Inlägg från: Micke |Visa alla inlägg
  • Micke
    Alexiaa skrev 2007-12-13 16:01:05 följande:
    Nä, vi ligger inte långt ner på välfärdslistor...då har du en konstig tanke om vad långt ner är.
    Vi ligger inte heller högst upp på så många listor. Listan över högst skattetryck lyckas vi dock toppa år efter år...
  • Micke

smulan: med mindre utgifter för staten så blir det även lägre skatter.

• Micke
    Mia83 skrev 2007-12-14 21:57:16 följande:
    Det är en hårfin balansgång att hitta det rätta läget när det gäller hur mycket ansvar man som individ ska ha gällande den egna ekonomi.Rent teoretiskt är jag för eget ansvar i så stor utsträckning som möjligt, men i praktiken så är det en förändring som måste få ske över lång tid eftersom vi är så vana vid att staten ordnar allt åt oss.Att införa sådana förändringar för fort innebär en stor risk för att många inte lever upp till ansvaret, vilket i slutändan kommer att kosta staten pengar.Sakta men säkert.....
    Visst är det så. Bara se på a-kassan. Folk får sänkta skatter som med råge täcker höjningen av a-kassan. Trots det lämnar folk a-kassan i en strid ström, och får sedan problem när de blir arbetslösa.
  • Micke
    Smulan8514 skrev 2007-12-15 19:45:57 följande:
    Micke: Tror du allvarligt själv att staten skulle sänka skatten drastiskt bara för att de t.ex. tar bort en stor del av föräldraförsäkringen? Kanske sänker de en liten del men knappast så mycket att vi vanliga.. tja vi får väl ändå kalla oss låginkomsttagare kan spara undan några större summor för att själva finansiera att vara hemma med barnen.  När de dessutom höjer på andra ställen ex. är ju den nya skatten på trafikförsäkringen så går det plus minus noll i alla fall. Den här sänkta skatten som skulle bli av har jag då inte sett något av, har den förändringen gått igenom än? Har hört att den gjort det men vi betalar fortfarande ut 34,15% i skatt som vanligt här när vi jobbar. Där har vi ju också en skillnad i landet. Vi här på Öland har en av de högsta kommunala skatterna + att de sker massvis för att spara på vård/skola osv. så vart går pengarna? Jo just det ja, kommunalrådet fick ju 25-30% i lönehöjning vilket var drygt 40 kronor/timme på en heltidslön. Jag fick 3 kronor extra för att ha slitet arslet av mig i ett pissigt vårdjobb, tack så hemskt mycket.. (Kom inte och säg att de har mer ansvar för vi i vården har knappast mindre ansvar när vi har hand om människoliv). Så nu blir det omskolning så kanske jag kan hoppas på att tjäna mer än jag gör nu!  
    Ja jag tror att skatterna skulle sänkas om vi ökade självfinansieringen. Så har skett med tex a-kassan.

Att kommunalskatten inte är sänkt innebär inte att du inte betalar mindre i skatt. Kika på skattetabell för förra året och jämför med i år. du hittar bägge på www.skatteverket.se

Jobbar du så kommer du upptäcka att jobbavdraget har lett till att du betalar betydligt mindre i skatt.
  • Micke

smulan:

på 18000 kr brutto betalade du förra året 5513 kr i skatt enligt tabell 34.

I år när jobbavdraget är infört så betalar du 4802 kr i skatt.

2006 fick du 12487 kr kvar i plånboken
    2007 fick du 13198 kr dvs 711 kr mer

• Micke
    Smulan8514 skrev 2007-12-15 21:45:46 följande:
    vadå klantat till det? Jag ser väl vad jag får ut i månaden på lönespecen och att det är rätt skatt som är dragen, alltså enligt tabell 34 här i kommunen och det innebär 34,15% i totalskatt på min lön inkl. kommunalskatt, kyrkskatt osv. Jobbavdrag vet jag inte mycket om eftersom jag jobbar så lite som möjligt under föräldraledigheten. Jobbade på ett litet vik i somras och det enda som hände var att jag fick jämkning eftersom jag förvärvsarbetar in så liten summa.Men eftersom du verkar veta alla detaljer om detta och jag är för trött för att räkna mer ikväll så berätta för mig nu:Jag har normalt en inkomst på 200000:- innan skatt när jag heltidsarbetar. Detta har alltid dragits 34% skatt på vilket ger mig 132000:- efter skatt och delat på 12 månader så är snittet på månadslönen 11000 kronor efter skatt. Hur mycket kommer jag då få ut nu med detta jobbavdrag?
    Men årsinkomst på 200 000 kr så har du aldrig betalt 34% skatt. Trodde du verkligen det?

Läs tex denna tråd så kanske det klarnar för dig: www.familjeliv.se/Forum-5-89/m27704972.html
  • Micke
    Smulan8514 skrev 2007-12-15 21:49:23 följande:
    Vad är skillnaden? Samma skatt Inkomståret 2006 & 2007 (även samma på 2008 enl. skv.se)I
    Kolla skattetabellerna för preliminär a-skatt, som jag sa åt dig. Då kommer du se vad jobbavdraget innebär.

Du ser ingenting genom att jämföra kommunalskatten.
  • Micke
    Smulan8514 skrev 2007-12-15 22:09:27 följande:
    [citat]

"okej då har jag lärt mig något nytt, så mycket kan jag väl erkänna. Det var nämligen nån, tror det var på jobbet som sa att alla betalde 34% i skatt så det har jag alltid trott. "

Så är det alltså inte

"Eftersom jag nu är mammaledig och börjar ny bebisverkstad inom några månader + att jag börjar plugga nästa höst i 6 år så kommer jag ju inte se ett dugg av det som jag ändå betalar skatt till, stämmer det? "

Få se ett dugg av? Barnbidrag, föräldrapenning, besök hos barnmorska, förlossning, fria studier, studiebidrag och förmånliga studielån etc etc.

Du kommer de närmsta åren kosta en jävla massa pengar för staten. Så nog alltid får du valuta för de skattepengar du en gång betalt in.

"Men ni som tycker att det här med jobbavdraget är så bra, ser ni inte att andra skatter höjs istället så att det i alla fall blir +-noll? Ex. som innan skatt på trafikförsäkringen? Höjning av fack & a-kassa, man får väl heller inte dra av fack- och akasseavgifter längre?Skatt på maten ska de ju höja hörde jag också så småningom, skatt på drivmedel för oss som inte har något annat alternativ att ta oss nånstans känns ju inte heller så kul och en ny miljövänlig bil har vi inte råd att köpa, den vi har är hyfsat snål ändå att köra. För att nämna några exempel.."

Bli inte +-0. Arbetar du kommer du gå med vinst. Räkna istället för att gissa så får du se.
  • Micke
    Smulan8514 skrev 2007-12-15 22:42:11 följande:
    jamen förlåt så hemskt mycket att jag försöker göra något av mitt liv för att få ett bättre jobb. Du kanske tycker det är bättre att jag skiter i att varken jobba eller plugga istället och bara sätter mig i ett hörn så staten helt glömmer bort mig?
    Nöjer mig med om du inser hur mkt du faktiskt får för skattepengarna och slutar gnälla över "kommer jag ju inte se ett dugg av det som jag ändå betalar skatt till,".

Du är en av de som just nu kraftigt gynnas av de förmåner vi har vi vårt skattesystem. Så att i den situationen du befinner dig i gnälla över att de inte ser ett dugg av det du betalar skatt till känns mkt märkligt.
Svar på tråden Jävla Alliansen!!!!!!!!!!!