För oss med barn som inte sover!!!
Hmm..inser att jag har kanske inga tips och komma med egentligen, vår dotter har i stort sett alltid sovit dåligt och man räknar ju inte med att få sova så mkt första året så vi kämpade på, testade ALLA sömnmetoder, har sen hon var 5mån haft tydliga rutiner dag och nattid, vilket är A och O när det gäller nattning och sömn och har som frustrerade och trötta föräldrar gjort - testat allt och sugit in alla tips. Men det finns ju olika sömnproblem (alla sömnproblem är ju jobbiga för föräldrarna) en del vaknar kanske bara snabbt 5-10ggr/per natt, en del barn är vakna större delen av natten osv. När vår dotter var 1 år sa BVC att nu fick det vara nog (då vaknade hon runt 50ggr/per natt), hon växte inte riktigt som hon skulle (man växer ju på natten i sömnen) och hon var ständigt röd ögd, och efter div läkar undersäkningar för att hitta ev fysiska fel (ont i magen, hals, öron osv) så fick vi hjälp av Barnpsykolog för att se över rutiner och få hjälp att styra upp nätterna. Det har väl hjälp lite men efter ytterligare sex månader så sov vår dotter en bra natt iaf 3-5timmar (ja, kanske inte i sträck men ändå...) så nu får hon sömnmedel så hon sover iaf oftast 19-00 isträck sen vaknar hon (trots sömnmedel) och börjar skrikandet fram till 05:00 då vi jar morgon och går upp här. Men det är riktigt bra för att vara vår dotter och för oss känns det toppen att nu iaf få sova 3-4 timmar isträck på dygn!
Nu ska hon snart operarea bort halsmandlarna för att se om det hjälper henne att sova bättre, jag vågar inte hoppas - för om inte det här hjälper så vet jag inte vad vi gör. Vi kan juinte ge henne sömnmedel hela livet och man undrar ju VARFÖR hon inte sover, av nån anledning har hon ju "svåra sömnrubbningar" som det heter.
Men det jag kan tipsa om man verkligen har stora sömnproblem så är det fasta klara rutiner, träffa en barnpsykolog och givetvis att man delar på nätterna - man är inte människa när man aldrig får sova.