• Kliff

För oss med barn som inte sover!!!

Hej! En fråga till er erfarna m barn som inte sover! Vår dotter är 1½ år och sover 9-10 tim/dygn, vilket väl borde vara för lite...?

Vaknar ca kl 08.
    Sover 1-1½ tim mitt på dagen.
    Går och lägger sig vid 18.30-19-tiden. I vanliga fall hennes läggtid f natten. Är jättetrött.
    Vaknar ca 20. Jättepigg. Går absolut inte att få att sova igen. Uppe med oss, och hur glad, pigg och charmig som helst.
    Somnar med mig kl. 23-24.

Så här har det varit i ca två månader. På bvc sa de bara att "det hör åldern till".

Vad skulle ni gjort? Avvakta och se om det är en tillfällig fas som (snart) går över?

• Kliff

...ska tillägga att hon vaknar ca tre ggr på natten/morgonen för att amma dessutom.

• Kliff

Pysseltjejen: Tack så mkt för dina råd och synpunkter!

Hon somnar mitt på dagen, ca 11.30-12, och sover då 1-1½ tim.

Vad gäller nattamningen håller jag på att fasa ut den. Har gått från fyra, ibland fem nattsnuttningar till två-tre. Så hon kan somna utan att få snutta. Och hon har aldrig somnat med bröstet i munnen.

Tycker absolut att ditt förslag låter rimligt, ska fundra på det och se om det är ngt vi kan/ska genomföra!

• Kliff

Pysseltjejen: Ja, du kanske har rätt - hon har förskjutit dygnet lite...
    Lite rättelse bara: säg att hon somnar kl. 12 (efter öppna förskolan). Då sover hon till ca 13-13.30. Och sen somnar hon som du skriver vid 18.30 eller 19-tiden.

Kanske ska prova att göra som du föreslår, ju mer jag tänker på det, desto mer börjar jag fundera på om du inte har rätt! Men det är som du skriver i ditt första svar, svårt att väcka henne när hon väl sover...

Ska diskutera m maken och börja förbereda oss mentalt!

Nej, hon går inte på dagis ännu (till hösten), men vi är på öppna förskolan månd-torsd fm!

Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!