BettanB skrev 2008-01-07 12:50:08 följande:
Jag läser faktiskt Aftonbladet, tycker blaskan är kul om än inte tillförlitlig. Saken är den att jag, när jag finner att de exempelvis refererar till ny forskning eller liknande, brukar be om källan eller så kollar jag upp den utifrån information i artikeln. Det ÄR ofta skillnad på kvällspressen och morgontidningarna. NY Times läser jag inte, av förklarliga skäl. Vad gäller forskning så beror det helt på vilken typ av forskning man menar; visst du exempelvis att Sverige har väldens största och bästa tvillingregister som används i mycket forskning (för att exempelvis avgöra om något beror på arv eller miljö). Svensk forskning är inte bara bra, den är oerhört bra, på många områden. Olika länder är ofta olika bra på olika områden. Exempelvis är ju Kanada bra på fängelseforskning (England har en och annan bra forskare också) osv. Så riktigt så enkelt är det inte. Fast fransk forskning.. njae.. jag vet inte. Vilket fält tänkte du på då?
Har du jobbat på båda tidningarna?
Jag har inte det, men en av mina bästa vänner har arbetat åt både Aftonbladet, Svenska Dagbladet och arbetar numera på Metro.
Han säger just det att det många människor tror är att just Aftonbladet är en dålig tidning för deras löpsedlar men läser man innehållet är det ofta skrivet av ibland samma journalist som på SVD eller tagit ifrån en helt annan tidning eller annan källa, ofta samma källa.
Vad jag menar med forskning är att det inte satsas alls lika mycket pengar, inom det mesta i Sverige som exempelvis just USA.
Det gör att det är sällan en svensk får nobelpriset, för vi har inte kommit så långt helt enkelt...därför tar jag det med en nypa salt.
Just svensk media tycker jag är mycket sämre!!!