Inlägg från: Alexiaa |Visa alla inlägg
  • Alexiaa

Jävla Alliansen!!!!!!!!!!!

Micke skrev 2007-12-19 22:48:27 följande:
    Du är inte insatt i frågan men du är säker på att det var de borgerliga regeringarnas fel? *suckar* Att ministrar saknar formell utbildning är inte ovanligt (tyvärr). Ta Persson, han var ju finansminister. En bra bit ifrån läraryrket...
    Jo, det är som sagt fel tycker jag men just justitieminister är så välidgt noga tycker jag att man bör ha en juridisk bakgrund.
    Jag tycker att man borde ha människor som faktiskt är kunniga på sitt områden, inte nödvändigtvis politiker utan yrkesmänniskor som har ministerposter.

Nej, jag är inte insatt i frågan...men kan absolut läsa på!!!
  • Alexiaa

Dessutom talade jag om orsakerna varför jag inte gillar Alliansen, att jag tycker inte det är folk som är bra för Sverige yttre.
    Vi har en statsminister som inte kan leda, krånglar till det för sig och ser rädd ut när han träffar ledare för viktigare länder.

• Alexiaa
    Micke skrev 2007-12-19 22:51:55 följande:
    skatten har jag inte pratat om. Politik är mer än skatter.Som sagt bara opponerat mig mot att du anser att du inte påverkas av hur landet styrs. Det gör du. I sjukvårdsfrågan är min gissning för övrigt att du inte är påläst där heller. Eller kan du kort redogöra för vad du är så emot?
    Jag är emot en privatisering...nu vet jag att Moderaterna inte vill sälja ut vården totalt.
    Men jag är rädd att börjar man rucka på det kan man få ett system som i just USA och det vore förjävligt.
    Självfallet så påverkar saker mig, aller folk i min närhet och inget parti vill tex avskaffa demokratin, yttrandefrihet osv.
    De saker som faktiskt påverkar mig stort, för skatten påverkar inte mig och inte heller just skolan!
    Men de saker som rör mig då tycker jag att den förra regeringen gjorde det bättre.
    Däremot ligger inte riktigt min röst hos sossarna...
  • Alexiaa
    Micke skrev 2007-12-19 22:56:01 följande:
    Inte mer viktigt som justiteminister än någon annan ministerpost att man antingen besitter kunskapen eller har duktiga rådgivare runt omkring. eller anser du att någon ministerpost inte är viktig? finansministerposten kanske vem som helst kan ta hand om? Utrikesminister?
    Nej, men de kräver inte lika grundläggande förkunskaper!
    Du behöver inte vara utbildad ekonom för att ha ett öga för ekonomi, men signalerna det sänder ut att ha en justitieminister som faktiskt inte varit i en domstol känns konstigt.
    Alla ministrar är väl inte viktiga, det finns faktiskt de poster som inte alltid finns. Vi har inte alltid eu. minister eller just en minister för inrikesfrågor!!! Sånt är rörligt.

Men jag tycker att vi borde ha utbildade människor på posterna, de behöver inte vara politiker utan som i USA där man tar in den man tycker är mest lämplig.
    Tycker mycket i politiken i just USA är bättre än Sverige, deras system och deras val...att amn väljer en person man vill ska styra landet.
  • Alexiaa
    Micke skrev 2007-12-19 22:58:54 följande:
    Du har precis som många andra blandat ihop privatfinansierad och privatdriven vård. Varför anser du det så farligt att gå till sjukhus som Sophiahemmet eller Sankt Göran? De gånger jag har besökt dessa har de hållit utmärkt standard. Husläkarna är också oftast privata (men skattefinansierade). Det fungerar också utmärkt. Så vad är du rädd för?
    Jag är rädd för att det ska bli som i USA att det blir försäkringsbolag som är inblandade i vården.
    Så länge det är skattefinansierat tycker jag det är okej och inte annars, för isf kan det bli så att de som har mycket pengar får den bättre vården.
    Jag tycker inte man ska kunna tjäna pengar på vård av människor!!!
  • Alexiaa
    Micke skrev 2007-12-19 23:06:42 följande:
    som sagt du hade blandat ihop det hela. Ingen som har pratat om att vården ska bli privatfinansierad. Klistar in ifrån moderaterna.se: "Vem ska betala för sjukvården?Svaret är: Finansieringen av sjukvården ska ske via skatten. Vi betalar alla solidariskt för vården och vården ges till alla efter behov. " Givetvis ska man kunna tjäna pengar på vården. Tror du det skulle finnas ett enda läkemedelsföretag om de inte gick med vinst?
    Fast det blir en annan sak, men jag är rädd att börjar man rucka på en sak så är det lätt att annat faller.
    Får man ett system som USA, där försäkringsbolag är inblandade i vården vore det hemskt.
    Jag tycker vi ska ha kvar den vård vi har idag, och jag ser ingen anledning att just ändra på den.
    Kom inte och snacka om vårdköer och annat blaha...det finns i alla länder.
  • Alexiaa
    Micke skrev 2007-12-19 23:14:24 följande:
    du menar privata vårdförsäkringar? Finns redan sedan länge i Sverige. Utan dessa hade vårdköerna varit ännu längre. Så du är mot moderaterna pga ett att du fantiserar ihop ett kommande förslag som ingen har lagt utan tvärtom säger sig vilja arbeta emot? Jösses. Nej jag ska sova. Ägna du kvällen åt att läsa på lite så kommer diskussionerna bli roligare framöver när du slutar gissa dig fram. godnatt!
    Nej, jag har skrivit varför jag är emot moderaterna! Det är av helt andra orsaker, men jag vill inte privatisera vården mer alltså att man ska släppa det fritt att bedriva privata vårdcentraler.
    Jag tycker vi ska enbart låta landstinget sköta vården och ingen annan!
    Dessutom är jag emot moderaternas skattepolitik och deras politik gällande skolan, även deras politik gällande utrikespolitiken (bistånd).
  • Alexiaa
    Meli skrev 2007-12-20 11:48:15 följande:
    AlexiiaMen det kanske kan bli bätte. VÅrden i Sverige har ju halkat väldigt långt ner på listan. Det var länge sen vi låg påtopp där.OCh det är ju som sagt ingen som sagt att all vård ska privatiseras, men att det finns konkurrens tycker jag bara är bra, att folk kan välja. Privata kliniker är ofta mer måna enl min upplevelse.
    Ja det är din upplevlse...mitt sjukhus i Los Angeles, Cedar Sinai som är ett av världens främsta sjukhus och kostar välidgt mycket pengar.
    De sjukhuset tycker jag faktiskt inte är bättre än det svenska sjukvård jag har hemma i Sverige, så just det tror jag inte på.
    Konkurens är bra inom de flesta områden, men inte när det gäller människors hälsa!
  • Alexiaa
    Micke skrev 2007-12-20 19:47:00 följande:
    Privata vårdcentraler har vi, liksom privata sjukhus. Kostar inte mer att gå dit än till ett vanligt landstingsdrivet. Vad är problemet? Vad har du emot biståndet?
    Har inget emot bistånd, jag tycker dock det är fel att Alliansen vill sänka biståndet till andra länder.
    Jag skulle vilja se en radikal ökning däremot!!!
  • Alexiaa
    Micke skrev 2007-12-20 22:37:58 följande:
    Biståndet ligger på 1% av BNI under 2006, 2007 och 2008. Det är den högsta siffran någonsin.2000-2005 låg siffran mellan 0.72% och 0.89% av BNI. Så vad exakt är du ute efter?
    Vår biståndsminister talade om att slopa biståndet till en del länder jag tycker är viktiga (som jag läst på om).
    Dessutom har hon talat för att sänka biståndet från och med 2009!!!
Svar på tråden Jävla Alliansen!!!!!!!!!!!