E81 skrev 2007-12-18 21:50:07 följande:
Jag har funderat över det där med betald bukplastik - har hört någon gång att människor som gör gastric bypass operation får bukplastiken betald av landstinget om den lösa huden på magen hänger. Kan tycka att det är j***igt orättvit om någon som redan kostat landstinget pengar genom en viktoperation även ska få skönhetsoperationer efteråt betalda. Vet inte om det är så, men det känns inte helt rätt att vi som absolut inte kan rå för vårt häng ska få betala för bukplastiken själva...
Men för viktopererade handlar det sällan om en skönhetsoperation. Då handlar det oftast om att man får så pass mycket hud som hänger att det blir stora medicinska problem som t.ex. svamp därunder. Man får ju inte en operation direkt heller utan man ska iaf stå stabilt i vikt ett par år för att ge huden en chans att dra ihop sig. Det är liksom lite skillnad på att på egen hand gå ner 20 kg än om man då genom operation går ner kanske 60 kg. Det blir garanterat mer överskottshud om man går ner 60 kg på 1-1,5 år. Jag har redan nu ett häng på ca 7-10 cm så du kan ju tänka dej hur mycket huden kommer att hänga om jag går ner 60-70 kg.....