Jävla Alliansen!!!!!!!!!!!
Sorry. *psychinfo skulle det nog vara ja..
Sorry. *psychinfo skulle det nog vara ja..
VAD i S-politik menar du banat väg för denna högkonjuktur?
Jag läser faktiskt Aftonbladet, tycker blaskan är kul om än inte tillförlitlig. Saken är den att jag, när jag finner att de exempelvis refererar till ny forskning eller liknande, brukar be om källan eller så kollar jag upp den utifrån information i artikeln. Det ÄR ofta skillnad på kvällspressen och morgontidningarna. NY Times läser jag inte, av förklarliga skäl.
Vad gäller forskning så beror det helt på vilken typ av forskning man menar; visst du exempelvis att Sverige har väldens största och bästa tvillingregister som används i mycket forskning (för att exempelvis avgöra om något beror på arv eller miljö). Svensk forskning är inte bara bra, den är oerhört bra, på många områden. Olika länder är ofta olika bra på olika områden. Exempelvis är ju Kanada bra på fängelseforskning (England har en och annan bra forskare också) osv. Så riktigt så enkelt är det inte. Fast fransk forskning.. njae.. jag vet inte. Vilket fält tänkte du på då?
Att du orkar skriva så mycket utan att komma med något konkret. Du kan ju lika gärna knattra ner bokstäver slumpmässigt.
Javisst, nu är debatt ointressant så klart. Så fort någon begär att du skall komma med något. Hohojaja. Ja, det känner jag också igen från grundskolan.
Gör jag väl inte alls det heller. Paja nu inte när vi äntligen börjat bli hövliga mot varandra. Gillar när man är hövliga.
Jag läser artiklarna OCH granskar deras källor. Att sno artiklar från exempelvis Ill.vet är INTE vad jag kallar tillförlitligt. (Ja, jag vet att det finns de som faktiskt gillar Ill.vet, men faktum kvarstår att det är en skittidning. I vart fall när man vant sig vid databaser som PubMed, PsychInfo osv).
I USA (efter vad jag vet) förekommer ju ganska mycket skräp forskning också tyvärr. I många fall finansieras forskningen av olika, mer eller mindre tvivelaktiga institutioner som betalar för att få fram "sin" syn på saken. ALL forskning måste kontrolleras, som sagt. På uni brukar vi faktiskt ofta lägga undan artiklar skrivna av amerikanska forskare just för att det framkommit att de fått sina pengar från tvivelaktiga källor. Tråkigt.
Men det gäller så klart ångt ifrån alla. Själv gillar jag forensisk litteratur. Visst di till exempel att Stockholms universitet har den enda renodlade kriminologiska institutionen! Man inser ju rätt snabbt att det kan ha rätt stor betydelse för forskningen inom området och Sverige är ju onekligen ganska framstående inom det området, som ju de flesta vet.
Alexiaa skrev 2008-01-07 13:00:28 följande:
Fan. Nu fick du igång henom igen. Det som började gå så bra.
Btw. Jag behöver inte framställa mig som bättre än vad jag är.
Det räcker att jag tittar på diplomen på väggarna och poängen i ladok för att jag skall sitta och mysa en bra stund.
Du tänker inte att det finns lite fler amerikaner i än svenskar i världen? Men jag kanske har fel. Usch, hoppas ingen på KI läser det här. Då börjar de nog gråta. För att inte tala om alla tappra forskare som forskar inom områden där det inte finns Nobelpris, lika bra de lägger ner direkt.
Datavetenskap är ju till exempel inget att ha. Sånt trams. För att inte tala om psykologi, sånt kan vi ju vara utan.. Listan kan göras rätt lång.