• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • inka

vi har testat att ha dom vakna längre på kvällen för att se om de sover bättre då men det spelar ingen roll de vaknar samma tider ändå och vaknar lika tidigt på morgonen. vi har testat fem minuters metoden på alla tre men den är bara elak tycker jag. istället för välling har vi gett lite lite vatten men då skriker han bara att han ska ha välling istället. de har varsitt rum och vi har testat att de ska sova i vårat rum i egna sängar det funkar inte.

• leeena

Inka : Jobbigt när de inte sover !! Tänkte bara att din son är så pass stor att han inte BORDE behöva välling så ofta på nätterna ? Hur pass bra äter han på dagarna ?Eller har han lärt sig att somna till vällingen och behöver den för att somna om ?
    Ta det inte som kritik utan jag bara frågar ...

Här sover vi annars lika dåligt som vanligt...typ inte alls...Sen sover ju tjejerna hela förmidagen istället,så vi hinner ju inte iväg till Öppna Förskolan o liknande..Tyvärr..Vet inte hur jag ska få dem att ändra sina sovvanor..Om det ens går.

Börjar få ångest inför att gå och lägga mej då jag vet att jag iallafall inte kommer få sova...SUCK

• Britha
    inka skrev 2008-01-23 16:34:37 följande:
    vi har testat att ha dom vakna längre på kvällen för att se om de sover bättre då men det spelar ingen roll de vaknar samma tider ändå och vaknar lika tidigt på morgonen. vi har testat fem minuters metoden på alla tre men den är bara elak tycker jag. istället för välling har vi gett lite lite vatten men då skriker han bara att han ska ha välling istället. de har varsitt rum och vi har testat att de ska sova i vårat rum i egna sängar det funkar inte.
    vi har också testat att hålla dem vakna längre på kvällarna men det spelar ingen roll, han vaknar klockan halv sex på morgonen iaf. Vatten har vi testat och det hjälper, samt att ju längre han sover på dagarna desto bättre sover han på nätterna.
  • michiara

I natt har A oxå sovit men lillasyster varit vaken.. de har bytt roller

~~ förlovad ~~
  • Applemum

Usch!!!
    Många i tråden verkar lida av hosta å förkylningar! Här hostas det med! I går natt vaknade Hjalmar av hostan maaaaasssssooor. Trugar i honom ännu mer te nu (kvällsrotet) fortfarande bara med en skvätt mjölk i.
    Har inbillat mig att hostmediciner sällan hjälper... Eller?

• Solisinnet

Kickans mamma skrev 2008-01-23 07:08:59 följande:

Jag hade en son med svår sömnrubbning vi var på BUP på sömnsamtal i grupp o enskilt tillslut efter 3 mån körande med en kur jag fick av barnläkarmotagningen så sover han. tänkte jag kan iaf berätta hur vi gjort kanske kan hjälpa ngn. Wincent var 1½ år när vi började köra dem men det hade ju gått tidigare med. Han hade reflux o hade iaf fått medicin och nu var det bara sömnproblemen kvar. Han sov på madrass på golvet då spjälsängen satt skräck i han efter alla försök o få han o sova. Sköterskan tyckte han skulle få välja ett gossedjur i affären eftersom han inte var särskillt intresserad av sånt gick han bara fram till nallarna rörde vid en Heffaklump och gick vidare mot roligare saker. Men jag tog heffaklumpen eftersom den hade lite mysigt hår på huvudet han skulle kunna "dutta" eller dra i ansiktet med många barn gillar ju sånt. Jag sov på egen madrass bredvid hans då hon itne tyckte vi skulle ligga för nära varann. Varje gång han vaknade gav jag han heffaklumpen och sa samma sak. Det är natt Wincent ska sova, krama Heffa.så gjorde vi uppemot 20 ggr per natt. tillslut kunde jag fytta in till sambon igen och gick in de gånger han vaknade då kanske det var 4-6 uppvakninga per natt. ibland fick jag stanna kvar lite. sa absolut inget annat.Tillslut bara fungerade det. Han vaknar oftare än storasyster på nätterna men det är absolut inga problem längre.Viktigt var också att det skulle va ett favorit gossedjur som man inte leker med utan det var bara till sängen man hade den. När han hade börjat sova så har han fått ha den oftare.Hoppas det kan hjälpa ngn.
    Så skönt för er att det funkade. Ett tips är att du skaffar en till Heffa. Vad skulle hända om den försvann?! Vår son har ett gosedjur som han älskar över allt annat. Vi köpte en extra som vi varvar med. När en är smutsig åker den i tvätten och fram med den rena. På så vis slits de lika mycket. Sonen vet inte om och märker inte att det finns två.
  • Pysseltjejen

Åh, jag hinner inte med tråden längre.....

sist jag var inne var det 500 inlägg idag är det 1000
    en tröst att man inte är ensam.

Angående hostmedicin så har jag läst nån gång att de vanliga receptfria hostmedicinen bara stimulera hjärnan så att man inte ska känna att det kliar i halsen osv.

men mollipect ska väl vara slemlösande och vidga luftrören. sen har jag hört att vissa barn kan reagera på molipect med ännu mer vakentid....tror det är ämnet som är luftrörsviande som även gör dom pigga och mer oroliga...

nu vet ja ju inte om detta är korrekt, jag säger bara vad jag har hört....

• Kliff

Hej! En fråga till er erfarna m barn som inte sover! Vår dotter är 1½ år och sover 9-10 tim/dygn, vilket väl borde vara för lite...?

Vaknar ca kl 08.
    Sover 1-1½ tim mitt på dagen.
    Går och lägger sig vid 18.30-19-tiden. I vanliga fall hennes läggtid f natten. Är jättetrött.
    Vaknar ca 20. Jättepigg. Går absolut inte att få att sova igen. Uppe med oss, och hur glad, pigg och charmig som helst.
    Somnar med mig kl. 23-24.

Så här har det varit i ca två månader. På bvc sa de bara att "det hör åldern till".

Vad skulle ni gjort? Avvakta och se om det är en tillfällig fas som (snart) går över?

• lillgrisen

Här är en till med ett troll som har svårt att sova hela nätterna, hoppas det är OK att jag ansluter mig till tråden och läser lite då och då?

Min dotter har alltid vaknat på nätterna och behöver mig för att somna om. Pappa duger nästan aldrig, hon blir bara jätteledsen & förbannad om han försöker söva om henne och skriker så hon kräks om inte jag kommer . Precis som många andra här i tråden har hon varit sjuk och förkyld till och från ända sen i höstas vilket inte underlättar då hon oftast får kruppliknande hosta som oxå väcker henne. Jag bara hoppas & väntar på ett mirakel, att hon helt plötsligt ska börja sova hela nätterna. Det känns skönt i alla fall att man inte är ensam...

• Kliff

...ska tillägga att hon vaknar ca tre ggr på natten/morgonen för att amma dessutom.

Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!