• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • Pasadena
    tusse74 skrev 2008-03-11 15:08:34 följande:
    Hur upplevde du sova hela natten kuren pasadena? Jag är just nu trött, desperat och nära till tårar på grund av alla sömnlösa nätter. Jag är så rädd för att låta Elias gråta sig till sömns. Jag vill att han ska känna sig trygg och få sova gott.Han är så go och glad om dagarna, men vaknar och gnäller varje timme om nätterna, 8-12 ggr/natt.
    Alltså det var ju rätt jobbigt men inte alls så jobbigt som jag trodde att det skulle bli! Min dotter grät inte alls sådär ledset. Nu körde vi kuren första gånen eftersom det gick så himla bra första gången (hon började sova hel natt nästan på en gång) så jag började ta upp henne efter någon vecka när hon vaknade på natten och trodde det skulle hålla men nix, hon började vakna allt oftare på nätterna så då kurade vi om, efter ca 2 veckor. Hon grät en del men jag upplevde att hon mest var arg (arg som i typ jag vill SOVA NU). Tyvärr har min dotter reflux så hon har väldigt lätt för att kräkas (hon kräks ibland av att bara hosta) så det blev en del kräkningar vid läggningarna första dagarna.
    Nu somnar hon dock på en gång när jag lägger henne och vaknar när det är dags att gå upp
    Hade jag vetat om detta tidigare hade vi kurat lååångt tidigare jag /vi blev så utmattade av trötthet. Min dotter var ett vrak på slutet
  • Pasadena
    Idis 76 skrev 2008-03-11 15:30:39 följande:
    Svar på #1496Hur går den till....
    I stora drag så lär man barnet somna själv. Första natten buffar man barnet så att det blir lugnto ch så ska man säga en ramsa som barnet förknippar med sömn, tex sov så gott nu vi ses imorgon. Andra natten ska man enbart ramsa när barnet somnar och då ska barnet förstå att det ska somna om.
    Till slut upphör uppvaken och barnet vaknar inte ens till på natten utan somnar om direkt istället föratt ropa/skrika på hjälp.
    Min dotter sover mycket djupare nu när hon inte behöver känna att hon måste ropa efter oss för att få hjälp med omsövning!
  • Idis 76

Får pröva det...

♥♥♥*; ** Välkommen till världen min underbara dotter ** ;*♥♥♥
  • Ida och Razmus Mamma

kan man prova det på en 10 mån.?

om man kan det så  låter det som en bar metod att få barnet att sova själv.
    just nu är stora tjejen sjuk med 39.6 i feber.
    och lilleman är väldigt orolig i sin sömn.
    han somna vid 19.30 och nu fick vi tar ner han till oss i soffan. så han somnade om där.
    återstår att se hur den här natten blir?
    förra var inget vidare.

• Pasadena
    Källan skrev 2008-03-11 21:24:19 följande:
    kan man prova det på en 10 mån.?om man kan det så  låter det som en bar metod att få barnet att sova själv.just nu är stora tjejen sjuk med 39.6 i feber.och lilleman är väldigt orolig i sin sömn.han somna vid 19.30 och nu fick vi tar ner han till oss i soffan. så han somnade om där.återstår att se hur den här natten blir?förra var inget vidare.
    Ja man kan göra det på alla barn Läs mer på annawahlgren.com
  • tusse74

Snart vet jag inte hur jag ska klara av dagarna längre. Känner just nu, att vara mamma är ett överskattat fenomen. Det känns inte alls roligt!

I natt har Elias "vaknat" och gnällt exakt varje timme och dessutom legat vaken mellan kl 4.15 och 5.05, då jag inte stod ut längre utan matade honom till sömns. Jag vet att det är fel, men jag OOOOOOORKAR inte längre!!! *grinar*

Nu ska jag sätta mig in i Anna Wahlgrens metod, för det här är ohållbart, både för mig och lillen. Jag känner mig som en urusel mamma. *grinar igen*

Hoppas att ni andra har haft en bättre natt.

• Pasadena
    tusse74 skrev 2008-03-12 08:54:17 följande:
    Snart vet jag inte hur jag ska klara av dagarna längre. Känner just nu, att vara mamma är ett överskattat fenomen. Det känns inte alls roligt! I natt har Elias "vaknat" och gnällt exakt varje timme och dessutom legat vaken mellan kl 4.15 och 5.05, då jag inte stod ut längre utan matade honom till sömns. Jag vet att det är fel, men jag OOOOOOORKAR inte längre!!! *grinar*Nu ska jag sätta mig in i Anna Wahlgrens metod, för det här är ohållbart, både för mig och lillen. Jag känner mig som en urusel mamma. *grinar igen*Hoppas att ni andra har haft en bättre natt.
    Fy stackare Precis så kände jag också tidigare-det var inte ens kul att vara mamma, och DÅ har det gått för långt!
    om du tycker det känns läskigt med kuren och att du kanske inte riktigt vågar så bestäm dig för att iaf testa. Så gjorde vi för att avdramatisera alltihopa. Det kändes så stort och läskigt att vi skulle utföra detta så vi sa att vi testar så får vi se. När vi väl satte igång så kände jag att vi kan bara INTE sluta för då ger vi verkligen dubbla budskap och för det andra så vill jag INTE tillbaka till det vi hade, så det var bara att köra på. och man märkte att detta var precis det min dotter ville. Hon VILLE sova och hon ville veta att det var tryggt att somna!
  • Ipomea

Vågar knappt skriva detta men i TVÅ nätter har jag bara behövt gått upp 3-4 gånger (efter 23.30) till 8 månaders killen och stora killen (2,5) år har visserligen kommit in till oss men runt 6 på morgonen. Så lillkillen har sovit fleeera timmar i sträck! I går natt fick jag sova hela FEM timmar. Å i natt dryga tre i sträck alltså!! Vilket lyx!
    Har slutat att kvällsamma honom och så låter jag pappan lägga honom. Kan det bero på detta? Eller är det pga Eye Q eller bara en tillfällighet? Jag hoppas hoppas i alla fall!

• Burmakatten

Alltså jag var härinne för ett tag sen och gnällde. Min son är snart 8 månader och jag orkar bara inte mer. Måste snutta/amma honom till sömns 5-6 ggr per natt fortfarande och han kan absolut inte sova i sin säng. Ligger och buffar och knuffar bredvid mig och sambon har fått flytta ut ur sovrummet. Vaknar gör han för morgonen mellan halvsex och sex och eftersom jag ammar honom 100 ggr på natten är jag en zombie. Jag har sån stor lust att bara lägga mig ner på golvet och bara gråta och tjuta åt eländet som en liten bebis själv. Som nån skrev...det är inte kul att vara mamma när man bara är så trött hela tiden. Han har jättesvårt att somna in själv på dagar/kväll ochså...har hittils behövt vagga honom och oftast skriker han som en stucken gris inann han kommer till ro. Är desperat nu...kanske också ska testa SHN.....om man bara har ork till det....

Slutgnällt

• Ipomea

Burmakatten: Jag vet hur det känns.. Superjobbigt att även ha en 2,5 åring som sovit dåligt från början men som nu börjat sova bättre. Dock ska man orka med dagtid åxå..
    Har ni börjat med vanlig mat än?

Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!