• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • michiara

Det är sjukt egentligen..här har man ett barn som aldrig sover..ett barn som oxå börjat tjorva på natten..lik förbaskat vill jag ha ett till

~~ Nykär ~~
  • 28april

Didilej: tack för svaret. Det du skriver stämmer precis på hur jag känner. Känns som om vi hittat en väg att hålla fast vid och som förhoppningsvis ger goda resultat (än så läneg verkar det ju lovande). Hur gammal är din lille kille?

• Jala78

Didilej:
    Tack för dina goda råd och för att jag fått ta del av era rutiner. Det är nog som sagt dax att jag börjar ta upp honom tidigare på morgonen och får ta lite kinkiga dagar. Annars kommer jag nog aldrig att kunna vända på detta...
    Ska göra slag i saken redan i morgon och försöka få upp honom åtminstone kl.8. Se´n kanske man kan väcka honom ytterligare lite tidigare nästa morgon osv. Ska också försöka lägga sovtiderna under dagen på ungefär samma tider (så gott det går i alla fall). Du har nog rätt i att rutiner är nyckeln till framgång
    Pappa ska på kurs imorgon och blir bort några dagar. När han kommer tillbaka har vi sagt att vi ska läsa in oss på "tass-metoden" och försöka börja tillämpa den till helgen. Vet nämligen inte om jag har karaktär nog att fullfölja om jag inte har någon som stöttar mig!

Visst sa du tidigare att det gick att köra denna metod även fast man samsover??? Har för mig att jag läste det, men kan inte hitta inlägget nu....Antar att jag är för trött

• didilej

28april - Han fyller snart 8 månader så ungefär en månad yngre än er kille!

Jala78 - jo, här är lite dubbla diskussioner på gång, svårt att komma ihåg vad man skrivit vart . Men som svar på din fråga: Det funkar bra att "tassa" fastän man samsover. Huvudsaken är att man själv är nöjd med sitt sovarrangemang.

• eio

Såg att någon nämnt det, men jag rekommenderar att testa Omega 3 till barn som vaknar mycket och är vakna på nätterna.
    Jag märkte skillnad på min lilla när vi började med det.
    Hon kunde vakna mycket å vara vaken i ett par timmar. Men omega 3 hjälpte att göra så att hon bara vaknade någon enstaka gång och somnade rätt fort igen.

Nu är hon förvisso 16 månader nu, men sen hon slutade med välling helt ( hon ville inte ha efter att hon varit magsjuk ) så sover hon nu även hela nätterna utan att vakna å vilja ha välling. Innan kunde hon vakna och vilja ha välling 1-3 ggr per natt.
    Jag tror att just vanan att äta/få välling på natten var en stor bov i hennes uppvaknanden.

• Britha
    eio skrev 2008-01-28 19:29:09 följande:
    Såg att någon nämnt det, men jag rekommenderar att testa Omega 3 till barn som vaknar mycket och är vakna på nätterna. Jag märkte skillnad på min lilla när vi började med det.Hon kunde vakna mycket å vara vaken i ett par timmar. Men omega 3 hjälpte att göra så att hon bara vaknade någon enstaka gång och somnade rätt fort igen.Nu är hon förvisso 16 månader nu, men sen hon slutade med välling helt ( hon ville inte ha efter att hon varit magsjuk ) så sover hon nu även hela nätterna utan att vakna å vilja ha välling. Innan kunde hon vakna och vilja ha välling 1-3 ggr per natt.Jag tror att just vanan att äta/få välling på natten var en stor bov i hennes uppvaknanden.
    varför sover dom bättre om man ger dom omega 3?
  • Applemum

Fler har rekommenderat omega 3. I början av tråden kom tipset upp. I mitt fall vågar jag inte anta att det enbart är omega3 tillskottet som gjort det bättre, men några har märkt JÄTTE skillnad av det.

• Britha
    Applemum skrev 2008-01-28 19:40:00 följande:
    Fler har rekommenderat omega 3. I början av tråden kom tipset upp. I mitt fall vågar jag inte anta att det enbart är omega3 tillskottet som gjort det bättre, men några har märkt JÄTTE skillnad av det.
    Jaha det viste jag inte, när kan man börja med omega 3? Hur mycket och vars köper man det?
  • eio

Det finns forskning gjord på barn med adhd mm som visat att omega 3 har en positiv och lugnande inverkan på dessa barn. Men det ger även bra effekt på barn som sömnstrular.
    Vet många som provat och fått positivt resultat.

• eio
    Britha skrev 2008-01-28 19:42:21 följande:
    Jaha det viste jag inte, när kan man börja med omega 3? Hur mycket och vars köper man det?
    Fråga i hälsokosten efter speciella omega 3 preparat till barn. Men man kan även ge små barn linfröolja i tex välling eller liknande. Det innehåller mycket omega 3.
Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!