För oss med barn som inte sover!!!
Grattis till 10 månaders bebisarna
. Å Grattis till dig tvillingmamma som orkat å orkar
!!!
Grattis till 10 månaders bebisarna
. Å Grattis till dig tvillingmamma som orkat å orkar
!!!
Källan
Oj oj oj vad jobbigt ni har det... Känner igen din dygnsrytm då vi levde i den för ett par mån sen... *kramar om*. Kan nog inte komma med andra råd än sånna du säkert redan fått...
Det som hjälpt oss är omega 3 och skrikfria SHN kuren för stora barn... Vet inte om jag gjort den rätt eftersom den var skrik å gråtfri? Enligt endel här på FL så hör den ju till skrikmetoderna? Well nuförtiden sover han nästan alla nätter å för första gången i hela hans liv på 20 månader så börjar våra nätter klockan 7 å inte klockan 5!!! FY FAN VAD DET ÄR JOBBIGT!!! så jag lider med er...
.... å alla andra som kämpar....
....å välkommen alla nya!!!
VASL
grattis.... hoppas lillen själv känner hur bättre allt blir om man sover som man ska...
Har glidit runt lite i ap trådar å sömntrådar å läst å blir väl ganska snart övertygad i att det lätt blir kategoriserat på FL när det ju faktiskt handlar om små individer. Jag tror att vissa barn verkligen blir misshandlade av 5MM å andra klarar den perfekt. Ett vinnande sömnkoncept för ett barn kanske inte alls funkar på ett annat. Vissa barn kan samsova m ett spädbarn men andra inte osv osv. Vissa barn blir trygga individer med stort civilkurage trots att se sover i egna sängar andra blir osäkra å känsliga även om de samsover hela barndomen.
Sömntipsen i den här tråden och de man får på BVC och av den vänliga omvärlden MÅSTE man "översätta" till sin egen situation.
I AP trådarna finns det fullt av osäkra föräldrar som har det ena efter det andra traumat bakom sig och som till varje pris vill skydda sina barn att uppleva samma sak. Dessvärre finns det ett gäng av dem gärna projicerar sin ångest över föräldraskapet på andra föräldrar.
LYSSNA PÅ BARNET: Ngt som många ap föräldrar lovordar och som jag tror att alla håller med om är att vi måste lyssna på barnet. Varför sover inte mitt barn? Rådfråga på bvc, finns det bakomliggande medicinskla orsaker? Hur låter det ledsna barnet. Kommunicerar jag med barnet? Ett spädbarn som ammar behöver ju (så vitt jag vet) amma oftare och oftare ju äldre det är för att de ska få i sig tillräckligt. Så för att jag ska få sova så mycket som möjligt väljer jag att samsova m min bebis så länge jag helammar å så länge amningen är den största delen av födan ( i mitt fall fram till ca 8 månader).
Visst kan det vara tortyr med sömnbrist även den första spädbarnstiden. Fast jag tycker att man MÅSTE vara JÄTTE försiktig med att försöka manipulera med små spädbarnssömn för att jag tror (OBS JAG tror...) att DET KAN SÄTTA IGÅNG ETT STÖRT SÖMNMÖNSTER.
Om man sen får för lite sömn så kan man försöka lösa det utifrån barnets behov. Typ: sova när barnet sover (även på dagen) samsova med bebisen för att slippa resa sig å helt vakna till vid amningen, försöka hitta en ställning att sova med bebisen ovanpå sig. (jag hittade ett läge med massor av kuddar under mig å Hjalle låg på min mage). Ställa spjälsängen med en sida bortmonterad mot vuxen sängen så har man barnet riktigt nära. Låta pappan ta barnet under en vaken period å då sova barnfritt ett par timmar. Om man under en tid fått så mycket sömnbrist att man påverkats mycket av den kan man behöva prioritera sömnen framför allt. Strunta i tv'ätt, be om hjälp m städning...
Sorry lämnar nu för en bebis som vakna
Håller med Röding till hundra procent i ovan inlägg. Få är så pålästa som AP föräldrar. Jag håller även med om ovanstående att man bör undvika att ignorera ett barns gråt. Det går ju inte! Det är även smart att relatera sitt eget föräldraskap mot sin barndom. Hur som helst ska man inte kategorisera och döma ut personer utifrån uttalanden här på FL. Utan istället suga åt sig av de erfarenheter andra bjuder på. Tror dock att det är viktigt att man hittar ngn irl att bolla sina bekymmer om sömn eller barndomstrauman med och inte projicera aggressioner mot andra i ett så onyanserat forum som detta. Jag tror att man i de flesta fall kan bolla sina tankar med BVC om man har förtroende för sin syrra i annat fall kanske sin mamma eller vän man tycker verka vettig.
Jag tycker att FL är en ypperlig plats att söka andras syn på problem och kanske i samma stund informera andra föräldrar om sånt jag vill lära ut, tips, råd å ge stöd i svåra stunder. Men om jag vill påverka andra till ngt särskilt så skulle jag definitivt inte vara så aggressiv i min framtoning som så många lätt blir när det handlar om sömn å amning. Ta det lugnt Röding... Du har en massa poäng i dina uttalanden men du får se upp m din attityd.
Magsjukan verkar borta nu
. Hjalmar hade morgon först halv åtta!!! Befinner mig i himmelriket. Har orkat vara den där kreativa mamman som tar fram målarfärg å papper till min ettåetthalftåring!!! Finafina målningar *gullegubben*
Hur gamla e dina barn? Jag ramsade enligt SHN kuren med Hjalmar snart 20 månader. Han sov dock på rygg å jag gungade hade höfter med min ena hand i kurens startskede (samtidigt ramsade jag "natti, natti sov så gott" melodiskt och vaggande)
återkommer ...
Hej cise!
Usch! Här i tråden har vi massor av spridda erfarenheter av sömnbrist
!
De flesta BVC brukar tipsa om ngn 5mm variant, dvs att typ låta barnet skrika sig till sömns. Här på FL finns det massor som är extremt emot sådana insomningsmetoder som går ut på att barnet få skrika sig till sömns. De menar att barnet kan få anknytningssvårigheter å tom ett traumatiskt minne av detta.
Till viss del är jag benägen att hålla med.
Jag har dock lyckats med 5mm med min äldsta dotter. Men med tvåan slutade 5mm i katastrof. Men eftersom sömnbristen var så extrem så var vi ju tvungna att göra något. Inspirerade av SovaHelaNatten kuren från Anna Wahlgrens hemsida gjorde vi så här:
Hjalmar e 20månader
För att DAGTID främja sömn:
undvik socker i alla former
Rutiner och mycket utevistelse med lek
NATTNING:
Bad Välling Se till att han är glad glad glad mysa ner honom i hans mysiga säng. Ha en ramnsa i vårat fall" natti, natti, sov så gott" . Lägger handen på hans höft å gungar honom rytmiskt tills han somnar. De första nätterna upprepar jag ramsan tills han sover men fortsätter "ramsa" även när jag e på väg ut ur rummet. Efter några nätter är ramsan synonym med att sova så då lgungar jag höften bara kort UTAN ramsa men ramsar efter en liten stund samtidigt som jag lämnar rummet sakta. Om han börjar gråta/pipa/gnälla när jag gått ut så ställer jag mig i dörröppningen å ramsar fast med en mer befallande/tröstande/påmionnade ton (beroende på HUR han låter) ALLTSÅ KOMMUNICERAR JAG HELA TIDEN MED HONOM OCH LÄMNAR HONOM ALDRIG I STICKET!!! Om han börjar gråta kan jag behöva gå in till honom igen och i värsta fall gunga honom igen. För enligt mig så tror jag att det kan bli (behöver inte men KAN) bli jätte jobbigt om det blir ett krig kring sömnen.
blev nu avbruten... Kanske en hjälp på vägen?
Shannara.'Visst hänger jag här fortfarande
. Hjalmars sömn är fantastiskt mycket bättre. Somnar oftast snabbt och vaknar bara ngn gång. Men nu har han varit snorig o hostig och med det har upvvaknaden varit många fler! Min 5 månaders, börjar ta mer på krafterna. Hon vaknar tidigt och oftare på natten eftersom hon behöver äta äta äta ÄTA ÄTA... Å det kan jag ju inte neka henne, min lilla gullunge... Fast jag e trött så är jag inte under isen som jag va förr
.
Där emot e jag såååå trött på min kille, sambo, älskare å blivande man. Han taaar sååå fååå initiativ till altt som måste göras hemma å jag haaatar att be om hjälp hela tiden. Försöker lyfta det till diskussion men eftersom mitt tålamod = obefintligt så blir vi ju bara osams... Snyft... förlåt mitt gnäll.
Men kram till alla tappra å kärleksfulla mammor!!!
Va? Hur lever ni då?
Ha ha
Otroligt?! För som jag fattat det så verkar ju båda ni fortfarande vara tillsammans med era karlar?! Men ack ja... Det verkar ju faktiskt skönt. Kanske ska föreslå det för min kille med... Att han får flytta 45 min dit *pekar i olika riktningar* Mamasnest har ju oxå sin kille på distans på ngn oljeplattform ngnstans...
Heeeej lilla anton. D dök upp en alpha som jag misstänkte
... vad skönt att höra att det vänt! vad var lösningen?
Jag kör eskimo kids å den smakar UUUURK!! Men sonen tar den
om den blandas med mat. eyeQ är den de forskats mest med å e därför mycket dyrare än eskimo men eskimo ska va lika i sammansättning... Vad vet jag? Hur som helst verkar eyeQ godare...
Bläää uppe fem gånger med en kille som väcker sig själv av en otäck hosta. å varje uppvak tar ca 30 att lösa
. Både Hjalle å Rut har dessutom ögoninflammation. seeeegt. å jag e sååå sugen på att va lite social!!! men ingen har väl lust att träffa oss å vår bakteriehärd...
alpha 2
eskimå ska va fr 1 år men 11 ånader e väl ok? när jag börja m eskimå så hoppade vi över ad dropparna. men de e nog bäst att fråga ngn mer kunnig.
Mamasnest
ja egentligen känns det som jag å Hjalmar kommit överens om rutinerna å ofta har han haft ngt uppvak som han fixar på egen hand utan gråt, jag hör hur han snackar med sig själv en stund o sen somnar om. Men sedan en vecka tillbaka har läggningen blivit svårare å svårare. Får springa fram å tillbaka massor av gånger med ramsan å omklappning. Han är fortfarande glad när jag stoppar honom i sängen, så som tur är så gillar han fortfarande sin säng...
Förresten läser dina sköna tillrop o smarta inlägg i trådar om sömn... Jag håller mig uppdaterad
. å håller helt m dig. Ingen anhängare av 5mm men fortfarande inte intresserad av batikfärgade gardinklänningar och amningsorgier med hela familjen i den stora vadmalssamsovningssängen...
Hmmm här e en till med total-kaos-nätter IGEN!!! vaken mellan 01:30 och sista gången jag titta på klockan 05:17... Hjalmar hostar, vaknar, gråter, jag går in å :klappar, tröstar, pussar å ramsar å går ut det tar i värsta fall en halv timme. (glad att ramsandet funkar...)
SEN...
Vaknar Rut å e hungrig å efter en stund väcker hon min sambo som måste kissa... Så klampar han i golvet å väcker Hjalmar som vaknar igen... efter ytterligare ramsande så går jag för att lägga mig... efter 5 min kommer stortjejen å gråter, hon har ont i huvudet å vill spy... Hon tänder alla lampor å väcker Rut som vill äta igen
Igår natt kissade ALLLA (utom jag å min sambo
) i sina respektive sängar! Hela dagen igår tillbringades i tvättstugan.
gnäll gnäll gnäll
(men i skafferiet finns en stor tröstpåse godis
)
Ha ha ha
snacka om klagosång... Kramar till oss alla kramiga, vakniga mammor!
Mamasnest: Faktum är att jag JÄTTEJÄRNA VILL att mina ungar ska ha vattkoppor nu, så de e verkligen synd att ni inte bor i stockholm... Har en kompis som fick det som vuxen å hon var S J U K!!!
tack tyg tiger för att få perspektiv på eländiga nätter
mer sånt!!!
röding... attityden (påminner dig vänligt men bestämt... jag vet att du kan vara mer empatisk med dina uttalanden... du kan i alla fall försöka
)
mamasnest
jag hoppas oxå dina gullungar får vattkoppor samtidigt KKKKKKKRRRRRAAAAAMMMM
Startar en ny tråd snart
... kanske kanske kanske kanske blir alla barn sovandes inom en vecka!!!
som många förstod försvann ett inlägg men jag lägger in det som inte är angrepp på person.
3 hjärtan å alla andra stjärnor...
... när tråden stängs ska vi sova !!!
men annars öppnar jag en ny å länkar till den i trådstarten... Men ska jag göra det nu eller väntar man till sista dagen?
Summa summarum finns det ju i tråden korta besök av de med mer tillfällig sömnbrist som kanske bara dimper ner ngn gång för att få skriva av sig... vilket man ju måste få göra. Det kan ju faktiskt vara hemskt att bara vara vaken en enda natt... Men så finns det ju vi (i mitt fall kanske lindrigt) som har sömnrubbning av lite mer långvarig karaktär å för mig har tråden varit ett såååååånt stöd, å så är det ju ni stackare med barn som pga medicinska beskymmer haft år av sömnlöshet...
Sen har vi förstås de som helt missriktar sina påhopp om barnmisshandel å tortyr, var ska de ta vägen med sin aggressivitet om vi inte startar en ny tråd... Hjälp! Antar att de är deras egna barn som får bli slagpåsar om inte vi finns tillgängliga! eller?
I natt... har jag sovit nada
å bara för det sov hjalle hela natten? helt galet ironiskt!!! Rut ligger å flämtar å andas tungt å det enda som lugnar den lilla skruttan e min tutte. så honligger med mitt bröst i munnen å slumrar in i korta, korta 5 minuters pass. fram till klockan 4 sov hon hjälpligt utan tutten (fast i min armhåla som vanligt
) men då låg jag och min kille vakna ändå???? fullmåne? idag bär det av till farbror doktorn.
kram
Ciao
alla sömnlösa
Här kommer tråd nr två...
www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html