• Jamson

För oss med barn som inte sover!!!

Jag ansluter mig..
    Dottern har haft svårt att sova sedan hon var 6 månader men de sista veckorna slår alla rekord.
    Hon vaknar varje timme och somnar inte förränvid 4-5 och sover då max 3 timmar oftast 2.
    Jo just det, jag har börjat jobba nu också, vad roligt!!!!
    Är så förbannat trött och less att jag inte vet vad jag ska göra.
    Hon vaknar hela tiden och kommer inte till ro igen.
    Vad ska man göra?

• Jamson

Hon somnade 19.30 vaknade 20.10, var vaken till halv 9, somnade då om och sov tills vi gick och lade oss klockan 22.45, vaknade ammades, somnade om till 01, då hon vaknade igen,somnade om vaknade 3, 4, halv 6 och sedan halv 9.
    Och då tycker jag ändå att det var en rätt bra natt...men när jag läser det nu så förstår jag att det inte är så.
    Varför sover hon så bra på morgonen och inte på natten?

• Jamson

Hon somnade 19.30 vaknade 20.10, var vaken till halv 9, somnade då om och sov tills vi gick och lade oss klockan 22.45, vaknade ammades, somnade om till 01, då hon vaknade igen,somnade om vaknade 3, 4, halv 6 och sedan halv 9.
    Och då tycker jag ändå att det var en rätt bra natt...men när jag läser det nu så förstår jag att det inte är så.
    Varför sover hon så bra på morgonen och inte på natten?

• Jamson

Igår natt sov Majken jättebra, hon somnade för natten vid22 sov till 01, vaknade fick tutte, somnade om och sov till 05, fick tutte och somnade om till 08.15!
    Det kanske är nya tider på gång??
    Har även lyckats få i henne 1 dl välling ikväll, hoppas att hon sover tungt på den.
    Nu somnade hon 20.15 utan stora scener.. håller tummarna!

• Jamson

till Fusion och alla andra,

Nu har jag helt lagt om stilen och det funkar än så länge.

Jag har accepterat att dottern inte sover bra om hon läggs tidigt, d v s 19-20 då alla barn ska sova enligt alla förståsigpåare,

Lägger jag henne vid den tiden så vaknar hon varje eller varannan timme till klockan 04-05 då hon sover ett pass på 3-4 timmar.

Nu får hon vara vaken till 22-23 beroende på när jag går och lägger mig, jag ammar henne till sömns och då sover hon till 3-4!!! får tutte somnar om till 8-9 tiden.

Vilken skillnad!

Hon sover alltså nu en extra stund vid 17, cirka 30 min.

Hon är nöjd och glad och det är jag också.

Peppar peppar för att det håller i sig.

Hoppas att ni också hittar ert barns rytm.

Så här sov hon innan hon var 6 månader, men då skulle vi bli strukturerade och införa fasta tydliga sovrutiner, med fullständigt kaos som följd i 5 månaders tid.

Alla barn är olika, så enkelt är det.

• Jamson

hur ändrar man så att jag inte får en rad emellan varje rad...?

inlägget ser konstigt ut?

• Jamson
    Fusion skrev 2008-01-16 10:15:59 följande:
    Man blir ju mest så frustrerad när han under dagen har sovit kanske 3 X 30 minuter och sen runt 20 är han trött så att ögonen står i kors , lägger honom i säng tar väl 5 minuter så sover han så sött 1 timma senare vaknar han och utan att öppna ögonen ligger han bara och skriker går inte att trösta han utan det tar 15 minuter så är han lugn och somnar om igen , sover ytterligare 1 timma sen är det likadant igen , sen senare under natten blir det oftare och oftare..Det konstiga är ju att han verkar inte vaken till en början utan far omkring och skriker i ett sömnigt tillstånd och absolut inget hjälper.. har en natt varit skapligt bra så tror man att det kanske är på väg att vända men bara för att märka att natten efter blir mycket jobbigare...
    Killen är helt klart övertrött...

Kan ni få honom att sova längre turer på dagarna?

Konstigt att man har så mycket råd till andra när man själv sliter sitt hår i desperation....:)
  • Jamson
    Fusion skrev 2008-01-16 10:36:44 följande:
    Visst är han övertrött , men han vill helt enkelt inte sova mer, ända gångerna han sover längre på dagen är om vi är iväg och åker bil eller springer runt i affärer då kan han sova både 3-4 timmar på en gång , men då rör det sig hela tiden och ljud runtomkring så det är väl det , men det funkar ju inte i längden att åka bil eller springa runt och handla varje dag..
    Jag förstår det...
    Sover han bättre nattetid när han sovit bra på ´dagen?
    Om du skriver upp exakt hur han sover dag som natt, ser du något mönster då?
  • Jamson

Varför skrev jag överhuvudtaget att det verkade fungera????
    Man ska bara hålla tyst om något börjar gå vägen.
    Hon somnade 22.30, vaknade 23.30, 01. 02, 03, och sov sedan i o f s till 8 men i alla fall!
    Tyst min mun får du socker!

Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!