Inlägg från: Alexiaa |Visa alla inlägg
  • Alexiaa

Jävla Alliansen!!!!!!!!!!!

el skåpet skrev 2008-01-04 21:16:50 följande:

Alexiaa skrev 2008-01-04 16:37:49 följande:
    Men det var många som levde i skräck under sossestyret eftersom man var så rädd om sitt jobb, tappade man jobbet då så visste man om att helvetet väntade där man fick söka många många jobb och eventuellt ta vad man kunde få.
    Hmm, precis som idag!
    Många enskilda individer får inte jobb idag heller...för du tror väl inte det automatiskt skapas jobb åt alla?
    Idag lever folk i skräck för att bli sjuka istället eftersom de får det så mycket sämre.
    Man vet vilket helvete som då väntar...
  • Alexiaa

el skåpet skrev 2008-01-05 02:52:24 följande:

Alexiaa skrev 2008-01-04 23:31:05 följande:
    ? vad är det som försämrats vid sjukdom?nu snurrar du till det igen (som vanligt)
    Snurrar jag till det som vanligt, men det gör ju du också och dessutom överdriver du alltid enormt.

Vad som försämras när man blir sjuk, jo du får mindre pengar än tidigare...har du missat det?
  • Alexiaa

Virriga Vera skrev 2008-01-05 08:25:09 följande:

Nu måste du förklara, jag har varit sjukskriven under 3 månader och måste säga att jag absolut inte fått det sämre än de får gånger jag varit sjukskriven innan alliansen kom till makten. Den längsta perioden då har varit 6 månader.
    En person i min omgivning kommer att få sänkt ersättning och hon har varit sjukskriven i 2 år...
  • Alexiaa

el skåpet skrev 2008-01-05 14:07:58 följande:

Alexiaa skrev 2008-01-05 11:00:04 följande:
    För vadå?Det är skillnad på att vara rädd för att bli sjuk (vanlig sjukdom) eller drabbas av lathetssjukan.Är man sjuk så sänks inte ersättningen alls, om det däremot handlar om sjukdomar som utbrändhet, ångest på grund av fobi (som inte alls behöver ha med jobbet och göra) och liknande så kan det bli något lägre men det blir aldrig lägre än samma som alla förtidspensionärer som S skapade.
    Fast utbrändhet är ju på riktigt, alltså en riktig sjukdom och det är många som är det.
    Ingen lathets sjukdom alls...samma sak med fibromyalgi!!!
  • Alexiaa

el skåpet skrev 2008-01-06 15:44:50 följande:

Alexiaa skrev 2008-01-06 10:47:40 följande:
    Men det är en sjukdom som kommer från tankarna, hur en person tänker och där påverkar faktiskt bidragssystemen väldigt mycket. Finns en ventil där man kan gå hem om man känner sig lite trött så kan man direkt börja tänka lite mer "oj vad trött jag är idag", så kanske man stannar hemma. Har man gjort det en gång så är det lättare nästa gång, så blir det lättare och lättare. Till slut börjar ångest uppträda för att man inte är på jobbet lika ofta och då är det ytterligare en ryggsäck och bära på.Det är mycket viktigt att systemet är gjort på ett sådant sätt att det hindrar folk till destruktiva tankemönster.Även när det gäller utbrändhet på grund av att man är överambitiös, för det är vanligt med, man jobbar för hårt eller har för stor press på sig själv. Där måste det finnas mer möjligheter till och byta jobb, välja jobb där pressen inte är lika stor.Sverige har ju haft (och har även om det blir bättre) en extremt trög arbetsmarknad så får man bara den mer flexibel så är det det bästa mot psykiska problem.
    Men det är ett verkligt problem, psykiska sjukdomar är också sjukdomar...det hoppas jag du vet.
  • Alexiaa

el skåpet skrev 2008-01-06 16:04:55 följande:

Micke skrev 2008-01-06 15:53:16 följande:
    Jag har väldigt mycket belägg för det jag skriver, psykologi är ett av mina huvudämnen.Det räcker även med att titta på statistik på hur många som kommit tillbaka till arbetslivet efter att blivit sjukpensionerade på grund av psykiska problem.Precis som det krävs att man tränar sin fysik för att den skall vara stark och välmående så måste man träna sitt psyke med. En känslig person har aldrig tränat upp psyket eller möjligen misskött träningen av psyket vilket gör att den får mycket svårare och hantera vardagen.I princip alla psykiska terapiformer går just ut på att träna det mentala. Ungefär som sjukgymnastik när det gäller fysiken.Men det går UTMÄRKT och träna själv
    Jo, men psykiska sjukdomar är ju faktiskt också sjukdomar och kräver behandling.
    Man kanske inte alltid kan göra patienten frisk heller!!!
  • Alexiaa

el skåpet skrev 2008-01-06 16:06:48 följande:

Alexiaa skrev 2008-01-06 15:48:37 följande:
    ja alla sjukdomar är ju ett problem, boten hos psykiska sjukdomar heter däremot inte sjukskrivning. Sjukskrivningen kan snarare vara det som permanentar sjukdomen.
    Jo, det kan det vara!
    Många psykologer tycker det också, bara för att du läst en sak så tycker inte alla med en riktig utbildning lika.
    Finns vissa så allvarliga psykiska sjukdomar att man inte kan gå upp ur sängen, man kan inte existera och inte ta hand om vare sig ett jobb eller kanske sin familj.
  • Alexiaa

el skåpet skrev 2008-01-06 16:08:20 följande:

Alexiaa skrev 2008-01-06 16:06:08 följande:
    Men hur skall man behandla en person när man inte kan/får utföra den behandling som personen måste ha?
    Får??? kan???

Ja, alltså det finns personer som inte kommer kunna återhämta sig efter en psykisk sjukdom och inte kommer kanske kunna arbeta mer.
    Det är som sagt lika verklig sjukdom som cancer och jag antar du inte tycker att folk med cancer bara ska gå tillbaka till arbete.
  • Alexiaa

el skåpet skrev 2008-01-06 16:14:04 följande:

Alexiaa skrev 2008-01-06 16:09:31 följande:
    Cancer och depression är två olika sjukdomar som kräver två olika behandlingar.Om en person lider av social fobi på grund av att den skäms över att rodna (mycket vanligt att en del startar sina sociala fobi på det viset). Personen får ett undvikande beteende och förstorar upp mer och mer hur hemskt det är att rodna. Till slut blir ångesten för att vistas bland arbetskamrater så stor att den försöker undvika jobbet. En läkare sjuksriver då personen på grund av depression så personen kan undvika situationer där den rodnar än mer.Vad tror du kommer hända med denna persons liv?Vet du hur vanligt det är med exakt samma förlopp oavsett psykisk åkomma?Det ENDA som hjälper är att personen tar tag i sin rädsla och förstår att det inte är farligt och rodna, men psykiskt sjuka är en av de få som har lyxen och välja om de vill bli behandlade och av vem. En rädsla vill man vanligen inte konfrontera vilket innebär att de kommer ha problemen resten av livet
    Fast alla kan ju inte ta tag i sina problem och stärka sig själv, vi är alla olika helt enkelt.
    Vissa är mer instabila i psyket, men det är fortfarande verlkiga och deprimerade människor är också sjuka och vissa så sjuka de inte kan jobba!
  • Alexiaa
    BettanB skrev 2008-01-06 17:14:59 följande:
    Men hur kan du tycka att det känns rätt att stämpla? Jag har pluggat i över  7 år och jag har alltid jobbat extra och på somrarna. Alltså, jag är genuint intresserad av att veta hur du tänker i den frågan och menar det inte som påhopp.Ja, det är inte bra att det, till del, går ut över andra när många fuskar, men jag välkomnar absolut mer ordning på torpet. Har själv aldrig fått något gratis och blir faktisk rätt lack på de som tror att livet fungerar så.
    Vad duktig du e, som aldrig fått något gratis och jobbat på sommaren=)...*ironi*

Alltså jag håller med, människor som utnyttjar systemet bör inte kunna göra det...men faktiskt de finns människor som är sjuka och inte kan jobba.
    Sedan finns de människor som söker jobb och vill jobba men inte får jobba, både unga människor som gamla.
Svar på tråden Jävla Alliansen!!!!!!!!!!!