• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • Violeta

Angående vattkoppor... ja, det är tusen gånger värre att få det när man är vuxen. Jag fick vattkoppor förra året, 29 år då!!!! och dessutom var jag gravid i 16:e veckan!!! inget kult alls!

• Mamasnest
    Hua säger jag bara.
    Violeta skrev 2008-03-08 13:49:17 följande:
    Angående vattkoppor... ja, det är tusen gånger värre att få det när man är vuxen. Jag fick vattkoppor förra året, 29 år då!!!! och dessutom var jag gravid i 16:e veckan!!! inget kult alls!
    Trebarnsmamma på heltid
  • 3hjärtan

Åh, kan ana vad ni genomlider Mamasnest! Lagom till jul fick 3-åringen vattkoppor, efter kom ena tvillingtjejen exakt 2 v senare, ytterligare två v senare var det andra tvillingens tur! O det steg hela tiden i "plågsamhetsgrad". Men nu är det i alla fall avklarat! Lycka till!

• Mamasnest

Nej, säg inte så. Vi hoppas varje minut att 2-åringen ska få det samtidigt. Nu har vi fått tag i Tavegyl så jag hoppas att natten blir lite lugnare. Som tur är har sambon ett jobb där han kan säga att han inte kan komma nu och ändå behålla största delen av lönen. Jag har sagt att han faktiskt får vara hemma tills båda tjejerna är friska oavsett hur lång tid det tar.

3hjärtan skrev 2008-03-08 18:36:59 följande:
    Åh, kan ana vad ni genomlider Mamasnest! Lagom till jul fick 3-åringen vattkoppor, efter kom ena tvillingtjejen exakt 2 v senare, ytterligare två v senare var det andra tvillingens tur! O det steg hela tiden i "plågsamhetsgrad". Men nu är det i alla fall avklarat! Lycka till!
    Trebarnsmamma på heltid
  • Tvillingmamma2007

Kikar in i tråden...här har ju grabbarna sovit hela nätter nu med nåt undantag sen mitten av feb...börjar nästan tro att det verkligen har vänt...vill inte skryta eller så...bara peppa och ge hopp att det verkligen kan vända efter 10 mycket jobbiga månader...styrkekramar och hoppas att jag inte får äta upp detta inlägg!

Nu kanske man allvarligt kan börja tänka på syskon haha eller hehe

• Röding
    Svar på #1465
    Mamasnest skrev 2008-03-08 19:47:35 följande:
    Nej, säg inte så. Vi hoppas varje minut att 2-åringen ska få det samtidigt. Nu har vi fått tag i Tavegyl så jag hoppas att natten blir lite lugnare. Som tur är har sambon ett jobb där han kan säga att han inte kan komma nu och ändå behålla största delen av lönen. Jag har sagt att han faktiskt får vara hemma tills båda tjejerna är friska oavsett hur lång tid det tar.
    Man får inte vattkoppor samtidigt. Inkubationstiden är 10-26 dagar. Vanligast är 14-16 dagar.
  • Mamasnest

Om man blir smittad samtidigt kan man ju får det samtidigt. Jag vet ju inte var lillan har fått det eftersom vi inte har dagis eller känner någon som har haft det nyligen. Tjejerna är ju alltid tillsammans så när än lillan blev smittad måste ju storasyster ha varit med.

Röding skrev 2008-03-09 16:34:44 följande:
    Svar på #1465Man får inte vattkoppor samtidigt. Inkubationstiden är 10-26 dagar. Vanligast är 14-16 dagar.
    Trebarnsmamma på heltid
  • Röding
    Svar på #1468
    Mamasnest skrev 2008-03-09 16:47:59 följande:
    Om man blir smittad samtidigt kan man ju får det samtidigt. Jag vet ju inte var lillan har fått det eftersom vi inte har dagis eller känner någon som har haft det nyligen. Tjejerna är ju alltid tillsammans så när än lillan blev smittad måste ju storasyster ha varit med.
    Det innebär inte att hon behöver ha blivit smittad.
  • Mamasnest

Men det innebär att jag fortfarande hoppas att hon blev det.

Röding skrev 2008-03-09 16:54:47 följande:
    Svar på #1468Det innebär inte att hon behöver ha blivit smittad.
    Trebarnsmamma på heltid
  • Tygtiiger

Och man kan bli smittad av vattkoppor och få subklinisk sjukdom med bara tre - fyra koppor. Det blev antagligen jag som barn, för när jag var 26 fick jag det igen, i mycket lindrig form, bara 20-talet koppor och ingen feber.

3hjärtan: apropå tröst: jag fann faktiskt viss tröst i att tänka på en del föräldrar till svårt handikappade barn som jag har träffat. Särskilt en mamma, jag mötte henne när hon var gravid och vi kom att tala om oron inför nästa barn. Hon nämnde spontant att hon oroade sig ju inte för kolik, sömnproblem eller liknande, för det vet hon ju att det går över! För henne var tanken på tre månaders kolik eller två års sömnsvårigheter ingenting, hon hade ett barn som inte kunde tala, gå eller äta, och som kräktes varje dag och ofta låg och skrek på nätterna utan att man visste riktigt varför. (En helt underbar unge på många sätt för övrigt, svårt att föreställa sig att någon kan ha charm som knappt ser och som saknar tal, men hon är SÅ charmig! )Det tänkte jag ofta på på dagarna när Arvid var inne i sin värsta fas - det är iallafall övergående, jag kommer inte att ha det så här resten av livet. Så kändes det lite mer uthärdligt och jag kunde njuta av allt det andra med ett litet barn - upptäckarglädjen, pratet,när viljan och åsikterna blir tydligare osv osv.

Och det går ju över, för nästan alla. Och som sagt - har man inte blivit väckt varje natt i över ett år så tror jag inte att man kan njuta så helhjärtat av en hel natts sömn!

Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!