• Anghammarad

Jävla Alliansen!!!!!!!!!!!

Det enda dem har som mål är att försämra för de svaga!!!!!!!! Nu så är ju sossarna mycket större, kan man inte göra något för att byta regering!!!!!!!??????? Dem borde inte få sitta kvar i regeringen när de har så få som röstar på dem!!!!!!!! Vad tycker ni????

• Svar på tråden Jävla Alliansen!!!!!!!!!!!
  • Caspersmama

Undrar lite hur ni tänker? Om man bara skulle få 100 dagar föräldraförsäkring, vem ska ta hand om mitt barn sen? Det betyder ju istället för att de ska ge mig pengar för att vara hemma så ska de anställa personal som ska ta hand om en massa spädbarn = mycket mycket dyrare.

Dessutom så är inte lönerna i klass med andra länder, i USA har de ofta nannies eller också kan man vara stay-at-home-mom vilket inte skulle fungera för de allra flesta i Sverige eftersom man inte har pengar till det. Min sambo skulle få jobba dygnet runt om vi skulle ha mig hemma på heltid eller också så skulle vi båda få jobba 120% eller över för att kunna ha nanny, och varför skulle vi då skaffa barn? För att få jobba mer och slippa se dem?

• Caspersmama

En sak till som jag stör mig nåt otroligt på är allt detta om rött/blått, höger/vänster. Det är så upphakat på att det ska vara rött eller blått hela tiden. Varför kan det inte  finnas ett parti som bara tänker lite sunt istället?
    Som försöker gynna alla samhällsgrupper så gott det går? Tycker dock att alliansen har varit väldigt fula med mycket. De tar bort en skatt och döper om den till något annat. Ex. tar de bort en del av fastighetsskatten men istället ska man betala en avgift till kommunen som för oss kommer bli ungefär lika hög så det spelade ju kvitta.

Funderar även på det här med högre drivmedelsskatter och höjda försäkringar osv? De tycker att alla ska åka kollektivt och man ska helst inte ha någon bil. Jag har 1,5 mil till jobbet, en dålig väg och här går 2 bussar dit och 2 bussar hem, passar inte ett dugg med mina arbetstider, kommer för sent på morgonen och missar bussen hem om jag inte går tidigare från jobbet. Ska jag dessutom hämta sonen på dagis sen när han ska börja där så skiter det sig helt för jag tror knappast bussen vill vänta på att jag hämtar på dagis. Dessutom är det skitdyrt här att åka buss, det skulle kosta mig runt 36000:- att åka buss till och från jobbet. Nu betalar jag ca. 20000:-/år i försäkring, skatt och bensin så det lönar sig ju knappast heller tyvärr.. I Kalmar som är närmaste storstad är det mycket billigare att åka kollektivtrafik, där skulle det kosta ungefär 8500:-/år samtidigt som bussarna går var 20'e minut och då skulle jag mer än gärna ta bussen.
    Där kan man ju verkligen snacka om att regeringen/riksdagen har noll koll på verkligheten ute i landet. jag kommer aldrig i livet ställa bilen så länge det inte finns något alternativ och det finns det inte här, Tyvärr!

• DrKejs
    Alexiaa skrev 2007-12-13 19:30:38 följande:
    Fast det föds inte mindre barn i Italien, Tyskland eller Japan och de har inte samma förmånliga försäkring som Sverige har när det gäller barn...så det resonemanget håller ej.
    Ursäkta?

Alla de du refererar till ligger under 1,3 i fertilitet, Sverige ligger på runt 1,8.

Sverige har bland den högsta nativiteten i västvärlden, bland annat tack vare vår förmånliga föräldraförsäkring.
  • Alexiaa
    DrKejs skrev 2007-12-13 22:14:51 följande:
    Ursäkta?Alla de du refererar till ligger under 1,3 i fertilitet, Sverige ligger på runt 1,8.Sverige har bland den högsta nativiteten i västvärlden, bland annat tack vare vår förmånliga föräldraförsäkring.
    Det kan hända...men det är knappast så de har problem med sin befolkning!
    Jag tror inte det skulle födas mindre barn om vi drog in på föräldrarförsäkringen...som jag tycker på tok för hög i sverige.
  • mia 82

En stor skillnad jämfört med andra länder att de inte behöver betala lika mycket i skatt. Eftersom de får behålla en större del av sin lön är det fler familjer som har möjlighet att leva på en lön.

• Mia83
    DrKejs skrev 2007-12-13 22:14:51 följande:
    Ursäkta?Alla de du refererar till ligger under 1,3 i fertilitet, Sverige ligger på runt 1,8.Sverige har bland den högsta nativiteten i västvärlden, bland annat tack vare vår förmånliga föräldraförsäkring.
    Tack.
  • Mia83

mia 82 skrev 2007-12-13 22:22:31 följande:

En stor skillnad jämfört med andra länder att de inte behöver betala lika mycket i skatt. Eftersom de får behålla en större del av sin lön är det fler familjer som har möjlighet att leva på en lön.
    Precis, det gäller att se till helheten.
    I ett samhälle där man har låga skatter får man ta eget ansvar, åtminstone till större grad, för de olika händelserna i livet som kan påverka den egna ekonomin.
    Det lustiga i den här diskussonen är att det är precis den politiken alliansen för, men ändå anser Alexiaa att det är fel.
  • Alexiaa

Vi har ju knappast befolkningproblem i vårt land, inte heller har Frankrike för lite barn som föds...och det till trots att de inte har lika förmånlig föräldrarförsäkring som Sverige.
    Hur kan man på ena sidan säga att man vill sänka ersättningen för arbetslösa och sjukskrivna men inte sänka föräldrarpenningen!
    Det fattar inte jag...

• Alexiaa
    Mia83 skrev 2007-12-13 22:26:16 följande:
    mia 82 skrev 2007-12-13 22:22:31 följande:
    Precis, det gäller att se till helheten.I ett samhälle där man har låga skatter får man ta eget ansvar, åtminstone till större grad, för de olika händelserna i livet som kan påverka den egna ekonomin.Det lustiga i den här diskussonen är att det är precis den politiken alliansen för, men ändå anser Alexiaa att det är fel.
    Vad menar du jag anser är fel?
    Jag tycker alliansen gör mycket rätt, men 4 så olika partier kan inte styra och det finns andra orsaker varför jag inte vill se dem i regering.
  • Mia83
    Alexiaa skrev 2007-12-13 22:26:20 följande:
    Vi har ju knappast befolkningproblem i vårt land, inte heller har Frankrike för lite barn som föds...och det till trots att de inte har lika förmånlig föräldrarförsäkring som Sverige.Hur kan man på ena sidan säga att man vill sänka ersättningen för arbetslösa och sjukskrivna men inte sänka föräldrarpenningen!Det fattar inte jag...
    Därför att vi behöver ett system som ger folk tryggheten de behöver för att skaffa barn. Däreför att det sytem vi har idag gynnar våra barn, iom att de i större utsträckning får spendera sin första tid med sina föräldrar.
    Att offra barnens välbefinnande på ett så direkt sätt anser inte jag är acceptabelt.

Inga problem med befolkning? Du vet om att det kommer tider då det blir mkt svårt för den arbetande generationen att försörja vår pensionärer?
Svar på tråden Jävla Alliansen!!!!!!!!!!!