• Stjärnöga

    Allergi mot KANEL ?

    Våran son har allergi mot bla ÄGG, Fisk, nötter & mandel, pollen, djur m.m
    Bakade pepparkakor ikväll..... vid 20 tiden.
    Han har haft sena reaktioner förr på födoämnen och denna gång kom det vid 22.30.

    Hörde han ulkade på sitt rum, men han sa inget.
    När jag kom upp satt han i spyor och var förvirrad,, ja nästan stum. reagerade inget när jag kom- fick kontakt med honom och fick honom att gå ner till duschen.
    Såg han var svälld i ögonen och lätt i ansiktet. förkylningssymtom och thock i halsen.

    Jag tror på allergi.. 
    Sambon på magsjuka... och tycker inte det är något - han gick och la sig..

    Gav honom clarityn... och han säger sig må lite bättre och somnade.
    Har en anapen hemma också...
    Avvaktar.

    Min fråga/frågor är:
    1: reagerar man så på MAGSJUKA (som jag beskrivit) ?
    2: finns allergi mot kanel? reaktion?

    TACKSAM för svar.

  • Svar på tråden Allergi mot KANEL ?
  • oyra

    Jag vet inte mycket om allergier men vet att min lille kille bara blivit röd runt munnen av två saker - paprika och kanel! Så jag tror inte det är omöjligt.

    Hoppas han mår bättre nu.

  • Stjärnöga

    han har enorm  äggallergi och för fisk...... så ngt klingar i mitt öra att kanel hör ihop med nötter/mandel... kan det stämma tro.

  • Neko

    Låter definitivt som allergi... gjorde du pepparkaksdegen själv? Den som man köper verkar kunna innehålla spår av ägg även om det står att den inte gör det. Jag har blivit allergisk av den och tål inte heller ägg.

  • Stjärnöga
    Neko skrev 2007-12-07 02:57:00 följande:
    Låter definitivt som allergi... gjorde du pepparkaksdegen själv? Den som man köper verkar kunna innehålla spår av ägg även om det står att den inte gör det. Jag har blivit allergisk av den och tål inte heller ägg.
    Jag gjorde inte degen själv tyvärr... brukar läsa efter "spår av tex ägg, nötter osv" men det stod inget om det. pepparkaksdegen köpte jag på konsum - Nästgårds - heter den.

    Efter allergimediciner så är han mkt bättre idag... tack o lov. Blir ingen mer köp deg nu...

    Otäckt att det kan vara spår av saker (trologtvis) och så står det ej den varningstexten.
  • solida

    Jag är allergisk mot kanel, så det finns defintivt en sån allergi!
    Jag får fruktansvärt magknip och ligger och vrider mig i plågor och tror att jag ska gå av på mitten om jag äter kanel. När jag var liten började jag kaskadkräkas av kanel...
    Jag tycker det låter som att din son är allergisk, jag ahr själv inte reagerat på pepparkaksdegen man köper men jag har alltid sett till att köpa den som innehåller allra minst kanel, och då har jag inte fått ont alls.

  • Stjärnöga

    Solida:

    Undrar om man kan kolla upp kanel som allergi?
    Han älskar kanel...

    Skrivit mail till Konsum Värmland som gör Nästgårs produkter och frågat
    bla om de kan garantera att pepparkaksdegen inte innhåller ngr spår

    av tex ägg, får då är det givet att det är mest ägg.

  • solida

    När jag var liten kollade ju mina föräldrar upp det, så då gick det iallafall att göra det.
    Tycker det är OTROLIGT oansvarigt om det skulle vara ägg i utan att de skriver ut det! Jag har haft barn på jobbet (förskola) som varit så allergiska mot ägg att de fått stora utslag bara de fått lite på handen. Skulle de få i sig lite ägg skulle de få andnöd och kunna dö. Och alla barn vill ju baka pepparkakor till jul!! Om de svarar att det kan finnas ägg i borde du gå till nån tidning eller tv och berätta om detta. Så inte fler gör samma misstag, och köper den degen...

  • Stjärnöga
    solida skrev 2007-12-07 08:42:40 följande:
    När jag var liten kollade ju mina föräldrar upp det, så då gick det iallafall att göra det. Tycker det är OTROLIGT oansvarigt om det skulle vara ägg i utan att de skriver ut det! Jag har haft barn på jobbet (förskola) som varit så allergiska mot ägg att de fått stora utslag bara de fått lite på handen. Skulle de få i sig lite ägg skulle de få andnöd och kunna dö. Och alla barn vill ju baka pepparkakor till jul!! Om de svarar att det kan finnas ägg i borde du gå till nån tidning eller tv och berätta om detta. Så inte fler gör samma misstag, och köper den degen...
    Våran son fick äggallergi vid 6 månaders ålder. hanfick en anafylakktisk chock då.
    För ngt år sedan fick han äggstanning på dagis.... och var nära stryka med.
    För ngt år sedan baka de på dagis.. och glömmde torka efter de andra barnen på ryggstödet.. där tog han med händerna och sedan var det kört igen. Små små mängder är hemskt.

    Kanske borde jag som förälder tänkt mer på det när jag köpte degen...
    men man måste väl kunna lita på innehållet tycker man ?
    Annars känns det som om man blir låst i ännu mer- .
  • Stjärnöga

    KOllade runt allmänt om kanel... hittade detta på örtblomman.se :

    KANEL
    "Kanel odlas i Asien, Västindien och Sydamerika. Kanel finns som stänger (hoprullad kanelbark) och i pulverform (mald kanel). Används vid bakning i ex pepparkakor och kanelbullar. Kanel stimulerar bl a hjärtverksamheten och andningen, har en starkt bakterie- och svamp-dödande verkan"

    Men som allt så kan det väl antagligen vara giftigt också i större mänger och för känsliga personer.

  • solida

    Ja, allt det där är säkert sant. Men jag kan verkligen intyga att det finns överkänslighet/allergi mot kanel. Eftersom jag själv har det... Det är ju absolut inte livshotande, jag skulle ju inte få andnöd och dö om jag får i mig kanel. Men jag får magont, det är inte psykosomatiskt... utan helt verkligt.

    Även när jag inte vet att det är kanel i nåt så får jag ont i magen, så det kan liksom inte vara påhittat från min sida. När jag var i libanon för några år sen fick jag så fruktansvärt magknip så ajg trodde jag ahde drabbats av salmonella eller nåt. Men sen kom vi på att de har kanel i väldigt mycket mat där, det är inget amn känner på smak eller lukt eftersom de har så mcyket olika kryddor. Och det var ju det jag reagerade på.

    men i mycket små mängder (som i pepparkakor) klarar jag kanel bra. fast jag skulle inte kunna äta tio pepparkakor i ett svep. Men en eller två går bra.

    Oj vilken utläggning om min allergi...

  • Neko

    Ni kan ju testa ge honom yttepyttelite kanel, något korn eller så, för att se om han är allergisk mot det - vågar ni inte kan man kanske testa hos läkare. Annars så är det troligtvis spår av ägg i degen, det verkar inte ovanligt. Tillverkarna behöver inte skriva att det finns spår så länge som det är under en viss nivå men många gör det ändå för säkerhets skull (tex med spår av nötter i choklad). Tycker också att det är tråkigt, gillar ju pepparkaksdeg :) Men man får väl baka själv istället.

  • Frezalo

    Min son är allergisk mot kanel. När han ätit kanel i koncentrerad form, tex på gröt, kräks han och får JÄTTEHÖG feber inom ett dygn. När han ätit tex kanelbullar eller annat med mindre mängd kanel som är "tillagad", har han fått ont i magen och blivit väldigt lös i magen. De gånger han har kräkts och blivit riktigt dålig, har han varit avtrubbad och frånvarande.
    Tycker du ska ta din sons symptom på allvar, för det låter mer som allergi än magsjuka. Särskilt som han redan har allergier. En allergi kommer ju tyvärr oftast inte ensam.

  • Stjärnöga

    Tack för alla svar

    Knepigt nog äter han kanel på gröt.. å ganska mkt dessutom. inte fått ngn reaktion på det. Men ibland kan   det ju iof komma som ett Brev på Posten efter ett tag.....
    ........dessa allergier är underliga.

  • Stjärnöga
    Fick mail från Konsum ang degen:

    Vår pepparkaksdeg innehåller varken ägg, nötter eller mandel och inget spår av detta heller! Pepparkaksdegen går på en helt egen linje i bageriet som bara används till denna deg!

    Innehållet i degen är detta:


    Vetemjöl, socker, veg. fett, vatten, sirap, veg. olja, surhetsreglerande medel (E330, E500), kanel, kryddnejlika, ingefära, salt, emulgeringsmedel (E471, E475), aromämne, vetegluten, mjölbehandlingsmedel (E300)


    Bageriets deklarationer är noga övervakade och följs upp kontinuerligt.

    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    SÅ vad var det han svällde av då? kanske kanelen ändå ?
    Ringt stället han går på för sin allergi, dags för att kolla upp min lilla "mr" igen =)

  • Neko

    Okej, då verkar det inte vara degen i alla fall, vad hette den? Så vet jag vilken som är okej om jag ska köpa någon gång :P

  • Stjärnöga
    Neko skrev 2007-12-07 17:29:20 följande:
    Okej, då verkar det inte vara degen i alla fall, vad hette den? Så vet jag vilken som är okej om jag ska köpa någon gång :P
    Konsums eget märke: Nästgårds
Svar på tråden Allergi mot KANEL ?