• siabellon

För oss med barn som inte sover!!!

behöver ett råd! Vår kille som är 6½ mån har sista 2 månaderna sovit väldigt dåligt på nätterna(dagarna sover 3x40 min o det är ju också lite men skit i det nu ).han somnar vid halvsju-halv åtta o sover sina 40 min sen måste JAG in o söva om honom. Min man får så gott som aldrig göra det nu(har funkat förut). jag behöver oftast inte amma honom utan det räcker att jag tar upp honom o vaggar honom lite. Han sover tillsammans med mig i dubbelsängen. sen vaknar han igen efter en halvtimme-timme hela natten o ska ha bröstet eller vaggas. ibland an det va oftare t o m! Jag o min man hade delat upp det förut så att han tog tors, fre o lör natt med utpumpad mjölk att ta till men nu funkar det inte alls, lille gråter o gråter o gråter -timme efter timme tills varken jag eller min man orkar se honom så där. Han har provat allt, gått med honom i famn, i sele, ge honom mat, lägga honomi vagnen, legat bredvid o klappat/smekt o buffat men det är bara mig (o tuttarna)han vill ha.
    Nu till vårt dilemma: ska vi ta en natt när jag inte kommer till undsättning när han gråter? För att se om det kan hjälpa eller tror ni att vi ger honom men om vi gör så? Är det en period eller kommer vi att få ha det så här om jag fortsätter gå till honom så fort han vaknar? typ att vi vänjer honom med det. GUD, jag blir tokig! Håller ju på att gå under av all sömnbrist o jag tycker synd om pappa som gång på gång bli ratad.
    BLIR det bättre? Hur skulle ni göra?
    Psst: han tar inte napp o han äter både mat o får gröt på kvällen

• siabellon

tycker ni att vi ska låta pappan ta en natt även om det kommer betyda gråt i flera timmar? han kommer inte att låta vår son(6½ mån)ligga själv utan gå runt eller ligga bredvid hela tiden. vet inte hur vi ska bryta det hela annars. Det är bara bara jag som gäller o det är tröttande!

• siabellon

SHN-är det pantley´s? jag har den svenska versionen av boken men jag vet inte om jag läst där att det är pappan som börjar. kan iofs bero på att jag läst boken i ett sömnlöshetstöcken......
    Berätta gärna hur man går tillväga - jag tar tacksamt emot alla tips o råd!
    Är ju emot att han ska behöva gråta men det hela börjar urarta känns det som. förut har pappan kunnat ta honom på nätterna o gett honom urpumpad mjölk men nu är det tvärstopp. O det vi tydligt kan se är att han är mer arg än ledsen när han gråter. fast det låter lika hemskt iaf.........

• siabellon

nattens hjältar - den var bra! för så är det ju faktiskt! Önskar att vi kunde göra en sån uppdelning som ni gör från kl 6 men min man sticker till jobbet strax efter sex. på helgerna försöker vi iaf att jag får sova några timmar(med öronproppar i annat rum). ska nog låta pappa ta natten trots allt skrik. kanske bara en vanegrej för pojken.......
    visst är det ändå skönt att höra att det finns andra som har liknande problem? annars tycker jag bara jag hör att deras barn sover nonstop 18.00 -09.00 typ...

• siabellon

Har skrivit om vår nattmarodör tidigare i veckan här. måste bara få säga att vår kille som i två månader har varit omöjlig på nätterna(tuttat minst 1 gång timmen ibland varje kvart!)i går somnade kl 18.30, sov till 22.30(gissa om vi sprang som tättingar för att se om han levde, vi är ju inte precis vana att han sover så länge utan ett ljud), ammades, somnade om, sov till 2.30 då han ammades igen o sen sov till 6! Fy fan vad skönt det var! Tänk om man hade det så här jämt, då är det ju ingen match att ha bebis!
    Jag tror ingenting inför natten, det har jag slutat med för det skiter sig alltid. istället lever jag på att han faktiskt kan sova bra emellanåt!
    SÅ GLAD!Gott nytt år från en som känner sig rätt utvilad för en gångs skull!

• siabellon
    Pysseltjejen skrev 2008-01-01 22:14:55 följande:
    Tänkte bara säga, om vi ändå är inne på lite sovmetoder.Vi körde "stolmetoden" på vår kille när han var 7 månader och det fungerade verkligen alldeles utmärkt, han lärde sig att somna själv och somna om själv efter ca 1 vecka. Tycker det var en ganska snäll gråtmetod. Vi provade 5 miunters och det var totala katastrofen...han kräktes den 3:e natten så fort man la han i sin säng..så inget för oss. Men stolmetoden fungerade jättebra och han blev trygg i sig själv att somna på egen hand.Som sagt, han sov bra tills han var 16 månader, sen började kalaset..i samband med att vi gick över från att sova 2 ggr per dag till 1 gång. Nån mer som har märkt att sömnstrulet började i det sammanhanget??
    Måste bara fråga vad stolmetoden är för nåt?
    Vi försöker att få vår kille att somna själv genom att vagga honom i famnen som vanligt o när han precis håller på somna så lägger vi ner honom i sängen. så fort han blir ledsen tar vi upp honom o lugnar o vaggar igen tills han så gott som sover o så kör vi så tills han inte protesterar mer. men inte sover han bättre på nätterna för det.......men vi tycker det är en skonsam metod o hoppas det ska ge resultat på sikt.
    Det är så jobbigt för nu är det nästan så man börjar snegla på 5mm o tycker den låter rätt okej fast vi egentligen är fetmot den! usch!
    ibland känner jag att det bara är att lägga ner alla försök med olika trix o metoder o kurer o acceptera att man inte kommer få sova bebbens två första år......det har ju redan gått 7 månade o här sitter jag trots allt o lever! Min dotter som är 10 idag var likadan o hon sover bra sen en 7-8år tillbaka!
  • siabellon

pysseltjejen:
    Tack för förklaringen! Som du skriver så är det nog iinte så bra att vagga honom till nästan sömns men tanken är ju att han ska somna in ordentligt i sin säng o vi hjälper honom nästan ända fram. men sen har vi pratat om att lägga honom i sin säng o låta honom vara där tills han lägger sej o somnar o vi ligger bredvid i dubbelsängen så han ser att vi är där hela tiden. det är ju lite som stolmetoden du beskriver, i princip i af.
    Man blir galen av sömnbristen alltså! min kropp har börjat strejka också. i går natt när jag o min man skulle bytas av funkade inte mitt ben! det bar inte o jag kunde inte resa mig upp!FATTA vad läskigt! Som tur var så gick det över efter ett par minuter men ändå.
    Nu är vår kille sjuk(igen) så just nu kan vi inte köra några trix men så fort han blir frisk så kör vi!

• siabellon
    Fusion skrev 2008-01-04 10:43:48 följande:
    Ibland undrar man vad man har gett sig in på ,men varje gång man får ett leende tillbaka så uppväger det allt..
    Det är ju precis så det är! Man kan vara så uppgiven på natten o vilja sälja honom på loppis tom o så blir det morgon o man får världens leende av den lille marodören, då spelar ingenting nån roll!

• siabellon

vet inte om det var idenna tråd jag skrev om att min kropp börjat strejka men så är det faktiskt o jag kopplar det direkt med sömnbristen. En natt bar inte mitt ena ben hur jag än försökte stödja på det! otäckt! Sen är det som nån skrev att det inte går att föra ett normalt samtal med en vuxen, jag hänger liksom inte med riktigt. på öppna förskolan skulle jag uppge min sons namn o skulle berätta hur det stvades - men jag visste inte! JAG VISSTE INTE HUR MAN STAVADE TILL MIN EGEN SONS NAMN!
    HU!

Tänk en natt för inte så länge sen somnade han 18.30, sov utan uppvak till 22.30 då han fick amma, somnade o sov till 2.30 utan ett knyst emellan! Ammade igen o sov till 6! Fy fan vad skönt det var! Tänk om det var så jämt! Vad enkelt det skulle vara att ha bebis då! Sen att jag låg o halvsov för att jag är så van att va vaken är en annan historia.......

• siabellon

Kommer inte ihåg när detta var men det kan ha varit när jag var gravid på slutet(o inte sov nåt då heller för nattmarodören!!!!!!!). höll på att lägga in tvätt i maskinen o när jag skulle fylla på tvättmedel så hittade jag inte facket för det! Det fanns bara inte där det brukar vara - tills jag upptäckte att jag stod o matade torktumlaren med smustvätt.......
Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!