Inlägg från: el skåpet |Visa alla inlägg
  • el skåpet

Alexiaa skrev 2007-12-13 10:25:45 följande:

Vi har många bidrag i Sverige...barnbidrag tex, tycker ni man ska ta bort det helt också eller?I
    Barnbidraget borde vara behovsprövat, endast ges till de som behöver
  • el skåpet

Alexiaa skrev 2007-12-13 10:42:28 följande:

el skåpet skrev 2007-12-13 10:40:09 följande:Där delar vi åsikt, det tycker jag också!Jag tycker bara utsatta borde få barnbidrag, ingen annan...vad tycker du om föräldrarförsäkring då? att få vara hemma med sina barn och få betalt?
    Samma sak där, generellt så anser jag att bidrag är något man mer ger för de som måste ha. Grunden skall vara att människor kan leva på sin egen inkomst och ta de beslut man själv vill, inte bli styrd av diverse bidrag.

Det kan vara berättigat med bidrag om samhället har en önskan för samhällets bästa, låt säga att det plötsligt inte föddes några barn eller tvärtom det föds alldeles för många barn. Då skulle det kunna vara berättigat och gå in med åtgärder för och styra beteende.
  • el skåpet

Alexiaa skrev 2007-12-13 10:55:57 följande:

el skåpet skrev 2007-12-13 10:53:39 följande:Men som sagt, det är nödvändigt för folk i utsatta situationer att få bidrag och man bör få det.Men en fråga till dig, vad tycker du just om att alla i sverige får ut pengar för att vara hemma med sina små barn?
    Ja bidrag är till för dem som inte klarar sig annars.

Angående den summa man får när man stannar hemma med barnet har jag ingen direkt åsikt, förstår att det är komplicerat och har inte grävt i konsekvenser. Ett problem med att om man inte delar ut pengar utan om de som kan lever på besparingar är kanske att de inte är hemma alls eller på annat sätt missköter den biten. Samtidigt så tycker jag att sverige har slått över förmycket åt andra hållet, vi är alldeles för "känsliga" mot barnen vilket leder till att barnen blir förvirrade och känsliga.

Det syns ganska tydligt på den som går ur i skolan idag för det är väl de första som växt upp i det kravlösa samhället, de fick betyg sent, fått mycket gratis som barn (samt en del annat) och plötsligt är de vuxna och då kommer alla kraven.
  • el skåpet

Alexiaa skrev 2007-12-13 19:03:26 följande:

Jo, för de får det ostabilt ett tag och det är hemskt isf...De skaffar inte mindre barn i USA, där finns inget som ens heter föräldrarförsäkring.
    men i USA har man ju inte gjort befolkingen oförmögna att ta hand om sig själva, de är duktigare på det. förstår att man får spara till tuffare tider.

sverige har ett system där vi lärt oss att så fort det händer något dumt så skall pappa staten ta hand om oss, det är många som inte klarar av och sköta sina liv eftersom de aldrig fått lära sig.
  • el skåpet

Ett visst bidrag när man skaffar barn kan det säkert finnas fog för men sverige har på tok för höga bidrag vid barnfödande. Det märker man ju själv nu när man blivit pappa, fan vad klirr det blev på grund av det. Dels får man barn som faktiskt är något väldigt positivt om man nu vill ha barn, plus att man får mycket mera pengar.

Jag tycker då det är klart mycket mer synd om singlar som får sköta sitt hem på sina små löner och letar något partner.

• el skåpet

Alexiaa skrev 2007-12-13 23:07:30 följande:

el skåpet skrev 2007-12-13 23:05:33 följande:Tro mig, många amerikaner resonerar inte så.
    Självklart finns det, men om det går tio svenskar som inte kan sköta sitt liv på varje amerikan som inte klarar så kanske det är en rättvisande bild. USA har ett mycket bättre klimat för jobbskapande, det är lättare och få jobb där. Sverige har ju bättrat sig men går man tillbaka några år så var arbetsmarknaden löjligt trög. Kunde man inte språket (gäller väl än) och/eller har dålig utbildning så var det extremt svårt och få jobb i sverige. Nu är det mycket lättare men fortfarande långt ifrån USA's rörlighet
  • el skåpet

Alexiaa skrev 2007-12-13 23:17:17 följande:

el skåpet skrev 2007-12-13 23:15:47 följande:Jo, men har du inte utbildning ska du väl inte heller kunna få jobbet...eller menar du vi ska ha outbildade människor på våra arbetsplatser? eller människor som faktiskt inte kan göra sig förstådda...
    Finns massor av jobb där det inte krävs utbilding för att man skall klara det. Och det var inte så länge sedan (vi kanske fortfarande har det) som sverige hade världens mest välutbildade taxi-chauförer. Läkare, ingenjörer m.m. som kommit hit från andra länder men som inte fått jobb på grund av vår tröghet. De kör taxi istället
  • el skåpet

Alexiaa skrev 2007-12-13 23:19:48 följande:

Nja, då har du nog fått det lite om bakfoten!SVD och DN är inte mer seriösa än just Aftonbladet och Expressen, däremot så sätter de ju sina rubriker på det viset för det skapar intresse.
    Det kan du ge dig fan på att de är, det är helt olika typer av tidningar. Märks att du inte varit i sverige på ett tag
  • el skåpet

Alexiaa skrev 2007-12-13 23:20:50 följande:

Men de har utbildning som sagt, vi kan ju inte ha outbildade människor på arbetsplatserna där det kräver en viss kompetens.
    Ingen som påstått heller, kräver jobbet utbildning så får man se till och skaffa folk som har det eller utbilda själv. Massor av jobb kräver däremot inte utbildning så det finns jobb ändå. Många jobb går lätt och lära
Svar på tråden Jävla Alliansen!!!!!!!!!!!