• Anonym (ee)

    zoloft+alkohol

    hej alla!

    jag äter zoloft mot ganska så svår ångest och lite tvångstankar.. ingen depression mår jätte bra i övrigt bortsett från dessa problem.

    jag började med zoloft för exakt 2 veckor sedan, 25mg 1 veckan och nu äter jag 50mg.

    snart är det ju jul och nyår och jag vill inte sitta inne eller vara helt spiknykter som jag varit nu väldigt länge. så jag undrar hur alkoholen påverkar en om man är på en ssri-kur? det är säkert olika från person till person men hur påverkar det en?

    drack vanligtvis 10 starköl varje utgång innan jag började med zoloft och kbt så jag är ganska tålig men vad tror ni?

    god jul =)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-10 19:23:20:
    kan tillägga att jag svarar väldigt bra på zoloften hittills fall det skulle vara till någon nytta vid svar.
    (inte lika starka ångestattacker)

  • Svar på tråden zoloft+alkohol
  • Anonym

    Jag vet folk som druckit alkohol och ätit zoloft, och inte fått någon påverkan på behandlingseffekten.
    Men det har då verkligen inte handlat om att dricka sig full för att festa, utan de har tagit ett glas vin till maten, eller tex skålat i champange på nyår..

    Och om man läser på Fass.se så är det inget man rekomenderar...
    "CNS-läkemedel och alkohol: Samtidig behandling med sertralin 200 mg dagligen förstärkte inte effekten av alkohol, karbamazepin, haloperidol eller fenytoin på psykomotoriska och kognitiva funktioner hos friska frivilliga. Trots detta rekommenderas inte intag av alkohol i samband med sertralinbehandling."

    Kolla mer själv under interaktioner på:

    www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=3&UserTypeID=0

  • Anonym (ee)

    tack för svaret

    okej. jag har inte planerat att dricka mej dyngpackad utan mer ta ett par tre öl för att liva upp stämningen bara.

    blir bakfyllan värre tro?
    och sedan tar jag ju zoloften på kvällen..ska nog höra med min doktor hur jag ska göra med det

  • Anonym

    Håller med ovanstående. Läs mer på fass.se. Att dricka några enstaka glas 2-3 st tror jag inte är någon större fara, men när det börjar röra sig om 10 öl som du skrev, då bör du ta dig en funderare.

  • Anonym (ee)

    jag har inte druckit något under kuren än och tänker inte dricka vad jag druckit under tidigare utgångar t.ex i sommras, då utan medicin.

    men nyår är nyår och jag tänkter därför höra efter andras erfarenheter med ssri och alkohol. men som det stod så kanske inte alkoholen påverkar särskilt mäkbart negativt.

    min doktor kommer såklart avråda mig att dricka därför frågar jag här!

  • Anonym (ee)

    bump

    ingen som har några erfarenheter?

  • Schnooglewookiemush

    Jag drack flera gånger under den tid jag åt zoloft. Har aldrig märkt någon skillnad.

  • Anonym (ee)

    hur mycket drack du under kuren och hur mycket dricker du nu idag? (förutsätt att du inte tar någon ssri-medicin längre)

  • Schnooglewookiemush

    Både innan, efter och under kuren har jag druckit lite, mycket och FÖR mycket.
    Har inte sett någon skillnad för fem öre.

    Har dock en kompis som tycker att hon har lättare för att bli berusad nu när hon tar antidep. (dock inte zoloft). Det kan dock vara inbillning, eftersom hon inte märker någon jättestor skillnad.

  • Anonym

    Jag festade mycket när jag åt zoloft. Jag fick ganska ofta minnesluckor. Men jag fick det även innan så jag märkte inte så stor skillnad.

  • Anonym (lindy)

    Jag har ätit Zoloft under flera år och dom gånger jag festade kunde jag uppleva:

    *Minnesluckor
    *Ångest (dagen efter)

    Förövrigt märktes inte ett dugg.

Svar på tråden zoloft+alkohol