Inlägg från: Kickans mamma |Visa alla inlägg
  • Kickans mamma

För oss med barn som inte sover!!!

Jag hade en son med svår sömnrubbning vi var på BUP på sömnsamtal i grupp o enskilt tillslut efter 3 mån körande med en kur jag fick av barnläkarmotagningen så sover han. tänkte jag kan iaf berätta hur vi gjort kanske kan hjälpa ngn. Wincent var 1½ år när vi började köra dem men det hade ju gått tidigare med. Han hade reflux o hade iaf fått medicin och nu var det bara sömnproblemen kvar.

Han sov på madrass på golvet då spjälsängen satt skräck i han efter alla försök o få han o sova. Sköterskan tyckte han skulle få välja ett gossedjur i affären eftersom han inte var särskillt intresserad av sånt gick han bara fram till nallarna rörde vid en Heffaklump och gick vidare mot roligare saker. Men jag tog heffaklumpen eftersom den hade lite mysigt hår på huvudet han skulle kunna "dutta" eller dra i ansiktet med många barn gillar ju sånt.

Jag sov på egen madrass bredvid hans då hon itne tyckte vi skulle ligga för nära varann. Varje gång han vaknade gav jag han heffaklumpen och sa samma sak. Det är natt Wincent ska sova, krama Heffa.så gjorde vi uppemot 20 ggr per natt. tillslut kunde jag fytta in till sambon igen och gick in de gånger han vaknade då kanske det var 4-6 uppvakninga per natt. ibland fick jag stanna kvar lite. sa absolut inget annat.

Tillslut bara fungerade det. Han vaknar oftare än storasyster på nätterna men det är absolut inga problem längre.

Viktigt var också att det skulle va ett favorit gossedjur som man inte leker med utan det var bara till sängen man hade den. När han hade börjat sova så har han fått ha den oftare.

Hoppas det kan hjälpa ngn.

• Kickans mamma

Theralen är det sömndroppar Det var vi också påväg att få i så fall. Nör han började på dagis så förstod de itne hur illa han sov eftersom han alltid var på bra humör där. Men efetrsom vi sa att han sov kasst så såfort han gnölade där tyckte de han var trött och la han för att sova det gjorde ju inte saken bättre att han sov 9-10 12-13 och 16-16.20 gissa om vi fick en vaken kille då jag vet inte hur många samtal jag fick ha med förskolan. fick tom brev från läkaren att nu gäller det att de håller det vi säger de ska hålla.

Jag håller tummarn för att de vänder för många av er snart och har ni några frågor om hur vi gjorde så fråga gärna i min gästbok eller nått.

• Kickans mamma

Vad har ni testat för att få dem att sova?

• Kickans mamma

Det jag tänker när man läser att alla provar olika metoder och kurer är nu när man är ur det själv att man inte ska ge upp så snabbt för oss tog det 3 mån att bryta mönstret helt. det tog iaf 3 v innan vi märkte ordentligt att det var påväg åt rätt håll. jag tror att hittar man ngt som verkar va ngt för en och sitt barn ska man nog köra det o det stenhårt i iaf 2-4 veckor för att se att det går åt rätt håll de jag pratade med på barnläkarmotagningen sa ge det iaf 2 v o sen sa hon när 2 v gått det var nog för kort tid han har vart "rubbad" så länge så det behövs mer tid ge inte upp... o vi fortsatte....likadant hela tiden det var mest jag som körde eftersom jag var den som var hemma. han tog dock vår stora tjej....

• Kickans mamma

Jag vet inte hur era barn är förövrigt, eftersom jag inte läst hela tråden men barn som skriker mkt på nätterna och kanske kräks mkt tycker man ska höra efter om det inte kan va reflux, barnen kan öka bra i vikt trotts att de har reflux.

Fusion jag tror inte så många kommer ge din son lugnande än eftersom han är så pass liten.

• Kickans mamma

Carro det låter sommin wincent svarar gärna på frågor!  Wincent var 18 mån vid behandling och sen tog det 3 mån med sömnkur innan han började sova

Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!