• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • Pasadena

Här sovs det också jättebra inatt men jag undrar om det inte var hostmedicinen som gjorde det (mollipect) Hon vaknade inte alls av smällarna Hon som vaknar av minsta knyck annars.

Ang fiskleverolja så känner iaf jag mig lite osäker io matt de avråder till barn under 1 år. Det är väl för att den är för stark för bebisarnas outvecklade lever/njurar?
    Jag skulle kollat upp det väldigt noga innan jag testade. Jag frågade iofs på hälsokost och de sa att man kan börja när barnet äter vanlig mat, men jag vet inte..

• Mamma till bröderna bus

pasadena- blir de små trötta av mollipect? vi kom precis från läkaren, fick både det och kåvepenin.. då kanske han hittar tillbaka lättare när han är frisk igen om han av medicinen sover bättre :) för annars så är det just när han sover dåligt vid sjukdom som han kommer ur sömnrytmen och inte hittar tillbaka...

Felix mammas och pappas lilla prins, älskar dig!
  • Kryztina

När ni skriver "kura" vad menar ni då?
    Har sett att ni talar om Pantley. Jag har läst delar av den men dock på engelska.. fast jag tror att jag skulle få mera behållning av den om jag läste den på svenska.. är rätt kass på engelska.
    Känner igen det ni skriver om panikkänslan innan man ska sova.. Ofta känner jag att jag skulle behöva gå och lägga mig kl åtta för att överhuvudtaget få sova nåt... men hur kul är det?
    Jag fick sova  ungefär 1 1/2 timme på morgonen i dag, det var skönt men räcker egentligen inte för att jag ska få igen den sömnen jag missat.., tyvärr.
    Tyvärr  kan vi inte dela nätterna (ännu). Vi har även en son på 2 år som också vaknar emellanåt + att dottern är väldigt mammig just nu. Om pappa försöker ta henne på natten då gallskriker hon tills vi byter. Och då menar jag gallskriker . Men sonen börjar sova bättre och dottern lär ju inte vara så mammig förevigt så...
    Jag tycker det är så jobbigt med sömnbristen bara. Jag orkar ju inget på dagarna + att jag är gråtfärdig hela tiden. Har som nåt slags känsla av att ha bomull i huvudet...
    Fiskleverolja: äter det själv och hälsokostpersonalen sa att man kunde ge barn det om man öppnade kapslarna och lade det i maten, tror de sa från 1 år. Fast jag tycker det skulle kännas hemskt att lägga ojlan i deras mat: den STINKER ju verkligen fisk . Schysst om man ska äta t ex potatimos och sen smakar det fisk! Hur får ni i era barn oljan, ni som ger?
    Fast den vanliga oljan kanske inte smakar lika starkt som den i kapslarna?

• Mamasnest

Kryztina: Jag har kurat enligt Anna Wahlgrens Sova-Hela-Natten-Kuren. Funkar kanon! Fast jag kan väl erkänna att jag ändrat lite på den för att det ska passa oss bättre.
    SÖmnbrist och syskon som också vaknar känner jag igen men här kan sambon ta 2-åringen om hon vaknar vilket är underbart. Tyvärr så jobbar ju sambon utomlands och är borta flera veckor i sträck när han åker och då är det inte roligt om man inte får sova på nätterna. Det var mycket därför som vi passade på att kura lillan nu i mellandagarna när han var hemma. Dessutom hade vi ju kurat mellantjejen för 1½ år sedan så vi visste ju att det verkligen funkar.

Trebarnsmamma på heltid
  • Applemum

Hej Kryztina!
    Med kura menar i alla fall jag med att man anammat en sovmetod som man helhjärtat använder sig av för att "lära sitt barn att sova". Det finns flera metoder. Jag har testat 5MM och Anna Wahlgrens SHN (sova hela natten), men det finns fler... Och bäst är om man skräddarsyr sin egen metod eftersom man då kan ta de delar man själv tror passar sitt barn. Jag säger att jag kör SHN men säkert gör jag fel på vissa punkter. Anna Wahlgren har en hemsida (det ska finnas en länk i den här tråden... annars kan du söka på Anna Wahlgren...)

Förrgår natt gick ju ganska bra men i natt har Hjalmar vaknat MASSOR gånger men iof varit ganska lätt att få att somna om. Jag är SKITTRÖTT.
    Nyårslöfte: Har lovat mig själv att ändra hela familjens kost. När jag varit utmattad om dagarna har jag varit lite för snabb med att muta Hjalmar med söta kakor/kex etc. Även jag har stoppat i mig alldeles för onyttig mat. Är övertygad om att socker och snabba kolhydrater INTE hjälper barnet att lätt kunna komma till ro. Å jag har en hel del kg att göra mig av med . Har dessutom lovat mig att försöka komma ut ännu mer målinriktat. Bor i Stockholms innerstad så det gärller verkligen att ta sig till ngn större lekpark eller ta rejäla promenader längs med vattnet och verkligen lära Hjalmar att gå å röra på sig mycket! Häromdagen fick Hjalmar gå hem från Meborgarplatsen till Zinken själv (han är bara 18 månader) och det var kvällen innan han sov gott . Fast det ska gudarna veta att det e omständigt att hinna ta sig ut, särskilt om man är korsögd av trötthet.

Slutligen: Gott nytt sov år alla nattglada barn! Och Gott nytt kraft och energi år alla sköna nattmorsor!!!

• Mamasnest

Applemum: Vi ska också börja äta bättre igen, man orkar ju mycket mer då. Att komma ut varje dag är ett måste här hemma, annars märks det direkt på sömnen. Minstingen sover ute 2 ggr per dag och på eftermiddagarna går vi alltid ut och leker hela familjen. På förmiddagarna brukar vi gå till Öppna förskolan/åka och handla/åka och titta på djuren mm så då kommer vi också ut. Nu under julen har vi varit väl slappa på den biten kan jag erkänna, men nu är det ett nytt år och nya möjligheter!

Angående kurandet har vi ändrat SHN-kuren med båda barnen men man ska nog vara ordentligt påläst för att kunna ändra och ändå få resultat. Tar man bort de viktigaste bitarna så ger kanske inte kuren så mycket reslutat.

Trebarnsmamma på heltid
  • Wilowa
    Applemum skrev 2008-01-01 12:39:40 följande:
    Hej Kryztina!Med kura menar i alla fall jag med att man anammat en sovmetod som man helhjärtat använder sig av för att "lära sitt barn att sova". Det finns flera metoder. Jag har testat 5MM och Anna Wahlgrens SHN (sova hela natten), men det finns fler... Och bäst är om man skräddarsyr sin egen metod eftersom man då kan ta de delar man själv tror passar sitt barn. Jag säger att jag kör SHN men säkert gör jag fel på vissa punkter. Anna Wahlgren har en hemsida (det ska finnas en länk i den här tråden... annars kan du söka på Anna Wahlgren...)Förrgår natt gick ju ganska bra men i natt har Hjalmar vaknat MASSOR gånger men iof varit ganska lätt att få att somna om. Jag är SKITTRÖTT. Nyårslöfte: Har lovat mig själv att ändra hela familjens kost. När jag varit utmattad om dagarna har jag varit lite för snabb med att muta Hjalmar med söta kakor/kex etc. Även jag har stoppat i mig alldeles för onyttig mat. Är övertygad om att socker och snabba kolhydrater INTE hjälper barnet att lätt kunna komma till ro. Å jag har en hel del kg att göra mig av med . Har dessutom lovat mig att försöka komma ut ännu mer målinriktat. Bor i Stockholms innerstad så det gärller verkligen att ta sig till ngn större lekpark eller ta rejäla promenader längs med vattnet och verkligen lära Hjalmar att gå å röra på sig mycket! Häromdagen fick Hjalmar gå hem från Meborgarplatsen till Zinken själv (han är bara 18 månader) och det var kvällen innan han sov gott . Fast det ska gudarna veta att det e omständigt att hinna ta sig ut, särskilt om man är korsögd av trötthet.Slutligen: Gott nytt sov år alla nattglada barn! Och Gott nytt kraft och energi år alla sköna nattmorsor!!!
    Jag läste någonstans att det är okej med hel- och halvfabrikat om det sänker stressnivån hos den som lagar maten. Jag tycker att du ska satsa på lättlagad mat eller att ni äter något ute, så att ni får tid att komma ut och så du slipper ta till sötsakerna när det kniper. Allt eftersom kommer du att få mer energi och då kunna laga egen mat och få ännu lättare att komma ut!

En dag före jul, så hade de gjort kola på dagis. Redan när jag klev innanför dörren märkte jag att det var något som inte var som det brukade. Det var mycket rörigare och alla barnen var busiga. Förklaringen var antagligen sockret. Då ska ni veta att de inte fått jättemycket kola. Två avdelningar hade fått dela på en plåt. Tänk då på vad för mycket kakor och godis hemma kan göra! Jag har också tagit till dessa nödlösningar, så känn dig inte anklagad. jag vet hur jobbigt det är när man har noll energi och man vet att man måste fixa nått till barnen!
    Gott Nytt År!
  • Mamasnest

Vår "last" med tvååringen här hemma är inte sötsaker, det får hon sällan, men tvn. Generad När lillasyster sover på morgonen är det skönt att bara få sätta sig med kaffet en stund och då blir det lätt Nalle Puh. På kvällen när vi lagar mat får hon också se lite men aldrig mer än 45 minuter åt gången. Dock blir det för mycket för en tvååring tycker jag.

Trebarnsmamma på heltid
  • Ankkur

Läser om alla ni stackars föräldrar som precis som vi inte får sova pga att vår sm hela tiden vaknar! Vår som sov bra i 2 veckor när han var nyfödd och sedan fick han kolik, och komjölksallergi, och sedan dess har sömnproblemen kvarstått. När han var ca 7 mån och vi inte sovit mer än ca 2 timamr om dygnet sedan han var 2 veckor gammal ( han sov inte middag på dagen heller ), så fick vi komma till en barnläkare som var väldigt väldigt bra! Vi provade olika kurer och ingenting funkade, och ingenting tycktes vara "fel" medicinskt på honom. Så till slut så fick vi medicin som skulle hjälpa honom att somna. Herregud så skönt det var att slippe krångla och försöka få honom att somna i 3 timmar varje kväll! Han borde ju ha varit super trött och somnat direkt, men dte gjorde han ju inte! Alla runt omkring oss, släkt och vänner var ju så klart helt oförstående och trodde att det var ju lätt att natta honom. Så dom fick väl försöka då!! Kan säga att dom gav upp efter bara några minuters brottande!!! Dom orkade helt enkelt inte!Han vägrade ju ligga stilla! Men med medicinen så sov han äntligen! Vi får ju inte ge den i mer än 10 dagar i rad, och sedan måste vi göra uppehåll, men gud så skönt att få vila i dom där dagarna det går bra att ge honom. Nu är han 2 1/2 år och sover lite bättre utan medicin, men oftast så vaknar han mitt i natten och kommer in till oss och sover i vår säng och då kan inte jag sova för han kan inte ligga stilla. Vet inte vad man ska göra åt det, för det går ju itne att lägga han i sin säng för då skriker han, och det går inte att lyfta över honom när han somnat för då vaknar han. Kanske är nåt som går över med åldern...fast det har ju alla å andra sidan sagt hela tiden att det ska göra och det har inte gjort det än! Men hur som helst så finns det iaf kanske en lösning för er också...om inget annat hjälper. Var iaf en lättnad för oss att få den där medicinen så att vi äntligen fick sova lite. Kände verkligen att jag höll på att bli helt galen!!!!

• Tiger1

Lösningen för oss heter "Eskimo-3 kids", det är fiskleverolja med tuttifrutti eller apelsin smak, kan ges till barn från 1år.
    Har även testat EyeQ, men den funkade inte för min son.
    När jag började ge olja så visste ja inte att de kunde vara bra för sömnen, jag gav det för att han skulle stå emot förkylningar bättre. Jätteglad blev jag, synd bara att det tog mig 2,5 år att komma på det. Han har alltid sovit lite, korta stunder och vaknat jätte ofta på nätterna(5-10ggr). Nu somnar han lätt på kvällen och sover större delen av natten i ett sträck(vaknar max 1-2ggr).

Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!