• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • michiara

I natt sov andréa några timmars sammanhängande sömn, men då har lillasyster krånglat hon som  aldrig krånglar men det slår aldrig fel, så fort andréa är lugn eller sover borta så är hon helt upp och ner. Hon har grinat flera ggr i timmen, hon har kissat ner sig. Själv är jag dunderförkyld så jag har inte kunnat sova de minuter som varit lugna.. tänk om stan vore öppen nu då skulle jag samla alla krafter och ta bussen in för jag kommer att få ett nervsammanbrott idag att vara hemma med dessa två vildbasar

~~ förlovad ~~
  • Kickans mamma

Jag hade en son med svår sömnrubbning vi var på BUP på sömnsamtal i grupp o enskilt tillslut efter 3 mån körande med en kur jag fick av barnläkarmotagningen så sover han. tänkte jag kan iaf berätta hur vi gjort kanske kan hjälpa ngn. Wincent var 1½ år när vi började köra dem men det hade ju gått tidigare med. Han hade reflux o hade iaf fått medicin och nu var det bara sömnproblemen kvar.

Han sov på madrass på golvet då spjälsängen satt skräck i han efter alla försök o få han o sova. Sköterskan tyckte han skulle få välja ett gossedjur i affären eftersom han inte var särskillt intresserad av sånt gick han bara fram till nallarna rörde vid en Heffaklump och gick vidare mot roligare saker. Men jag tog heffaklumpen eftersom den hade lite mysigt hår på huvudet han skulle kunna "dutta" eller dra i ansiktet med många barn gillar ju sånt.

Jag sov på egen madrass bredvid hans då hon itne tyckte vi skulle ligga för nära varann. Varje gång han vaknade gav jag han heffaklumpen och sa samma sak. Det är natt Wincent ska sova, krama Heffa.så gjorde vi uppemot 20 ggr per natt. tillslut kunde jag fytta in till sambon igen och gick in de gånger han vaknade då kanske det var 4-6 uppvakninga per natt. ibland fick jag stanna kvar lite. sa absolut inget annat.

Tillslut bara fungerade det. Han vaknar oftare än storasyster på nätterna men det är absolut inga problem längre.

Viktigt var också att det skulle va ett favorit gossedjur som man inte leker med utan det var bara till sängen man hade den. När han hade börjat sova så har han fått ha den oftare.

Hoppas det kan hjälpa ngn.

• Britha

I natt så vaknade Theo bara 5 gånger och en gång så stoppade han nappen i munnen själv och somnade om. Hoppas, hoppas att det är på väg till bättre nätter. Men som förut så när jag trott att det har blivit bättre så vänder det till 10 resor värre. Men man får aldrig sluta hoppas.

Har lämnat vår sömn dagbok till barn psykologen som är expert på barn sömn och nu på måndag så ska vi dit och få råd och kommentarer utifrån sömn dagboken. Hoppas hon kommer med nått vettigt och inte som sist att vi skulle ha barnvakt i en vecka.

Hade barnvakt i lördags kväll (vår kompremiss) och han vaknade 6 ggr bara. 4 av de 6 ggr så ville han bara ha nappen och somnade om igen direkt efter. Vist sov han bättre när han är hemifrån men det känns lite väl att lämna bort han i en hel vecka!!

• 3hjärtan

TACK för att ni med tidigare sömnproblem, som nu löst sig, också tittar in här! Jag tycker det är gudomligt att mitt i allt få höra hur det går bra för vissa - o även HUR det löser sig! Det inger hopp o ger även råd på vägen! Mer o mer inser man att vi inte är ensamma... Undrar bara när vår tjej ska sova mer på "egen hand", utan hjälp av Theralen! Nu är allt ställt på ända här, eftersom tjejen har vattkoppor över hela kroppen o inte sover trots Theralen o Tavegyl. Vi har fått ändra nattrutinerna ganska ordentligt för att få det att funka någorlunda o nu är jag sååå rädd för att allt det vi kämpat med tidigare bara ska förstöras. Tänk om inte ens Theralenet hjälper sedan heller?

• Kickans mamma

Theralen är det sömndroppar Det var vi också påväg att få i så fall. Nör han började på dagis så förstod de itne hur illa han sov eftersom han alltid var på bra humör där. Men efetrsom vi sa att han sov kasst så såfort han gnölade där tyckte de han var trött och la han för att sova det gjorde ju inte saken bättre att han sov 9-10 12-13 och 16-16.20 gissa om vi fick en vaken kille då jag vet inte hur många samtal jag fick ha med förskolan. fick tom brev från läkaren att nu gäller det att de håller det vi säger de ska hålla.

Jag håller tummarn för att de vänder för många av er snart och har ni några frågor om hur vi gjorde så fråga gärna i min gästbok eller nått.

• Kryztina

Ja, tack ni som tidigare har haft barn som sovit dåligt men som nu sover bra, att ni tittar in till oss med era ord .
    I natt har Lovisa sovit något bättre. Hon vaknade som vanligt fram till kanske 3 någonting.. men sen sov hon rätt ok. Hon hittade en bra sovställning uppepå mig- hon låg på rygg och sov precis som hon annars brukar hon försöka men oftast då inte hittar någon bra ställning..
    sen sov hon faktiskt från 9 till 11 och jag sov 9-10.30 (det ringde då ). Så jag känner mig faktiskt lite utvilad idag...

Ha haha en lite komisk tanke som slog mig är att den här tråden kanske är den mest avskräckande tråden man kan läsa om man funderar på att skaffa barn .

• Britha
    Kryztina skrev 2008-01-23 14:49:53 följande:
    Ha haha en lite komisk tanke som slog mig är att den här tråden kanske är den mest avskräckande tråden man kan läsa om man funderar på att skaffa barn .
    Haha Skrattande
  • Shannara

Hej på!

Här är världen upp och ner... Emilia är fortfarande tät... Alltså tät av slem inte snor... Man kan ibland dra som "trådar" ur halsen på henne... Varit i kontakt med barnakuten och efter läkarkonsultation fått klartecken att ge henne av hostmedicinen som lillestorebror får då han har krupp... Den är egentligen från sex månader... Natten inatt blev lite lugnare...

Jesper och William har fortfarande hemsk hosta, men idag är de på dagis så jag får ta det lite lugnt i ett par timmar idag... Sen ska de inte dit förrän måndag... (alla ungar på dagis går runt och hostar tydligen).

Jonathan (min stora pojk) har så ont i halsen så han får äta värktabletter. Dessutom är han också slemmig och hostig nu. Stora tjejen vaknade imorse hes och hostig, men vägrade vara hemma... *suck*

Tror jag börjar få ont i halsen också... Blä... Var ju magsjuk i början av förra veckan och energin har då inte återvänt...

*gnäll* *gnäll*

Återkommer när jag orkar...

♡Jag har världens fem goaste trollungar!♡
  • inka

hejsan alla här är en till med barn som inte sover på natten. äldsta dottern på 4 år vaknar flera gånger på natten somnar visserligen om ganska fort. mellan sonen som är 2 år vaknar 2-3 gånger på natten och skriker att han ska ha välling så det får vi ge honom annars så skriker han hela natten. minstingen som är 7 månader sover inge vidare han heller. han somnar vid 19-22 sen äter välling somnar om till 01 äter välling igen och sen somnar om till 03.30 och då tar vi morgon tycker han brukar få han att somna om runt halv sex igen och då kommer dottern upp så här kliver man upp varje morgon halv 4 på morgonen har ialla fall gjort det nu i snart 2 veckor riktigt jobbigt. trodde nästan jag va ensam om att få barn som inte vill sova alls. men jag hoppas på bättring snart så man inte blir helt tokig särskilt om gubben nu antaligen fått jobb i norge och man blir ensam med barna hela veckor och även helger.

• Kickans mamma

Vad har ni testat för att få dem att sova?

Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!