• Jala78

För oss med barn som inte sover!!!

Här är en till som går omkring i ett sömnigt töcken dagarna i ända...
    Min lilla kille är 9 månader och vi har ingen som helst ordning på det är med sömnen. Har försökt med lite metoder hit och dit, men tvingats ge upp eftersom jag inte orkar. Det värsta är att höra honom skrika - det klarar jag bara inte av! Den där tass metoden låter intressant tycker jag....speciellt eftersom man kan använda den fast man samsover som vi gör.
    Jag har försökt att få honom att sova i egen säng om nätterna (spjälsängen står alldeles intill min sida av dubbelsängen) men det är lönlöst. Han skriker som om man skurit honom med kniv!!! På dagarna går det dock smärtfritt. Det är bara att lägga honom ner och sjunga en liten visa och på 5-10 minuter sover han gott. Vad är det som gör att det inte funkar på nätterna????

Han somnar oftast inte förrän vid 23-tiden på kvällarna, och sedan vaknar han i pricip varje timme till dess att han vaknar för morgonen vid 9. Vissa nätter går det inte att få honom att somna om alla gånger, utan vi måste då vara vaken några timmar för att han ska kunna somna om.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till snart. Men ändring måste det bli. Orkar snart inte längre....

Tänkte bara få prata av mig lite.
    Skönt att man inte är ensam här i världen!

Tack för den här tråden. Toppen.
    Kram på er!!

• Jala78

Ska bara tillägga att han ammas till sömns för det mesta (på nätterna alltså). På dagarna är han dock helt ointresserad av att amma!
    Förstår att det är tröst och närhet som han söker....
    Något som försvårar det hela är att just nu duger det INTE med pappa. Han gallskriker bara han kommer nära. Det är bara mamma som gäller....Så hur ska man då kunna sluta nattamma????? Det bryukar ju rekommenders att pappan tar ett par nätter för att inte fresta med bröst..

• Jala78

Didilej - Tack för tipset om det långa nattlinnet, kan nog behövas! Känner jag mig själv rätt så är det nog lätt att tutten slinker ut Det blir ju lätt så att man tar den lätta vägen när man är trött och sliten och tycker synd om sin lilla knodd.
    Du har rätt i att det är bättre med några tuffa nätter än flera månader med skrik. Jag tror verkligen att vi ska göra ett försök med "tassandet". Det får väl bli jag som tassar uppe om nätterna då eftersom det sällan duger med pappa när han är trött och ledsen.

Apporpå dagssömnen....
    Han vaknar vid 9 på morgonen. Sedan vill han sova ca. 11.30 och sover då en timme. Han sover sedan oftast 2 timmar mellan 15-17 eller så. Ibland har vi då prövat att lägga honom för natten när han blir trött nästa gång - alltså vid 20-tiden, men det slår alltid bakut! Han vaknar istället vid 22 tiden och är pigg som aldrig förr och somnar sedan inte förrän vid 24-tiden. Då tycker vi att "nu måste han väl vara så trött att han sover flera timmar i sträck", men inte....Vaknar som sagt varje timme..zzzz.
    Har tänkt att vi måste försöka ta upp honom tidigare på morgonen och ta oss igenom några kinkiga dagar så kanske han somnar bättre för natten?!

28:april: Ja, det beror väl på separationsångest och ökad mammighet. För några veckor sedan gick det smärtfritt men nu helt plötsligt är det omöjligt! Min son är född den 29:e april, så jag antar att våra killar är i princip lika gamla!
    Vi får testa "tassandet" och se om det blir bättre för oss.

Lycka till och styrka till er alla!
    Kram

• Jala78

Didilej:
    Tack för dina goda råd och för att jag fått ta del av era rutiner. Det är nog som sagt dax att jag börjar ta upp honom tidigare på morgonen och får ta lite kinkiga dagar. Annars kommer jag nog aldrig att kunna vända på detta...
    Ska göra slag i saken redan i morgon och försöka få upp honom åtminstone kl.8. Se´n kanske man kan väcka honom ytterligare lite tidigare nästa morgon osv. Ska också försöka lägga sovtiderna under dagen på ungefär samma tider (så gott det går i alla fall). Du har nog rätt i att rutiner är nyckeln till framgång
    Pappa ska på kurs imorgon och blir bort några dagar. När han kommer tillbaka har vi sagt att vi ska läsa in oss på "tass-metoden" och försöka börja tillämpa den till helgen. Vet nämligen inte om jag har karaktär nog att fullfölja om jag inte har någon som stöttar mig!

Visst sa du tidigare att det gick att köra denna metod även fast man samsover??? Har för mig att jag läste det, men kan inte hitta inlägget nu....Antar att jag är för trött

Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!