Inlägg från: BettanB |Visa alla inlägg
  • BettanB

Jävla Alliansen!!!!!!!!!!!

Ja, usch ja.. Moderaterna är f-n vidriga. Nu måste man ju jobba helt plötsligt! Värst av allt är ju att det finns jobb helt plötsligt så nu blir det ju ännu svårare att komma undan. Usch! Vad hände med den sköna "ligga-på-sofflocket"mentaliteten? Nu tror jag jag går in i väggen...

• BettanB

Trams. Du har ingen aning om vad jag fått göra och inte göra för att ta mig hit där jag är idag. Jag HAR själv drabbats, på fler sätt än du kan föreställa dig, men det handlar inte om mig som person här. Jag är vare sig fri från sjukdom eller har en hög lön (har ingen lön alls just nu ), men jag stör mig på de som utnyttjar systemet. Jag stör mig inte på de som verkligen behöver hjälp, jag stör mig på de som tar förgivet att de skall kunna fortsätta få något för inget. Jag tycker att alliansen gör att fantastiskt jobb och kommer absolut att överväga att ge dem min röst nästa gång även om jag inte gjorde det nu sist (som tur var vann de ju ändå).

mo m2007 skrev 2008-01-06 16:50:19 följande:
    bra då kan du ge min 55 åriga mamma ett jobb, hon har ingen utbildning och jobbat hela sitt liv sen blev hon a-lös då företaget flyttade utomomlands och nu får hon hjälp av soc samt gå i samtalsterapi för det tog hårt på henne och hon blev sjuk.(den nya har ju sänkt alla "bidrag" och gjort villkoren sämre för de som inte är så starka). hittar du ett jobb hon kan ta så skicka mej adressen så ger jag henne den.Du vet det är lätt att vara uppkäftig när man själv inte har problem med sjukdom och är högavlönad. Den dagen du själv drabbas ska jag påminna dej om din attityd.
  • BettanB

Men hur kan du tycka att det känns rätt att stämpla? Jag har pluggat i över  7 år och jag har alltid jobbat extra och på somrarna. Alltså, jag är genuint intresserad av att veta hur du tänker i den frågan och menar det inte som påhopp.

Ja, det är inte bra att det, till del, går ut över andra när många fuskar, men jag välkomnar absolut mer ordning på torpet. Har själv aldrig fått något gratis och blir faktisk rätt lack på de som tror att livet fungerar så.

mo m2007 skrev 2008-01-06 17:03:57 följande:
    det som stör MIG mest är de gamla politiker som lyfter 20-50 000 i månaden och säger att de "letar" jobb..själv pluggar jag och har under sommaren ingen eller liten inkomst.den gamla regeringen lät mig stämpla, den nya tog bort stämplingen för oss studenter. Men jag har det ändå bra. Jag tycker aliansen sparkar inte bara på de som ska sparkas på (de slöa) utan även de som måste få mer hjälp, de svaga och sjuka.
  • BettanB

Ja, jag känner mig faktiskt väldigt duktig. Hade kunnat göra som många andra och krypa upp på sofflocket, men det har aldrig varit min stil. Tycker faktiskt att det ÄR rätt duktigt i jämförelse.
    Om du hade orkat läsa det jag skrivit ovan så tycker jag att de som verkligen behöver hjälp skall få det, men att jag stör mig på dem som inte ens försöker och istället gör allt för att utnyttja systemet. Sluta tramsa och läs åtminstone ordentligt innan du går till personangrepp.

Och det finns alltfler jobb, tack vare alliansen. Du kan omöjligen påstå att det blivit svårare att få jobb sedan vi blev av med S.

Alexiaa skrev 2008-01-06 17:35:19 följande:
    Vad duktig du e, som aldrig fått något gratis och jobbat på sommaren=)...*ironi*Alltså jag håller med, människor som utnyttjar systemet bör inte kunna göra det...men faktiskt de finns människor som är sjuka och inte kan jobba.Sedan finns de människor som söker jobb och vill jobba men inte får jobba, både unga människor som gamla.
  • BettanB

Sitationer?
    Då får du väl bli less då.. Försöker inte "framställa" mig som duktig och tråden handlar vare sig om dig eller mig även om du också gör ett ganska bra jobb i att framställa dig som duktig. Trevligt att höra att du lyckats, men antar att du hjärtans gärna ger alla dina pengar till "Ante" som inte känner för att jobba?

Jo, det var väl precis det S har gjort? De har skapat ett bidragsberoende samhälle, det är ju därför det blir ett sådant väsen när någon försöker rensa upp i röran.

• BettanB

Men JAG talade om människor som inte vill jobba och du svarade på mitt inlägg. Som jag redan påtalat tycker jag att den som behöver hjälp skall kunna få det, men att det måste vara lite ordning. Jag har även skrivit att jag stör mig på de som utnyttjar systemet. PUNKT.
    Inte ett ord om att blinda och lama skall slita i saltgruvan eller liknande. Du får annars gärna citera en mening där jag skrivit något liknande.

Alexiaa skrev 2008-01-06 17:59:20 följande:
    BettanB- S vill inte ha ett samhälle där alla är bidragsberoende, de vill ha ett samhälle där man kan ha det bra även om man saknar jobb och är sjuk.Nej, jag talar inte om människor som inte vill jobba utan om sjuka personer och människor som mist jobbet men inte får något nytt.
  • BettanB

Håller med; morötter ÄR bättre än piska, men jag tror att du vet lika väl som jag att de flesta som kunde stämpla under somrarna inte försökte eller ens hade en tanke på att försöka få ett jobb. Vågar nog vara så drastiskt som att påstå att 9 av 10 hörde till den gruppen.
    Vill inte vara otrevlig, men känner faktiskt ingen som varit arbetslös under sommaren om de verkligen försökt få ett sommarjobb (mao som inte bara kollat in AMS sidor lite snabbt i slutet av maj).

mo m2007 skrev 2008-01-06 18:12:57 följande:
    att stämpla och lata sig är fel, men jag kan tänka mig att få stämpla och kunna leta jobb samtidigt. För mig är stämplingen en ekonomisk trygghet, hellre att jag stämplar och får de pengar jag betalat in än att socialen hjälper mig om det skulle behövas. men jag kanske har fel?De som är lata ska inget ha men de som gör allt borde få lite mer morot så de känner att det lönar sig att kämpa.
    Säger inte att det är en lätt sak, men tror inte att situationen blir bättre av att ge ut bidrag till höger och vänster utan någon riktig kontroll. Jag tror inte ens att de som utnyttjar systemet egentligen VILL hålla på så, de flesta vore nog rätt glada att få göra rätt för sig, men blir (blev) inkapaciterade av S-politiken.
    En bra början är att samköra alla system och ha mer individuella utvärderingar. Att sjukskriva någon i över ett år för utbrändhet gör oftast inget bättre till exempel. De som kan göra något, bör göra det istället för att vara helt sjukskrivna. De flesta är nog kapabla att bidra i någon mån. Dock skall Fk's läkare inte kunna sitta och bestämma över patienter h*n inte ens träffat, det är helt sjukt.
    Brist på utbildning avhjälps väl kanske bäst mha just utbildning.
    mo m2007 skrev 2008-01-06 18:14:25 följande:
    Svar på #764svarar ändå fast det inte är till mig.Hur ska man straffa de som INTE VILL jobba utan bara lata sig?Ska man straffa de som VILL jobba men inte kan få nåt pga brist på utbildning, sjukdom, handikapp etc.?
  • BettanB

Definiera "sökt". De jag känner som inte fått sommarjobb har inte ansträngt sig så värst hårt; svarat på lite annonser och dessutom ofta börjat försent. Man bör dra igång i januari om man vill ha jobb i juni och ofta får man ringa och informera dem om hur mycket de behöver en. Mao anser jag att det finns många olika definitioner på "söka jobb".

Alexiaa skrev 2008-01-06 18:57:53 följande:
    Jag känner folk som sökt sommarjobb men inte fått något...
  • BettanB

Mysigt!
    Själv skall jag förhoppningsvis jobba då; tar snart examen och hoppas få jobb. Liite svider det ju att de tagit bort den där alfakassan, så man kunde få någon form av stöd om man inte får jobb direkt. Eftersom dygnet har 24 h har jag dock lyckats söka lite jobb samtidigt som jag skrivit D-uppsats. (och ja, liite stolt är jag ).
    Fast det hade inte varit fel att vara ledig heller; är 30+ och har aldrig haft semester. DET skulle jag vilja ha.

mo m2007 skrev 2008-01-06 20:40:57 följande:
    personligen tror jag inte jag kommer jobba nåt alls i sommar.. jag ska bara vara ledig, föräldraledig. Nu i vår så kommer min lilla skrutta börja dagis å eftersom jag pluggar så kommer det bli långa dar för båda barnen så jag ska kompensera det i sommar med att vara hemma med dem....iaf en månad av 2 *S*
  • BettanB

Hårt. Fast man får nog vara beredd att pendla en bit också. Jobbigt som f-n, men det går ju en så kort period.

Alexiaa skrev 2008-01-06 21:03:48 följande:
    Jag vet folk som sökt flera jobb och verkligen letat jobb men inte fått, det är dock på mindre orter men folk som verkligen ansträngt sig...
Svar på tråden Jävla Alliansen!!!!!!!!!!!