• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • Nype

Hej alla!
    Åh, vad glad jag blir över att ha snubblat över den här tråden!
    Vi har en dotter som är 1 år och 7 månader och som ff inte sover på nätterna. Hon har aldrig tyckt om att sova... inte ens som liten nyfödd. Minns alla andra som sa att deras ungar sov hela dagarna och så fort man la dem i vagnarna.... så var det aldrig med min dotter! Hon avskydde vagnen så jag fick alltid bära henne plus att hon hade kolik vilket gjorde att jag fick bära henne ännu mer. Jobbigt! Funderade ju vad som var fel på min dotter eftersom alla andra ungar sov. Enligt bvc så har hon både nattskräck och ett mindre sömnbehov (vilka hon tydligen ärvt från mig... attans!). Känns ju inte lättare att inte få sova för det utan jag vill ju bara att någon ska ge mig ett facit på hur sjutton man ska få henne att sova! Vet ju att det inte riktigt funkar så men tålamodet är ju inte på topp längre efter att ha provat en massa metoder.  Så skönt att hitta er där det finns fler!
    Är det några som har barn med sömnproblem som går på dagis?
    Vår tjej ska börja dagis nu den nionde och jag hoppas att hon kommer bli så trött av det att hon sover bättre på nätterna... hur har det blivit för er?

Tiger1: Hmm, kanske ska prova att ge olja då..? Låter ju bra det där. Både bra för deras immunförsvar och sömnen!

• Applemum

Välkommen alla nya sömnlösa!
    Ja det här med omega 3 verkar ju onekligen vara en hit (o min bvc tant som sa att man inte rekomenderade dt till barn!!!) Jag har ju köpt eskimo kids och kommer ge det ändå (bakom min killes rygg eftersom han LYDER bvc till punkt å pricka) - usch e jag dum? -...

Nype. din dotter är lika gammal som min sömnlösa son (han är född den 10 juni 2006) han går dessvärre inte på dagis, tror att det hade varit bra. Många har sagt att sömnproblemen brukar plana ut helt eller ngt då ... Hoppet är ju det sista som överger...
    Här på Söder är det skitsvårt att få dagisplats där man önskar å just eftersom Hjalmar har så mycket överskottsenergi så är det viktigt för mig att dagiset är ute varje dag. (trodde det var heligt idag med utevistelse men tydligen inte...

Nu ska vi gå ut

• Ankkur

Oj..tack för tipset. hade ingen aning om att det var bra för sömnen. Ska testa det så fort jag får tag på. Har också hört att EyeQ ska vara bra, men har ej testat ännu. Hoppar verkligen att fiskleveroljan funkar. Hur ger du det? med sked eller smyger du med det i maten? Min son är rätt kritisk mot allt som är "medicin"..

Tiger1 skrev 2008-01-01 13:17:18 följande:
    Lösningen för oss heter "Eskimo-3 kids", det är fiskleverolja med tuttifrutti eller apelsin smak, kan ges till barn från 1år.Har även testat EyeQ, men den funkade inte för min son. När jag började ge olja så visste ja inte att de kunde vara bra för sömnen, jag gav det för att han skulle stå emot förkylningar bättre. Jätteglad blev jag, synd bara att det tog mig 2,5 år att komma på det. Han har alltid sovit lite, korta stunder och vaknat jätte ofta på nätterna(5-10ggr). Nu somnar han lätt på kvällen och sover större delen av natten i ett sträck(vaknar max 1-2ggr).
  • Tiger1

Jag blandar oljan med äpplejuice eller någon annan dryck och det är inga problem.

Här är en norsk länk om samma produkt men helt andra rekommendationer, bla får man ge oljan även till barn under 1 år (halv dos) och de rekommenderar även det till gravida (vuxen varianten då). Lite lustigt är det ju, hur en sån sak kan skilja beroende på kultur och land.

www.medtech-pharma.no/produkter_detalj.asp

• Pasadena
    Tiger1 skrev 2008-01-01 15:08:17 följande:
    Jag blandar oljan med äpplejuice eller någon annan dryck och det är inga problem.Här är en norsk länk om samma produkt men helt andra rekommendationer, bla får man ge oljan även till barn under 1 år (halv dos) och de rekommenderar även det till gravida (vuxen varianten då). Lite lustigt är det ju, hur en sån sak kan skilja beroende på kultur och land.www.medtech-pharma.no/produkter_detalj.asp...
    Gud vad intressant! Undra vad det är som gör att man inte vågar rekommendera det häri sverige till mindre barn? Kan den svenska innehålla nåt som den norska inte har? Spånar lite..
  • Tiger1

Att det skiljer i mellan Norge och Sverige TROR JAG beror på att det nog är allmänt vanligare att äta mer fisk och då kanske tradition att även ge olja. Vet inte men kanske.

• Pasadena

Jaa för vår bvc-ssk var jättenoga med att påpeka att man absolut inte får ge omega3 till små barn men däremot kunde man ge torsk-olja som finns att köpa på apoteket men den innehåller ju inte omega3?!

• Tiger1

Med tanke på att eskimo oljan är smaksatt, rätt mycket också tycker jag, så skulle inte jag ge den till en liten som inte har börjat äta vanlig mat.

• Pysseltjejen

Åh vad glad jag blie att jag hittade den här tråden!

Här hör jag hemma

Vi har en kille som är 2 år i mars och fram till sommaren 2007 hade vi inga sovproblem, eller bättre sagt jag ansåg inte att det var problem när han vaknade någon gång då eller då under natten. Vi kunde bara lägga han så pratade han i sin säng och sen somnade han. Så skönt.

Nu tar nattningen minst en timme och så är han vaken mellan 2-3 timmar varje natt. Resultat blir ju en icke utsövd unge på dagen och så vill han ju helst tar igen sömnen på dagen. Vi har haft ett par bra nätter (typ 7 st på 7 månader) där han sover 21-05 och det är ju jättebra men tyvärr skulle han behöva mer sömn för han är ju trött ändå när han vaknar.

Usch, är så less på detta och tycker synd om honom som inte får den sömn han behöver. Känner mig värdelös som mamma som inte "får ordning på detta" och så är det ju självklart bara vi som har det så. För våra kompisar är ju att sova från 21-05 värsta tänkbara för dom är vana att deras ungar sover 19-07. Känns jättekul och höra när man själv går på knä (och är gravid dessutom).
    har försökt alla sovmetoder men inget har gett långvarit resultat och hjälp från BVC....vad är det?

Usch, tack för jag fick gnälla av mig lite.

• lottiec

Äntligen finns det några som vet vad jag menar med att inte få sova !!!!

Jag har en 2 årig pojk som inte gillar det här med sovandet...
    Sen han var 4 månader kan jag räkna på en hand alla hela nätter som han sovit...

Jag och min man är helt slut....

Han somnar bra på kvällen runt 1930-2000.
    Men efter ca 2 timmar hör vi tassade steg däruppe och en av oss får gå upp och lugna ner honom vilket kan ta bort emot 1 timme och då var den kvällen borta...

Sen efter yttligare en timme vaknar han igen och då har vi oftast gått och lagt oss och då tar vi upp honom i vår säng.
    Där är han en virrvelvind så då får man inte sova ändå...

Det här med en lugn stund på kvällen eller sexliv vet jag inte vad det är längre....

Helena

Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!