-
Hur kom du fram till summan 12 000 kr? Varför inte 15 000 eller 100 000 kr?Alexiaa skrev 2007-12-22 13:52:09 följande:el skåpet skrev 2007-12-22 13:17:56 följande:Det dubbla kanske...
-
Att massmedia i Sverige med SVT i spetsen har varit tämligen vänstervriden är väl knappast någon nyhet. Så har det varit i alla tider.fozzie skrev 2007-12-23 07:59:27 följande:Sedan hittade jag en artikel som belyser ett fenomen som många har lagt märke till, nämligen att aliansen och dess väljare allt mer anklagar diverse tidningar som vänstervridna då de kritiserar aliansens politik. www.expressen.se/debatt/1.979339/darfor-vill-...
Gjordes en undersökning bland journalister för något år sen som visade att journalistkåren är klart överrepresenterade när gäller vänsterpartister och miljöpartister. -
Att döma av tidigare inlägg i tråden så verkar vissa redan slutat att läsa tidningar och se på nyheter och istället ägnar sig åt gissningslekar.Alexiaa skrev 2007-12-23 11:56:51 följande:Men vissa andra är ju högervriden istället...vi kanske ska ge fan i att överhuvudtaget läsa tidningar, titta på Tv och läsa böcker.För de är ju alltid lite vinklade...
-
Givetvis kan man inte lita blint på vad tidningar och tv rapporterar. Tror du det så är du naiv.Alexiaa skrev 2007-12-23 12:06:23 följande:Är det inte det du vill då?Om man inte kan lita på det tidningarna skriver...
Och alternativet till att lita blint på tidningar är inte att själv gissa sig fram. Finns andra alternativ, tex att själv läsa på vad ett parti tycker och inte gissa sig fram. Men det har jag ju redan sagt åt dig flera gånger tidigare i tråden. -
Men jag sa ju just det. Innan du tex hävdar att moderaterna vill att sjukvården ska bli privatfinansierad så kan man ju kolla om det finns något sådant förslag lagt eller om åsikten uttrycks i partiprogrammet.Alexiaa skrev 2007-12-23 12:13:06 följande:Absolut, man ska granska det man både lär sig i skolan och det man läser i tidningarna.Jag tycker inte heller man kan lita på politiska partier fullt ut, för de är fulla av fel...utan är bättre att lita på helt opartiska.Men vart tycker du man ska hämta sin info ifrån då? om tidningarna nu är dumma vänstervridna bovar...
I andra fall så räcker det med att kika i lagboken, kontrollera med försäkringskassan, kolla med banken, läsa flera olika tidningar, använda sunt förnuft etc.
Allt beror på vad man läser och hur viktigt man tycker det är.
De få gånger jag har varit insatt i någon i händelse som rapporterats i massmedia så är det otroligt mkt faktafel. Och då handlar det om händelser som inte är politiskt vinklade utan rena faktahändelser.
tar man sen en politisk händelse där både fakta och journalistens egen vinkel på det egna ska fram, ja då kan du ju själv gissa om allting verkligen stämmer. -
"Kent Asp, professor i journalistik vid Göteborgs universitet är den forskare som mest utförligt kartlagt journalisternas politiska hemvist. Hans forskning pekar på en del tänkvärda resultat. Den generella slutsatsen tycks vara att svenska journalister skiljer sig avsevärt från valmanskåren i stort vad gäller partipreferenser och subjektiv vänster-högerplacering. Inte mindre än 26 % av journalisterna sympatiserar med vänsterpartiet, vilket gör Lars Ohlys parti till det största bland journalister. Socialdemokraterna har en andraplats med 23 %, följt av miljöparitet med 18 %. Moderaterna som enligt de senaste opinionsmätningarna är ikapp och förbi socialdemokraterna får bara 13 % av journalisternas sympatier. Stödet för centerpartiet och kristdemokraterna har visat sig ganska svagt medan folkpartiet tvärtom procentuellt sett brukar ha något fler anhängare inom journalistkåren. Denna statistik inbegriper alla journalister. De politiska preferenserna bland journalister på Sveriges Radio och Sveriges Television har visat sig vara än mer avvikande i den meningen att vänster- och miljöpartiets överrepresentation är än mer påtaglig samtidigt som moderaternas underrepresentation är ännu tydligare."
svenskpolitik.se/holmquist.htm
-
Det är väl om vi inte får ifrågasätta journalister och politiker som det fria samhället faller.Alexiaa skrev 2007-12-23 14:08:53 följande:Menar du alltså att vi inte ska lita på våra journalister alls? Faller inte det fria samhället då...
-
Politiken gynnar de som jobbar och framförallt alla arbetslösa som nu fått ett arbete.cDk3r skrev 2007-12-27 21:00:01 följande:Helt appropå ingenting:En sak jag reagerat på är att alla borgare är noga med att poängtera att ändringarna Moderaterna (oj förlåt, alliansen) gjort minsann inte slår negativt mot mindre gynnade och positivt mot bättre gynnade. Liknelsen "sparkar på de som ligger och slickar uppåt" är så fel den bara kan bli.Samtidigt som man poängterar att alla "jobbiga" förändringar görs ibörjan för att ha det överstökat långt innan nästa val, folk är glömska. Samtidigt sägs det att försämringarna för de mindre lyckligt lottade bara är temporär, det talas om en "övergångsperiod". Men det rimmar väll lite illa? Deras politik gynnar väll alla? Inte bara de välbeställda samtidigt som den är negativ för de mindre lyckligt lottade?Lite motsägelsefullt.. Men men. Reinfeldt står med en kalashnikov och kolvar en sjuk utslagen människa i huvudet, varje träff låter *supermariobrosplockapengarPLING* och ger en guldpeng i fickan till direktören.Nåväl åter till tråden.
Politiken gynnar inte de som lever på bidrag.
Och nej du behöver inte vara direktör för att tjäna på de hela. Räcker om du är städare på deltid för att du ska få mer i plånboken.
Ett vallöftena som de inte har genomfört är just avskaffandet av värnskatten.. Ngt som skulle ha gynnat höginkomsttagare. Istället satsas det på ett andra steg i jobbavdraget som främst gynnar låginkomsttagare.
Förresten, var är Mona? Någon som sett till henne? Vart har hon gömt sig och vad vill S?
Visst, hon är populärare än någonsin men det beror ju på att vi slipper se henne. Så fort hon öppnar munnen kommer populariteten att minska... -
fia sthlm skrev 2007-12-29 10:11:14 följande:
Ni är ju många här i tråden som verkar rätt insatta i politik.Funderade på en sak, tror ni att om sossarna vinner nästa val att dom kommer ändra tillbaka allt som moderaterna nu ändrar och gör?Tex höja sjukförsäkringen igen, införa fastighetskatten osv är det något som dom har sagt att dom kommer göra?Jag har svårt att tro att dom kommer göra det nämligen, men är inte helt insatt såBlir svårt för dem att gå till val på försämringar. Att höja skatter är sällan ngt bra vallöfte.
Så nej jag tror inte att de kommer att ändra tillbaka allting. Vissa saker möjligen men långt ifrån allt. Tror snarare de var rätt tacksamma för vissa förändringar och att ngn annan gjorde dem så att de slapp. -
På samma sätt är det ibland svårt att förstå att du är skåning...SkåneP skrev 2007-12-31 15:24:53 följande:cDk3r, ibland ger du ett så insiktsfylla intryck att jag inte fattar ur du kan vara vriden åt det vänstra hållet.Innerst inne hyser du nog allt en sansad liberal