• Svar på tråden köpa en doppler?
  • BebisVagga
    Kalinka skrev 2007-12-28 11:50:39 följande:
    Varför vill ni ha en doppler?
    för att höra hjärtljuden
  • Kalinka

    Men alltså. Jag måste bara fråga. Vet ni inte att man inte ska använda doppler i onödan? Min professor (i obstetrik, dvs grav/förlossningslära) avrådde starkt från att använda doppler om det inte fanns en medicinsk anledning. Jag har hört mer än en obestriker som tycker att man ska undvika den sortens ul där man kan höra hjärtljuden med doppler. Helt enkelt för att det inte är ofarligt för bebisen med doppler. Man ska försöka minimera tiden man använder doppler så mycket det går.

  • jagodu

    Det finns en trätratt som man kan använda efter v 27-28 som inte påverkar barnet alls, det gamla sättet och det sätt som används vid hemförlossningar. Då kam ju visserligen bara nån annan höra hjärtat på den lilla, men spännande ändå. Jag har köpy på barnbutiken på götgatan här i Sthlm. Kolla deras hemsida www.barnbutiken.net tror jag. Kostade 160:-

  • Kalinka

    jagodu:
    Tycker du/ni att det är svårt att höra med trätratten? Min erfarenhet är att det kan vara lite trixigt att lära sig använda den.

  • Dr Druell

    Dopplern skickar iväg en relativt kraftig högfrekvent puls (ultraljud) och tar differensen mellan skickad och reflekterad bulsfrekvens, dvs det man sedemera hör.
    Dopplern är således ingen leksak utan bör användas av utbildad personal.
    Mvh

  • Jempan85

    En doppler finns i varenda amerikanskt hem där det finns barn. Att ha en hemma och bara lyssna när man blivit riktigt orolig har varit guld för mig! Köpte min på tradera.

  • Baktakt
    Dr Druell skrev 2014-08-02 23:13:53 följande:

    Dopplern skickar iväg en relativt kraftig högfrekvent puls (ultraljud) och tar differensen mellan skickad och reflekterad bulsfrekvens, dvs det man sedemera hör.
    Dopplern är således ingen leksak utan bör användas av utbildad personal.
    Mvh


    Mm. Hade du verkligen vetat varför, så hade du kanske förklarat på riktigt vad som händer i kroppen och att man avråder för att man inte VET om det kan vara farligt, eftersom forskning på ofödda skulle vara oetisk. Slutsats: jag tror inte du har koll alls.
  • DinaMii

    Min bm sa att det var helt okej att använda en doppler. Det finns ingen vetenskaplig forskning som visar att det ÄR skadligt. Däremot vet man inte exakt om det stressar barnet eller ej. Men hon sa att det är värre om jag går runt och är stressad än att jag använder dopplern. Använde den någon gång i veckan tills jag började känna sparkarna. Nu behöver jag den inte längre :) och ja! Herregud vad det lugnar!

    Min doppler är till salu. Hörlurarna är oanvända, gelén är oanvänd. Dessutom får man med ultraljudsgelen jag använde om man vill. Den räcker mycket längre än den tillhörande. Manual och kartong. Allt i nyskick. Fungerar utan problem. Har två utgångar för hörlurar så man kan lyssna ihop med sin partner. 250kr inkl frakten

Svar på tråden köpa en doppler?