• Svar på tråden Svetlanas Fanclub
  • mejram

Åh, kan du inte skicka över lite studiemotivation, Vero? Det låter så roligt när andra studerar, varför måste jag tappa sugen?

Vab i dag - ögoninflammation. Det är rätt skönt att sitta här hemma i snöstormen och ta det lugnt en dag

Det löser sig sa hon som sket i vasken
  • Mumu

Ja, här är det då ingen snöstorm, det singlar lite fina flingor bara. Så jag har tagit en lång promenad på förmiddagen, och nu försöker jag roa Milla bäst det går innan det är dags att hämta Abbe. Men hon är rätt tjurig, jag antar att hon är trött. Ett kortare sovpass på förmiddagen och ett låååångt efter att vi hämtat Abbe - så ser rutinen ut just nu.

Jag vill också plugga! Men jag tänker inte plugga och jobba samtidigt, och jag vill inte ta mer studielån. Så det blir ju svårt. Och det jag helst skulle vilja bli (om jag inte valde att vidareutbilda mig inom mitt eget yrke) är... barnmorska! Men arbetstiderna och lönerna inom vården är ju inget att hurra för, och dessutom finns det, mig veterligen, ingen genväg från undersköterska. Så det skulle vara tre år till syrra, ett och ett halvt års arbete och sen ett år till barnmorska. Tiden i sig är inget problem, och ekonomin under studietiden funkar, men jag VILL inte ta mer lån, speciellt inte så mycket. Så... om ingen rik en vill sponsra mig så lär jag få vara lärare .

Äsch, det där med Bimsan var bara efter attacken från Flashbackmedlemmarna häromdagen. Bimsan föreslog i en tråd att medlemmar på FL skulle överösa dem med trådar om framfall och förlossningsvärkar, typ. Och det såg jag senare hade citerats inne på Flashback. Men de hånar ju alla som inte tycker lika som dem, så det var väl inte så intressant egentligen. Medelåldern (eller den mentala) är väl kanske inte alltför hög därinne. Jag läser aldrig inne på Flashback, men blev länkad till deras raidtråd, och det var ju rätt intressant att läsa om hur de klappade varandra på ryggen efter att ha kraschat Familjeliv för en stund. Och ännu intressantare att läsa tillbaka i tråden lite, och se hur de nästan pinkade på sig av upphetsning innan raiden ... Säger väl kanske mer om dem och deras liv än vad det gör om oss som är på Familjeliv, som de blir så provocerade av.

Bäst just nu: Super Mario Galaxy
  • Fru H

Vero.. att du orkar! Jag fattar inte hur. Men jag applåderar dig

Å snälla, går det inte att hitta den där länken ni pratar om, eller tipsa mig om hur jag kan hitta den? Nu är jag verkligen nyfiken på att läsa själv

Man ska inte hoppa över mellanmål. Man blir galet hungrig innan middagen och blodsockret rasar ner i tårna. Då kan det bli så att ens barn får titta på Byggare Bob bara för att man helt enkelt inte orkar koncentrera sig på matlagning och handskas med dem samtidigt (och mina två är en handfull numera..) Och så äter man alldeles för mycket middag och blir proppmätt istället. Så nu vet ni det. Glöm inte bort att äta mellanmål!

Vilken trööökig klass jag varit i den här veckan.. Skittråkiga killar som nöter och nöter med sitt dåliga beteende. Tills slut idag gav jag upp. De hade eget arbete på schemat sista timmen och jag gav katten i att ens prata med klassen om ingen frågade mig något. Några gjorde något, andra satt bara av tiden. Men kors i taket, det blev lugnt I morgon är min strategi att konsekvent igonera allt dåligt beteende och bara koncentrera mig på alla som gör rätt. Vi får se om det fungerar. Själv är jag bara glad att det är mins sista dag där i morgon.

Kvack, kvack, kvack. Så säger ankan.
  • fofffoffzoom

Foff vänder idag om och berättar lite roliga nyheter, chefen kom igår och sa att de kommer erbjuda mig fast tjänst när prövotiden går ut i februari. Min arbetskamrat konstaterade snabbt (med glimten i ögat) att: Nu är du gift, har två friska barn, villa, bil, fast jobb och allt innan du fyllt 30 - People hate you... Skrattande

• Pejo

Mumu: ja det kan komma sådan gulliga utsägelser från de små! Vissa betydligt gulligare än andra!

Fru H; Naj, man ska äta på bestämda tider för att hålla blodsockret på rätt nivå. Usch ja...

Vero; Hur får du tid till allt?

Tittar snabbt förbi, Jakob är äntligen feberfri o pojkarna får spendera lite tid hos mormor o morfar så att jag kan ta mig till jobbet. Mannen är ju i Kina så det blir ingen avlastning därifrån förrän på fre kväll.

Var på livstils samtal hos BM igår, tydligen är den nya inskrivningen uppdelad i 2 pass. 1 st livstilssamtal om droger, sprit o tobak o 1 rikig inskrivning.
    Känns lite overkill för mig som inte är förstagångsgravid med livsstilsamtal, men samtidigt så är det ju även flergravidmödrar som inte sköter sin hälsa tillräckligt. Bland annat fick man fylla i en enkät som kändes lite absurd. Hur ofta under senaste året har du druckit så du behövt ta en drink dagen efter för att må bättre? Hur många gånger under året har du druckit så att du inte minns vad du gjort under kvällen? Hur många gånger under 1 år dricker du mer än XX glas/flaskor?
    Shit hade man börjat markera i de rutorna hade jag verkligen känt mig illa ute.

Enl sista mens är jag v9 nu o fick inskrivning till mitten av februari. Frågade även om hur det var med fostervattenprov- men BM ansåg att jag inte hade åldern inne för det om jag inte själv propsade då kunde man hamna i någon kölista. Hennes riktlinjer var >35 - upplyste hon om provet >40 då tyckte hon man skulle ta det. Jag tänkte att jag frågar efter som att man börjar närma sig 35 års åldern. Shit man börjar bli en gammal tanta..

Nä åter till jobbet!!

• Fru H

Gammal tanta kan Pejo vara alldeles för sig själv

GRATTIS foff! Så du hade förbättrat "attityden" eller vad det nu var?

• Mumu

Grattis foff! Det är skönt när det händer nåt positivt efter en lång svacka.

Igår lyckades Abbe få ett klössår och en blåtira på dagis, medans jag var där. Min son var garanterat inte oskyldig i det hela, men den andra grabben var definitivt mer hårdhänt, för på honom fanns inte en skråma. Och upphovet till det hela var - tada! - en annan unges medhavda leksaker. Jag blir mer och mer irriterad på att det barnet har med sig leksaker till dagis VARJE dag, för det är alltid en massa tjafs kring de där leksakerna. Och klart det, när det dyker upp en massa leksaker som inte alla får leka med. De blir ju hot stuff direkt. Eftersom dagis har en policy (som står i deras broschyr) om att man inte ska ta med egna leksaker så tycker jag att personalen är jävligt ryggradslös som inte sätter stopp för det, eftersom det de facto orsakar problem.

Sen var inte Abbe i toppform heller, vilket visade sig på kvällen i form av 39,5 i feber. Så han har varit hemma idag, feberfri men hängig. Vi har kollat på film, spelat tv-spel, kollat lite mer på film och bara myst. Och Abbe har nog aldrig varit så stilla under en hel dag förut, så det märks att han inte varit på topp. Han får vara hemma imorgon också. Det märks dock att han är bättre, samt att han inte rört sig som han brukar, för nu har han svårt att somna. Ligger inne hos sig och viskar hela tiden ...

Själv har jag fått samma sak, så jag är också hängig. Men inte riktigt illa, bara lite så där kulen med muskelvärk, som man kan känna sig ibland. Svärmor kommer över och barnvaktar Abbe nån timme imorgon fm, för jag ska till optikern igen. Milla får nog följa med, för hon ska ändå dras i vagn vid den tiden, så det passar bra.

Bäst just nu: Super Mario Galaxy
  • mejram

Grattis Foff!! Ja, liiite avundsjuk är jag faktiskt på fast jobb och villa, men gift är jag och bil har jag och snart två barn och trettio har jag visst fyllt, ja......

Lite  förkylning på gång här också, tror jag. Det bränner lite i halsen och ögonen är trötta. Bara jag inte åker på Linneas ögoninflammation, även om den nu var väldigt lindrig.

Jag måste också till en optiker. Mina glasögon havererade i förrgår, ena "näsplattan" eller vad sjutton de kan heta sprack och ramlade av. Så de är lite obekväma just nu med metallfästet direkt mot näsan. Man får liksom trycka över dem lite åt det hela hållet. Jag kanske kan tejpa lite, förresten.... Nej, jag får nog pallra mig iväg till optikern, finns inget som ser så fattigt ut som tejpade glasögon, även om det bara är maken som ser mig i dem.

Pejo - oj, vilka frågor. Ungefär som på flyget när man ska till USA: är du terrorist? Har du en bomb i bagaget? Undrar om de som lever så verkligen svarar ärligt? Jag fick ingen sån föreläsning, det enda hon kollade var om jag visste var jag kunde hämta hem livsmedelsverkets rekommendationer eftersom de inte hade några broschyrer kvar. Och så sa hon att fiskrekommendationerna nog kommer att ändras, eftersom det är bättre att äta lite giftig fisk än att inte äta fisk alls. Vilket i efterhand förvånar mig lite, för de får väl inte säga emot rekommendationerna även om de personligen tycker att de är uppåt väggarna tokiga?

Fru H - jag har ett par såna killar i en klass, som fortfarande efter två år håller på att testa mig. Och det i särklass effektivaste sättet att få dem att sluta är att helt ignorera dem - då är det inget roligt att jävlas. Så kör på med din taktik.

Det löser sig sa hon som sket i vasken
  • Vero

Nu har jag jobbat sov-natt, kom till stan kl 12, åt sushi i ensamhet, pluggade 1,5 timme innan jag måste åka hem för att vara hemma till middagen. Imorgon börjar jag 07.45, och nu är jag trööött, så det är sängen som gäller.

• Fru H

Mejram, ja inte vet jag om det fungerade att ignorera.. Jag gjorde det men så blev genomgångarna jag hade igår med klassen störda då och då av deras hojtanden. Jag vet inte om alla hörde vad jag sa alla gånger. Tramset blev inte precis mindre av att jag ignorerade det. Det kastades saker på varandra, man höll på med mobiltelefoner när man inte skulle och flera tjer var precis tvungna att gång på gång gå på "toaletten" i grupp. Jag var säkert en helt värdelös lörare i går, men jag orkade inte. Jag gick igenom allt vi skulle och hjälpte alla som bad om hjälp, men mer än så gav jag dem inte. Nu behöver jag inte komma tillbaka till den klassen mer och här har vi en definitv födel med att springvicka.. Usch, idag är jag jättearg. maken väckte oss halsex med en massa ljus och skrammel, för han hade "glömt bort" att det är studiedag idag på dagis och tydligen var det mitt fel delvis, eftersom det inte stod uppskrivet någonstans. Grrr.. jag kokar! Hade han lysnat på vad jag sagt 18 ggr tex om att vi ska passa på att hälsa på barnens doktor idag eftersom VI ÄR LEDIGA så hade han kanske kommit ihåg. Vi hade definitvt behövt sova till åtminstone 06.00, helst 06.30..

Svar på tråden Svetlanas Fanclub