
Säger inte att det är en lätt sak, men tror inte att situationen blir bättre av att ge ut bidrag till höger och vänster utan någon riktig kontroll. Jag tror inte ens att de som utnyttjar systemet egentligen VILL hålla på så, de flesta vore nog rätt glada att få göra rätt för sig, men blir (blev) inkapaciterade av S-politiken.
En bra början är att samköra alla system och ha mer individuella utvärderingar. Att sjukskriva någon i över ett år för utbrändhet gör oftast inget bättre till exempel. De som kan göra något, bör göra det istället för att vara helt sjukskrivna. De flesta är nog kapabla att bidra i någon mån. Dock skall Fk's läkare inte kunna sitta och bestämma över patienter h*n inte ens träffat, det är helt sjukt.
Brist på utbildning avhjälps väl kanske bäst mha just utbildning.
mo m2007 skrev 2008-01-06 18:14:25 följande:
Svar på #764svarar ändå fast det inte är till mig.Hur ska man straffa de som INTE VILL jobba utan bara lata sig?Ska man straffa de som VILL jobba men inte kan få nåt pga brist på utbildning, sjukdom, handikapp etc.?