• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • lillasnövit

pysseltjejen och lottiec: Visst är det skönt med en tråd och inse att man inte kämpar ensam! De vänner IRL som förstår är verkligen lätträknade och det är lätt att känna som att vi är de enda i hela världen som inte kan få vårt barn att sova

• Pysseltjejen

lottiec & lillasnövit:

jag, det är verkligen underbart på det viset, att se att det faktiskt finns fler som kämpar.
    Många...ja nästan alla våra vänner har småbarn nu och vi ÄR verkligen dom enda som inte "lyckas". Jag ser ju på dom att dom med undrande blick fråga "hur har ni lyckats med att rubba han fullständigt"..ungefär så....det ger ju självförtroende den sista stöten.

jag har verkligen varit riktigt deppig och undrar vad jag gör för "fel"

Går era barn på dagis? Våran kille ska börjar nu och alla säger typ "ja men DÅ kommer han vara trött och sova"...hmmm, är inte så säker på detta...hur har ni haft det?

• lillasnövit
    Pysseltjejen skrev 2008-01-01 18:18:03 följande:
    lottiec & lillasnövit:jag, det är verkligen underbart på det viset, att se att det faktiskt finns fler som kämpar.Många...ja nästan alla våra vänner har småbarn nu och vi ÄR verkligen dom enda som inte "lyckas". Jag ser ju på dom att dom med undrande blick fråga "hur har ni lyckats med att rubba han fullständigt"..ungefär så....det ger ju självförtroende den sista stöten.jag har verkligen varit riktigt deppig och undrar vad jag gör för "fel" Går era barn på dagis? Våran kille ska börjar nu och alla säger typ "ja men DÅ kommer han vara trött och sova"...hmmm, är inte så säker på detta...hur har ni haft det?
    Jag tror att det är så enkelt att man kan inte föreställa sig hur slitigt det är att inte få sova, det kunde ju inte jag heller innan vi hamnade i det här. Alla "välmenande" kommentarer är man ganska trött på vid det här laget.... Sen är man ju givetvis glad för deras skull och inte önskar man att ni i tråden ska fortsätta sova dåligt för att jag ska ha stöd, men ändå Vår kille har inte börjat på dagis än, ska inte börja förrän augusti. Blir intressant att se om det har nån inverkan.
  • lillasnövit

Tillägg: Det är verkligen lätt att gå ner sig, klandra sig själv och känna sig värdelös men SÅ ÄR DET JU INTE!!! Barn är olika helt enkelt. Känner MÅNGA som inte har några rutiner och deras barn sover, vi har tusen rutiner och han sover ändå inte.....

• Mamasnest

Jag klandrar inte mig själv särskilt mycket faktiskt. Min äldsta sov hela nätter när han var 10 veckor och har som sagt aldrig krånglat med sömnen. Mellantjejen var helt tvärtemot och sov aldrig och var konstant trött tills jag körde SHN-kuren när hon var 9 månader, men hon hade reflux också vilket gjorde sitt. Tredje barnet sov bra tills för några månader sedan och jag tänkte inte sitta och vänta på att det skulle bli värre som med mellantjejen.
    Nu har faktiskt mellantjejen sovit hela nätter VARJE natt i säkert 3 veckor så hon verkar ha stabiliserat sin sömn nu.

Vid 4-snåret när lillan skulle sova sin eftermiddagslur i vagnen här ute hörs plötsligt en enorm smäll. Hon får totalpanik i vagnen och hyperventilerar men kan inte ens skrika innan vi hinner ut och får upp henne ur vagnen. ¨Då ser vi att grannarna står här ute och skjuter raketer (alltså inte smällare) precis utanför ytterdörren. Vi bor typ i radhus och har alltså vår uteplats ca 4 meter från där de skjöt. Vuxna människor som inte ens kan tänka längre än att gå en bit från husen.....

Trebarnsmamma på heltid
  • Pasadena

Mamasnest
    jag bler verklgien superpeppad av att läsa att det går så bra, vill verkligen kura NU men jag blir samtidigt väldigt orolig att det inte ska funka elelr att vi ska göra illa vårt barn, hur sjukt det nu låter.. Men tänk om kuren itne biter? Å andra sidan är hon sååå trött nu stackarn så nåt måste vi göra (har vi sagt i evigheter nu) men hennes ögon blir bara svullnare och rödare för varje dag. Alldels märk är hon under ögonen också

Fy f*n vilka idioter det finns, hur kan man smälla så nära hus det fattar jag inte!!

• Mamasnest

Pasadena: Kör inte kuren förrän du är 100 % säker på att det är vad du vill, annars kommer hon att känna det.
    Att få henne att sova är för hennes skull och du gör henne inte illa om du anser att hon måste sova bättre för att må bra. Skriker hon i början på kuren så är det för att hon är förvirrad och undra vad som händer, men barn skriker ju också ofta för att de är trötta och vill sova, inte för att man ska ta upp dem. Min minstingen skriker om jag lägger henne när hon är övertrött eller inte tillräckligt trött när jag lägger henne, det gäller alltså att ha bra koll på när det är rätt läge.
    Om du kör kuren så peppar jag dig gärna, har ju nyss gått igenom det själv. Jag hade också ångest dagen innan och var rädd att göra något som skulle göra henne ledsen men så glad och pigg som hon är nu gör att jag är oerhört tacksam att jag vågade hjälpa henne till bättre sömn.

Trebarnsmamma på heltid
  • snillis

lottiec: det där låter som hos oss. Vår son blev 2 i oktober och han har hittills sovit två hela nätter. Han är sååå orolig på nätterna - ligger och gråter i sömnen, kastar sig av och an osv. Dessutom vill han göra morgon vid femtiden.

Vi har testat det mesta (dock inga gråtmetoder) - bla har vi försökt att väcka honom efter en timma vid dagsvilan med den följden att han blev trött som sjutton men vaknade ändå tusen gånger per natt och tidigt på morgonen så nu får han sova så länge han vill på dagen och han somnar ändå på kvällen.

Vi har dock fått en vändning den senaste tiden. Han har helt enkelt fått komma tillbaks till vår säng och nu sover han hela nätter. Han är som en virvelvind i sängen så vi vaknar ju av att han boxar och sparkar på oss men hellre det än att springa in till honom stup i kvarten varenda natt. Dessutom kan någon av oss gå och lägga oss i hans säng om han är för vild.

Vår son har gått på dagis länge så tyvärr har det inte hjälp i vårt fall.

De jag pratat med - bvc och dem på öf bla - säger att det är vanligare att aktiva barn är oroliga på natten eftersom de har mer att bearbeta. Vår son är VÄLDIGT aktiv så för oss stämmer det i allafall.

Nu har vi dessutom fått barn igen och jag känner mig sååå orolig att hon skall bli likadan men peppar peppar så sover hon hittills - hon är 3 månader - MYCKET bättre än vad han någonsin gjort. Så håll tummarna

• Pasadena
    Mamasnest skrev 2008-01-01 20:28:53 följande:
    Pasadena: Kör inte kuren förrän du är 100 % säker på att det är vad du vill, annars kommer hon att känna det. Att få henne att sova är för hennes skull och du gör henne inte illa om du anser att hon måste sova bättre för att må bra. Skriker hon i början på kuren så är det för att hon är förvirrad och undra vad som händer, men barn skriker ju också ofta för att de är trötta och vill sova, inte för att man ska ta upp dem. Min minstingen skriker om jag lägger henne när hon är övertrött eller inte tillräckligt trött när jag lägger henne, det gäller alltså att ha bra koll på när det är rätt läge. Om du kör kuren så peppar jag dig gärna, har ju nyss gått igenom det själv. Jag hade också ångest dagen innan och var rädd att göra något som skulle göra henne ledsen men så glad och pigg som hon är nu gör att jag är oerhört tacksam att jag vågade hjälpa henne till bättre sömn.
    Jodå jag ÄR säker, vi VILL detta, vi VILL att hon ska sova men nånstans där inne gnager det ändå en pessimist, tänk OM det inte funkar. Hon som ALDRIG somnat själv och utan timmar av hjälp varje kväll, hur ska hon somna av en ramsa liksom? Men jag antar att första kvällen/natten är värst när man ska nöta in ramsan och få dem att förstå att de ska sova.
  • lottiec

Min son har gått på dagis sen i april 07 och sovandet har INTE blivit något bättre efter det...
    Tyvärr!
    Han har blivit ännu mer mammig och gnällig..

Mamasnet: Vad är Kuren för något?

Helena

Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!