• Tozza

För oss med barn som inte sover!!!

Hmm..inser att jag har kanske inga tips och komma med egentligen, vår dotter har i stort sett alltid  sovit dåligt och man räknar ju inte med att få sova så mkt första året så vi kämpade på, testade ALLA sömnmetoder, har sen hon var 5mån haft tydliga rutiner dag och nattid, vilket är A och O när det gäller nattning och sömn och har som frustrerade och trötta föräldrar gjort - testat allt och sugit in alla tips. Men det finns ju olika sömnproblem (alla sömnproblem är ju jobbiga för föräldrarna) en del vaknar kanske bara snabbt 5-10ggr/per natt, en del barn är vakna större delen av natten osv. När vår dotter var 1 år sa BVC att nu fick det vara nog (då vaknade hon runt 50ggr/per natt), hon växte inte riktigt som hon skulle (man växer ju på natten i sömnen) och hon var ständigt röd ögd, och efter div läkar undersäkningar för att hitta ev fysiska fel (ont i magen, hals, öron osv) så fick vi hjälp av Barnpsykolog för att se över rutiner och få hjälp att styra upp nätterna. Det har väl hjälp lite men efter ytterligare sex månader så sov vår dotter en bra natt iaf 3-5timmar (ja, kanske inte i sträck men ändå...) så nu får hon sömnmedel så hon sover iaf oftast 19-00 isträck sen vaknar hon (trots sömnmedel) och börjar skrikandet fram till 05:00 då vi jar morgon och går upp här. Men det är riktigt bra för att vara vår dotter och för oss känns det toppen att nu iaf få sova 3-4 timmar isträck på dygn!Glad Nu ska hon snart operarea bort halsmandlarna för att se om det hjälper henne att sova bättre, jag vågar inte hoppas - för om inte det här hjälper så vet jag inte vad vi gör. Vi kan juinte ge henne sömnmedel hela livet och man undrar ju VARFÖR hon inte sover, av nån anledning har hon ju "svåra sömnrubbningar" som det heter.

Men det jag kan tipsa om man verkligen har stora sömnproblem så är det fasta klara rutiner, träffa en barnpsykolog och givetvis att man delar på nätterna - man är inte människa när man aldrig får sova.

Alizia - AIK - Ab imo pectore
  • Tozza
    Applemum skrev 2007-12-18 12:44:24 följande:
    Vad skönt att inte vara ensam!!!Tyvärr blev det ingen sömn inatt heller . Snacka om att det är viktigt att man är på samma linje... mamman å pappan... Har hela tiden misstänkt att min kille inte har tålamod att gå fram å tillbaka vaer 5-20 min mellan kl 1-6. Men så inatt ville han avlasta mig men började ifrågasätta metoden efter 30 minuter!!! Mitt i natten! Å irriterande eftersom man ska komma på samma linje INNAN man börjar å särskilt inte diskutera mitt i natten skittrött som man är... Min kille är en fantastisk pappa men är blödigare (positivt OCH negativt) han vill trösta och tycker mer synd om Hjalle även om vi hör att det är arg han är. Om det semn inte funkar för min kille att trösta så blir han sur (stött tror jag). Jag är hårdare och tycker inte synd om utan kan gå in i rummet och vara vänlig men inte blödig säga "natti, natti sov så gott" och ha tålamod med att göra det vänligt om o om o om o om o om igen natten igenom...Trodde att vi befann oss i kulmen men så började grannarna ovanpå dunk i golvet (vårt tak). SKITHÖGAR!!! La ett kort i deras brevlåda idag: Försökte vara vänlig men ändå syrlig... Förstår att barngråt kan störa och misstänker man att ett barn far illa så får de gärna knacka på dörren eller för tusan ringa soc. Men att dunka hårt i golvet !!! Vad hjälper det??? Blev ma o ledsen på min kille, förbannad över grannarna och övergick till att åter sitta å krama handen, smeka ryggen, puffa på rumpan 20 minuter i taget och med 20 minuters intervaller!!! Min kille kunde somna om och jag satt å grät. Klockan 7 sov han äntligen mer sammanhållet å då vakna Rut (tre mån bebisen) och var hungrig!!! My Lord! Ska dock försöka bita samman o inte ta upp en diskussion nu m min sambo eftersom det alödrig blir bra när båda är trötta!lillaludde: Var din lillkille två år när han slutade med dagsluren? Å vad skönt med snutte (är det snuttefilt?)bnm: Jag KÄNNER IGEN MIG!!! Fram tills lillasyster föddes har han fått komma över till vår säng framåt mrgonkvisten men sen kunde ju inte det fortsätta eftersom han mer eller mindre mosade lillan av kramar och gos Aurora: Stackare om det fortfarande är jobbigt!!! Går dina barn på dagis? Hoppas innerligt att när den dagen kommer så blir det bättre!Tozza: Är väldigt emot sömnmedel men vad gör man inte? En hel familj som faller samman av sömnbrist är ju värre!!! Har ventilerat sömnen med bvc vid varje tillfälle... Ska kanske be om fler åtgärder nu. Det är nog en ide att vi alla (min kille, jag å Hjalle) får snacka igenom sömnen med psykolog. kram till er alla
    Jag kan nog säga att ingen förälder frivilligt vill ge sitt barn sömnmedel, men när man i ca 4 mån testat ALLA olika sömnmetoder och efter ytterligare 6mån med div möten varje vecka med barnpsykolog och div läkarundersökningar och alla säger att det finns inget annat vi kan göra för er mer än att eran dotter ständigt är inlagd på barnkliniken under ett tag för sömnobservation och för avlastning och testa Theralen (sömnmedel) Vårat "sömnteam" ville för 6mån sen ge sömnmedel men vi sa nog som de flesta - vi vill testa allt utom det först! Nu stod vi i ett läge där vi inte klarade mer och läkare mm stod hjälplösa, så vi testade sömnmedel, men som sagt så är det ingen universal lösning och för vår dotter hjälper det ju inte så mkt, men hon sover iaf några timmar isträck ibland.

Jag hoppas att det löser sig för er, som sagt så måste man vara överens innan om hur man ska göra och rutiner är allt när det gäller sömn har vi lärt oss under resans gång - och en rutin tar kanske ett tag innan den sätter sig och ger resultat (vi har försökt med att få till en bra nattning nu i 6mån och verkligen varit konsekventa och nu äntligen så somnar hon själv i sitt rum utan gråt! Så nu ser man att det var värt alla tårar och all frustration....)

Lycka till!
  • Tozza

Vår dotter har gått på dagis och för vår del har det inte varit någon skillnad. Men sen har ju hon som sagt konstaterad "sömnrubbning" och många av dom vi träffat på ang vår dotters sömnproblem sa att det antagligen skulle bli bättre när hon började på dagis iom att hon skulle bli mer aktiverad osv. Så det kan nog säkert bli så för en del?

Är det nån av er här som har sådana barn som har ordentliga sömnproblem och träffar läkare, psykolog mm för det och får hjälp?

• Tozza
    Mamma till bröderna bus skrev 2008-01-01 21:56:04 följande:
    japp, vi har träffat läkare, som inte hittade något fel, men som funderade på om vi skulle ge sömnmedel ( vilket inte vi ville), vi fick stöd av bup, en av sköterskerna på bvc städde oss, sen fick min son ett par anfall då han svimmade, vi fick då träffa en barnneurolog ( felix har något som heter affekt kramper, vilket är helt ofarligt, men man kan säga att han "fastnar i gråten" så att han håller andan och svimmar) denna underbara läkare tipsade oss om omega3 och det hjälpte på vår lilleman.. men nu är han ju sjuk, så lite nervös är man ju...
    Vad fick ni för råd hos bup? Vi har oxå varit på div läkarundersökningar och de hittar inget fysiskt fel till varför vår dotter inte sover, hon är 1½år och har stora sömnproblem - har haft sen hon föddes, men första året räknar man ju inte med att få sova så vi trodde att det skulle vara så. Vi har i över 6mån gått till en barnpsykolog varannan vecka för att se om hon kan hjälpa oss, både Alizia och vi föräldrar, för man är inte människa när man inte får sova. Men vi har gjort allt vi kan och både barnläkarna och barnpsykologen står frågande. Vi har efter att det stod mellan att lägga in Alizia på barnkliniken på heltid eller prova sömnmedel, provat sömnmedel i 10dagar först för att "bryta sömnmönstret", vilket inte hjälpte nått vidare. Vi fick efter ett tag igen prova 10dagar till - inget resultat, mer än att vi som föräldrar höll på att gå under och Alizia har inte växt och "haft ork" till att utvecklats motoriskt osv. Nu får hon städigt sömnmedel, inget jag tror nån förälder vill ge sitt barn, men på det sover hon iaf 2-3timmar isträck vilket är underbart!

Som sagt har man inte varit i den här sitsen utan "bara" har vanliga sömnproblem så är det svårt att förstå. Jag blir arg när folk (speciellt de utan barn som vet om våran sits) klagar över att de bara fått sova 5timmar/dygn - 5 timmar för oss isträck skulle vara underbart. Vi räknar inte med att Alizia nånsin ska sova 8-10tim/dygn, men vårat mål är just 5-6timmar isträck.

Nu på måndag ska de ta bort min dotters halsmandlar, ev kan det vara det som stör henne så att hon inte kan sova. Vi har varit hos massa expert läkare och en av de tyckte att halsmandlarna såg lite stora ut så att det var värt att ta bort dom. För mig känns det som en chansning, men dom är ju experter och ska ju veta vad dem pratar om. Vi får väl se om det hjälper. Jag vågar inte hoppas, gör jag det, och vi om 3veckor fortfarande står där vi är idag vet jag inte vad vi gör. Men vi har jätte bra "team" omkring oss med BVC, barnkliniken och barnpsykolog.

Så mitt råd är att om ni inte känner att ni orkar, be om hjälp att styra upp situationen. Vi trodde som sagt att det var normalt att barnet inte sov så mkt (första barnet å allt) och bad aldrig om hjälp, men BVC var uppmärksamma och såg att allt inte stod rätt till och skickade oss vidare.

Lycka till!
  • Tozza

Ska väl säga ang sömnmedel att det är ju som sagt inget man ger sitt barn bara sådär, för 6mån sen sa barnläkaren vi träffade första gången i samband med det här att han ville ordinera sömnmedel - vi totalvägrade. Innan det hade vi testat alla kurer osv, men kände att vi ville prova ALLT annat än sömnmedel. Så det blev en massa undersökningar, både fysiskt och psykiskt osv. Men när de inte hittat nått på 6mån sa "teamet" att dom inte kunde hjälpa oss mer utan rådde oss att ge sömnmedel för att bryta sömnmönstret - vi vägrade först igen. Men efter mkt prat med olika läkare osv så insåg vi att vi hade inget val.

Haha, nu sitter jag och försvarar mig igen, men det är så många som hoppar på oss ang sömnmedlet som absolut inte varit i den här sitsten med att inte få sova och vad det innebär, och det är ju inte för vår skull vi vill att Alizia ska få sova, utan för hennes skull.

• Tozza
    lillis05: Jag håller med dig fullständigt om all du skrivit ovan.

Har man testat allt, alla metoder, strikta rutiner (som är väldigt viktigt har jag fått lära mig av barnpsykologen), fått div undersökningar av läkare för ev fysiskt fel, så är det kanske inte "vanliga" sömnstörningar. Det finns hjälp att få både till barnet och föräldrarna!

Sen så är självklart "vanliga" sömnstörningar nog så jobbigt för dom som har det, efterssom man som människa inte är van vid så lite sömn.

Nu är Alizia genomförkyld och hostar segt slem, ja det var den natten.....  Är jätte orolig att vi inte ska kunna göra operationen av halsmandlar och ev polyper på måndag!

Hoppas att Ni sovit gott!
  • Tozza

Alizia var oxå väääldigt nära att hamna på blocket inatt, eller morse. Vid 04.00 vägrade hon sova mer (hade då trots sömnmedelet varit vaken 5-6ggr redan), vid 05.00 när mannen gick upp satt hon i vår säng och "sjöng" Lilla Snigel akta dig.... Måttligt glad mamma hade hon då....  Men sen är hon ju som sagt sjuk så då kan man ju inte förvänta sig så mkt.

• Tozza
    pasadena: Nää visst har man svårt att tro att det ska vara så här. Vi har träffat barnpsykologen i över ett halvår (typ varannan vecka) och hon hävdar varje gång jag säger att det inte är normalt (för visst frågar jag det varje gång vi ses), att "visst är det inte vanligt att barn sover så här, men det är inte ovanligt heller, hon säger att hon istort sett hela dagarna arbetar med föräldrar och barn som har sådana sömnproblem som vi"

Samtidigt så försöker vi ju reda ut om det finns något fysiskt eller psykiskt som kan vara boven. Det första var ju rutiner, en del är mer känsliga för om man inte har strikta rutiner hela dagarna, speciellt vid nattningen och hur man gör på nätterna. För oss hjälpte det en hel del, vi tyckte att vi hade rutiner och har haft sen Alizia var 5mån (mat och sovtdier, coh gjort likadnat vid nattning mm) - men barnpsykologen styrde upp dom mer, och framför allt hur vi skulle göra på nätterna - för tillslut stod vi och inte visste vad vi skulle göra när hon vaknade för 22:a gången den natten. Vi pratar även mkt om allt runt omkring, om det kan vara nått där som stör, vilket det kan ha varit för vår del (vi har flyttat 2 ggr, bytt dagis 2 ggr osv). Men den största hjälpen barnpsykologen ger är stöttning och peppning, ser till så vi inte vacklar. Det blir nästan som 1,5 timme familjerådgiving, för jag och min man kan oxå älta av oss allt det man funerat på under veckan (det blir ju en hel del slitingar när man aldrig får sova)

Vår barnpsykolog är min idol!
  • Tozza
    Tvillingmamma2007 skrev 2008-01-04 23:24:39 följande:
    Vad är det för droppar?
    Theralendroppar är ett sömnmedel som barnläkare kan skriva ut vid väldigt svåra sömnproblem.

Det är inget mirakelmedel, men våran dotter  (1½år) får det varje kväll och sover då iaf oftast 3-4 timmar isträck efter det. Men visst vaknar hon även med sömnmedel men inte lika ofta. Så för oss har det varit räddningen.

Nu är vår dotter sjuk, feber, hosta och inatt kräktes hon oxå så då ger vi inte sömnmedel - och det resulterar i att vår dotter sovit ca 1 timme på hela natten - ja vi föräldrar oxå då. Så jag sitter här i pyjamas med en dundrande huvudvärk och vet inte vad vi ska ta oss till. Hon skulle ju operera bort halsmandlar och polyper på måndag (läkarna tror att det kan vara det som stör hennes sömn) men det kan vi ju inte nu.... När ska det bli bra?

Ang skpetiska läkare osv, vi träffade en barnläkare på barnkliniken när BVC skickat oss dit för de ville att läkarna där skulle göra en ordentlig undersökning på Alizia för att utesluta fysiska saker som stör sömnen - och den manliga läkaren säger "en del barn sover inte, och det kan man inte räkna med hela tiden, de har sina perioder när de vaknar upp till 10ggr per natt" Varpå vi meddelade att den här "perioden" hade varit från hon var 8mån till hon var 13mån och hon vaknar inte 10ggr/natt snabbt och somnar om, utan kanske 25-30ggr/natt. Då tyckte han att vi inte gav tillräckligt med närhet utan hon skulle sova i vår säng och vi skulle ta upp henne så fort hon ville vara i vår famn och vi skulle krama henne mer - Vi kramar henne massor, har massor närhet (självklart!) och HON SOVER INTE BÄTTRE I VÅR SÄNG - har aldrig gjort! Vi sa att vi träffade barnpsykolog och han tyckte vi skulle fortsätta med det om "det gav os nått" men dom kunde inte hjälpa oss. Sen var vi där 6mån senare, med samma problem. Synd att det inte var samma läkare så skulle han fått se på "sin period som går över". *grrrrr*

Nää dax att ta på sig nått annat än pyjamas och försöka överleva dagen för att framåt 18.00 börja få ångest för natten *vaddå pessimist?!*
  • Tozza
    michiara skrev 2008-01-05 11:45:37 följande:
    min dotter hade oxå Theralen från att hon var 1 till 5 kanske, sen fick hon Melatonin och nu har hon både Theralen och Melatonin (from igår)
    Finns det något fysiskt eller psykiskt till varför din dotter har sömnrubbningar och fått/får theralen och melatonin? Här har de ju inte hittat nått (än), men skasom sagt ta bort halsmandlar och polyper för att se om det kan vara det som stör.

Hur mkr droppar theralen har ni gett som mest?
Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!